پوست اندازی برداشت نیشکر در قائمشهر / سنتی که صنعتی می شود + ویدئو\
  • گزارش کشت نیشکر در قائمشهر

پوست اندازی برداشت نیشکر در قائمشهر / سنتی که صنعتی می شود + ویدئو

  • کد خبر: 2111100733
  • چاپ
  • انتشار: 16 دی 1399 - 08:38

نیشکر ریکنده قائمشهر را کل ایران می شناسند و از بهترین کیفیت برخوردار است، بنابراین جهاد کشاورزی این شهرستان در تلاش است تا برای توسعه برداشت این گیاه موثر، کشاورزان را حمایت کند.

ریکنده روستایی از دهستان کوهساران شهرستان قائمشهر که از ۸۵۰ هکتار زمین زراعی و باغی آن بیش از ۸۰ هکتار به کشت نیشکر به عنوان ماده اولیه تولید شکر قرمز اختصاص دارد و از روستاهایی در مازندران است که تولید شکر قرمز در آن نیم قرن قدمت دارد و همچنان کشاورزانی در این روستا در عرصه تولید شکر قرمز فعالیت دارند .
** زمین بهره برداران شناسنامه دار می شوند
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائمشهر روز سه شنبه در گفت و گو با استناد نیوز با بیان اینکه نیشکر ریکنده بیش از 150 سال قدمت دارد، افزود: سطح زیر کشت نیشکر در دهستان کوهساران 85 هکتار و در دهستان علی آباد 40 هکتار است.
مجید جعفری تعداد بهره برداران بخش نیشکر را 750 نفر اعلام کرد و گفت : میزان تولید نیشکر در دو دهستان قائمشهر 300 تن و این شهرستان رتبه دوم استان مازندران در کشت و تولید نیشکر را دارد.
وی با بیان اینکه عاید کشاورزان از نیشکر حدود 9 میلیارد تومان است، افزود: در بحث مزرعه جدید امسال به نسبت سال گذشته با افزایش 15 درصدی تولید مواجه شده ایم.
مدیر جهاد کشاورزی قائمشهر با اشاره به سال جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری و فرهنگ سازی در کشت نیشکر، گفت: با توجه به اینکه نیشکر یک گیاه هفت ساله است بنابراین موفق شده ایم تا آخرین یافته های تحقیقاتی روز دنیا را با همت کارشناسان به بهره برداران این بخش ترویج و سایت های خوبی را هم طراحی کنیم.
جعفری با اعلام اینکه نیشکر ریکنده را کل ایران می شناسند و به دلیل طعم و کیفیتش از اکثر نقاط استان ها مشتری دارند، بیان کرد: به کشاورزان توصیه می کنم تا زمین هایی که متناسب با کشت مرکبات و دیگر محصولات نیست را با کشت محصول نیشکر جایگزین کنند.
وی با بیان اینکه هم اکنون کشت نیشکر را از حالت سنتی خارج و به صورت صنعتی، مد روز و آبیاری بارانی ترویج داده ایم، ادامه داد: با این روش 50 درصد در نهاد صرفه جویی و 60 درصد راندمان آب پایین آمده است .
مدیر جهاد کشاورزی قائمشهر با بیان اینکه پیگیر شناسنامه دار کردن بهره برداران هستیم، افزود: با شناسنامه دار کردن، بهره برداران بخش نیشکر را قانون مند می کنیم.
جعفری با اشاره به اینکه حدود 17 کارگاه سنتی و صنعتی در دهستان کوهساران و پنج کارگاه در دهستان علی آباد وجود دارد، گفت: جهاد کشاورزی و دستگاه های خدمات رسان پیگیر هستند تا آب، برق و گاز بهره برداران بخش نیشکر را به صورت کشاورزی تغییر دهیم تا بهره وری بیشتری داشته باشند.
** تلاش برای کشاورزی کردن گاز و برق بهره برداران
جعفری با اشاره به اینکه محمد علی پرتو یکی از بهره برداران نیشکر از دانش بومی بسیار بالایی برخوردار است، گفت: این بهره بردار در زمینی به مساحت 3 هزار متر مربع مشغول به فعالیت است که در زمینه کشت و کار بسیار موفق بوده است.
وی با بیان اینکه در کارگاه تولیدی ایشان دو دیگ وجود دارد، افزود: عایدی این کشاورز از نیشکر در فصل زراعی 70 میلیون تومان است.
مدیر جهاد کشاورزی قائمشهر با اعلام اینکه در سال گذشته نسبت به کشاورزی کردن گاز این بهره بردار اقدام کرده ایم، بیان کرد: این آمادگی را داریم تا برق ایشان را هم کشاورزی کنیم.
جعفری گفت که در تلاش هستم تا بهره برداران بخش نیشکر را از طریق نظام صنفی کشاورزی شناسنامه دار کنم تا آنان هم بتوانند با گرفتن پروانه نسبت به بیمه کردن یک تا دو کارگر خود اقدام نمایند.
** تاکید کارشناسان به کشاورزان در برداشت نیشکر
کارشناس مرکز جهاد کشاورزی کوهساران در گفت و گو با استناد نیوز با بیان اینکه یک طرح چهارساله به عنوان کشت نوین نیشکر را داشته ایم، افزود: در این طرح زمین هایی که استعداد کشت را داشته اند و به صورت بایر رها شده بودند را شناسایی و کشت نوین را توسعه داده ایم.
محمد یزدان پناه با اعلام اینکه هم اکنون زمین هایی که در سال های متوالی کشت نمی شد به زیر کشت نیشکر رفته است و رشد عالی دارد، گفت : تمام آبیاری ها هم از طریق برگ انجام می شود.
وی با بیان اینکه در ابتدای طرح سطح زیر کشت نیشکر 60 هکتار و هم اکنون به 85 هکتار رسیده است ، افزود: زمان کشت محصول نیشکر اول فروردین ماه و زمان برداشت هم دی ماه آغاز و تا اواسط بهمن ماه ادامه دارد.
کارشناس مرکز جهاد کشاورزی کوهساران در پایان به کشاورزان توصیه کرد تا نسبت به برداشت تمام ساقه های نیشکر اقدام کنند چرا که در سال آینده شاهد محصول بهتری خواهند بود.
یکی از بهره برداران محصول نیشکر در گفتو گو با استناد نیوز با بیان اینکه 60 سال در این عرصه فعالیت می کنم، افزود: در کارگاه و زمین بنده دو مرد و پنج زن مشغول به فعالیت هستند.
محمد علی پرتو مهم ترین مشکل خود را نداشتن برق کشاورزی اعلام کرد.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار