پاپایا، هدفگذاری جدید مازندران برای قبضه بازار محصولات کشاورزی کشورهای همسایه\

پاپایا، هدفگذاری جدید مازندران برای قبضه بازار محصولات کشاورزی کشورهای همسایه

  • کد خبر: 2111103461
  • چاپ
  • انتشار: 20 شهریور 1402 - 12:16

استاندار مازندران، رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری مازندران، فرماندار نکا و مسئولین استانی و شهرستانی از شهرک گلخانه ای پاپایا کوهسارکنده نکا بازدید به عمل آوردند.

 خبرنگار: مونا معینی

حافظ عارفی  مجری نخستین گلخانه ‌پاپایا در مازندران روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار استناد نیوز، گفت که وسعت این گلخانه سه هکتاری در شهرستان نکا که یک و نیم هکتار آن به زیر کشت ‌میوه پاپایا رفته است .

وی ادامه داد : این گلخانه نخستین و بزرگترین مرکز کشت ‌پاپایا در استان مازندران به شمار می رود که از آخرین واریته که در کشورهای اروپا استفاده می شود کشت شد.

مهندس عارفی اظهار داشت : در حال حاضر هفت نفر به صورت مستقیم ‌و ۲۰ نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار هستند . 

وی با اشاره به اینکه بازار هدف تولیدات این گلخانه داخل کشور است ، اضافه کرد : با توجه به اینکه میوه این درخت با رشد آن بالای درخت میوه به بار می شنید نیاز است  گلخانه با ستون ۶تا ۱۲و نیم متر ساخته شود.

وی گفت : پس از هشت ماه کاشت درخت موعد برداشت میوه است و در یک هزار متر ۲۰۰نهال کاشته می شود .

عارفی افزود : بازای هر هزار متر مربع در شمال کشور  ۹۰ کیلو بار می دهد که درآمدزایی خوبی است.

وی پاپایا را میوه به صرفه اقتصادی برشمرد و گفت : در هر یک هزار متر بین یکهزار و ۵۰۰تا دو هزار لیتر آب نیاز است و مصرف کود ۱۰۰تا ۱۲۰ میلیون است.

مهندس عارفی ادامه داد : میوه این درخت درمان بیماری های دیابت نوع دو ، فشار خون ، سوهاضمه ، یبوست و تاری دید است ‌و سرشار از مواد معدنی ، فیبر و آهن است . 

وی گفت : همچنین برگ برای گیاه در درمان دیابت نوع دو مناسب است.

مهندس عارفی اظهار داشت : سابقه کشت این درخت در دنیا  ۲۰۰ساله و در ایران چهارساله است.

او میزان هزینه انجام شده برای کاشت این درخت در گلخانه خود را بازای هر هزار متر یک میلیارد تومان اعلام کرد .

مهندس عارفی در پایان خواستار حمایت برای ایجاد صنایع تبدیلی این محصول برای تبدیل به ابمیوه ، کنستانتره ، مربا و داروبرای درمان بیماری ها شد و گفت: جای رشد در ایران وجود دارد با توجه به اینکه میوه ای که حمل و‌نقل طولانی ندارد و‌ نزدیک به کشورهای مختلف هستیم . در کشور امارات ۲۰هزار تن واردات این محصول راش داشته است.

 

حمایت از تولیدکنندگان جوان

استاندار مازندران در بازدید از گلخانه تولید محصول استوایی پاپایا در نکا، بیان داشت: تمامی تولیدات کشاورزی در مازندران باید با مجوز جهاد کشاورزی و شناسنامه دار باشد.

سید محمود حسینی پور، اضافه کرد: در حال حاضر استان مازندران با بهره گیری از تکنولوژی روز و استفاده از ظرفیت دانش بنیان باید محصولاتی را تولید کند که کیفی و صادرات محور باشد.

وی، همچنین با بیان اینکه مازندران باید الگوی موفقی همانند هلند را مد نظر داشته باشد، اظهار داشت: اگر با سیاست گذاری درست در راستای تولید محصولات کشاورزی گام برداریم در چهار سال آینده به قطب صادرات محصولات کشاورزی تبدیل خواهیم شد.

استاندار، اضافه کرد: میوه استوایی پاپایا که در یکی از شهرک های موفق گلخانه ای نکاء تولید می شود، همانند میوه کیوی نیاز به بازاریابی و معرفی دارد.

حسینی پور گفت که بدون تردید این میوه استوایی هم همانند کیوی نه تنها در سبد غذایی ایرانیان جای خواهد گرفت، بلکه صادرات محور هم خواهد شد.

وی بیان داشت: تولید کنندگان جوان این محصول در شرایط فعلی باید حمایت شوند و عده ای از سرمایه گذارانی که در بخش صادرات هستند، به کمک این جوانان تولید کننده خواهند آمد.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار