انتقاد تند مسئول نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی از بی مدیریتی در کشاورزی مازندران\

انتقاد تند مسئول نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی از بی مدیریتی در کشاورزی مازندران

  • کد خبر: 219283
  • چاپ
  • انتشار: 01 مهر 1398 - 08:17

استنادنیوز؛ مسؤول حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: وزیر علوم، رئیس سازمان جهاد کشاورزی و رئیس دانشگاه آیا از قرآن سردرمی آورند ؟

 

سلامت در همه بخش ها از اهمیت بالایی برخوردار است از محل کار و زندگی گرفته تا تولید محصولات کشاورزی و مواد غذایی و همه اینها با ارتباط زنجیره ای که دارند انسان را به سمت و سوی سلامت و یا به طور برعکس زنگ خطر بیماری سوق می‌دهد.

با توجه به اینکه اساس و پایه فعالیت مردم استان مازندران بر کشاورزی استوار است سالم‌سازی و کشت ارگانیک محصولات کشاورزی، توسعه بخش کشاورزی و امنیت غذایی را دوچندان می‌کند و بر این اساس استفاده از کود و سم شیمیایی از موارد بسیار مهمی است که با سلامت افراد ارتباط تنگاتنگ دارد.

در چندسال اخیر جهاد کشاورزی متهم به استفاده از مصرف بیش از حد سم و کود شیمیایی در تولید محصولات کشاورزی بود که با رسانه‌ای کردن روسای پیشین و حال سازمان جهادکشاورزی مازندران مبنی بر انجام آزمایش‌های دانشگاه علوم پزشکی بر روی محصولات و سالم بودن آن تمام گمانه‌زنی‌ها را درباره ناسالم بودن محصولات کشاورزی برهم زد.

طبق اعلام رسمی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، ۹۹ درصد محصولات کشاورزی این استان سالم است و مسوولان بخش کشاورزی متذکر شدند اواخر دهه ۶۰ حدود ۱۲ میلیون کیلوگرم انواع سموم مصرف می شد که با فرهنگ‌سازی در بهینه مصرف کردن سم و کود شیمیایی در حال حاضر این عدد به کمتر از یک سوم کاهش پیدا کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، کاهش میزان مصرف سم و کود شیمیایی در حوزه کشاورزی را نشان از آگاه‌سازی کشاورزان به تولید با کیفیت و سلامت و امنیت غذایی محصولات کشاورزی عنوان کرد در حالیکه مسؤول حوزه نمایندگی ولی فقیه سازمان جهاد کشاورزی مازندران در همایش استانی کشت محصولات پاییزه، سالم نبودن محصولات کشاورزی را در پشت تریبون رسانه‌ای کرد.

حجت‌الاسلام فلاح در این مراسم با بیان اینکه زمین‌های کشاورزی با کود شیمیایی عجین شده است و به این معناست اگر کود شیمیایی استفاده نشود محصولی نداریم، گفت: سموم کشاورزی انواع بیماری‌ها و مشکلات برای مردم به‌وجود آورد و آسیب‌های جدی که امروزه در زمینه زیست محیطی و سلامت انسان‌ها داریم و به خطر افتاد بخشی از آن به دلیل نوع کشاورزی است.

وی ادامه داد: مصرف بی‌رویه کود و سموم شیمیایی به جای اینکه آفات و بیماری‌ها را از بین ببرد رابطه عکس ایجاد کرده است و هر ساله هم افزایش پیدا می‌کند.

فلاح اضافه کرد: به عنوان نمونه امسال ۶۰۰ نفر از مسؤولان و دست‌اندرکاران درگیر آفت مگس میوه مدیترانه‌ای شدند تا این افت را مهار کنند و باید گفت آیا این افت مهار شد و برای سال آینده مگس میوه نداریم؟ باید ببینیم اشکال کار در کجاست که با افزایش سموم اما در از بین بردن آفات کشاورزی همچنان مشکل داریم.

مسؤول حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه مصرف بی‌رویه کودهای شیمیایی و مصرف کودهای غیرمجاز شیمایی که انجام می‌شود نگران کننده است، گفت: کارشناس ما نمی‌تواند کشاورز را توجیه کند که فرق کودها چگونه است و صرف اینکه قیمت یکی پایین‌تر است به کشاورز می‌دهیم و کود را می‌فروشیم و هیچ دستگاه نظارتی هم در این زمینه وجود ندارد و اگر هم نظارتی باشد کار از کار گذشته است.

 

فلاح به تولید بذر برنج هم گریزی زد و گفت: امسال تولید بذر برنج دغل بود و داد کشاورزان را درآورد و همه این موارد سبب می‌شود به زمین، محیط زیست و سلامت مردم آسیب زده شود.

وی اظهار کرد: آمار ابتلا به سرطان، عدم تجزیه کود و سموم شیمیایی در محصولات کشاورزی، عدم رعایت زمان برداشت محصول پس از مصرف کود و سم، از بین نرفتن آلودگی بافت مواد غذایی آلوده به کود و سموم شیمیایی و شیوع بیماری‌های خودایمنی مانند ام اس و دیابت‌های زودرس همگی ناشی از نوع تغذیه‌ای است که انجام می‌شود.

فلاح ادامه داد: انتقال سموم باقیمانده در مواد غذایی از طریق شیر مادر به نوزاد گاهی وقت با ندانم کاری و طمعی که انجام می‌شود نسلی را به مخاطره می‌اندازد.

وی به حضور وزیر علوم و امضا تفاهم‌نامه تدوین سند توسعه کشاورزی که از سوی رییس سازمان جهاد کشاورزی و رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری منعقد شد هم اشاره کرد و افزود: آیا با امضا چنین تفاهم نامه‌هایی به دنبال توسعه کشاورزی هستیم؟ آیا خواهان این هستیم صنعت را توسعه دهیم؟ کجای کار این اقدام بر اساس طراز قرآنی است؟

 

مسؤول حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: وزیر علوم، رئیس سازمان جهاد کشاورزی و رئیس دانشگاه آیا از قرآن سردرمی آورند ؟ جای کارشناس قرآنی و اسلامی در تدوین سند توسعه کشاورزی کجاست؟ روز به روز نه تنها به سمت قرآن و آموزه‌های دینی نمی‌رویم بلکه روز به روز فاصله خود را از قرآن بیشتر می‌کنیم.

 

فلاح گفت: طبق بررسی‌هایی که داشتم ولیعهد انگلستان دستور داد میوه‌هایی که در قرآن آمده است در زمین کشت کنند اما ما همچنان لیمو ترش می‌کاریم و انجیر را که در قرآن آمده است قطع می‌کنیم جای آن تمشک می‌کاریم و اینها انحراف در کشاورزی و دور شدن از آموزه‌های کشاورزی است .

به گزارش فارس؛ تا یک دهه اخیر مصرف کودهای شیمیایی زنگ خطری برای سلامت محصولات کشاورزی به صدا درآورد اما چند سالی است مسؤولان بخش کشاورزی مازندران خبر خوشی مبنی بر سالم بودن محصولات و کاهش مصرف سموم کود را اطلاع‌رسانی گسترده کردند که به یکباره مسؤولی در بخش کشاورزی مازندران همه ادعاها را زیرسوال برد و اکنون مردم بر سر دو راهی ماندند که ایا محصولات کشاورزی مازندران سالم است یا ناسالم!!!/فارس



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار