اقدامات مناسب مدیرعامل اتحادیه دامداران بهشهر برای رفع مشکلات دامداران/ ظرفیت خالی دامداران تهدید نیست بلکه یک فرصت است\
  • اختصاصی استناد نیوز؛

اقدامات مناسب مدیرعامل اتحادیه دامداران بهشهر برای رفع مشکلات دامداران/ ظرفیت خالی دامداران تهدید نیست بلکه یک فرصت است

  • کد خبر: 2111104353
  • چاپ
  • انتشار: 10 تیر 1403 - 15:38

مدیرعامل شرکت تعاونی کشاورزی دامداران شهرستان بهشهر همه تلاش خود را به کار برد تا دامداران این شهرستان برای تامین خوراک دام و سایر چالش ها، با مشکلات جدی همراه نشوند و او معتقد است این صنعت میتواند فرصت مناسبی برای ارتقای وضعیت اقتصادی کشور باشد.

به گزارش استناد نیوز،  محمد حسین فخاری، مدیرعامل شرکت تعاونی کشاورزی دامداران شهرستان بهشهر که توانست در سال ۱۴۰۱ رتبه یک شهرستان را به دست بیاورد و عنوان مدیرعامل برتر شرکت تعاونی کشاورزی استان را به مدت دو سال پیاپی از آن خود کند. 

او در این چند سال توانست کارنامه درخشانی از خود به یادگار بگذارد. شروع فعالیت شرکت تعاونی از سال ۱۳۶۲ بوده و در حال حاضر با یک هزار و ۲۵۰ سهامدار فعالیت می کند. 

مدیرعامل اتحادیه دامداران شهرستان بهشهر نسبت به مشکلات دامداران این شهرستان واکنش نشان داد و معتقد است که باید حمایت های لازم از سوی ارگان های مرتبط صورت گیرد تا این صنعت با چالش های جدی همراه نشود.

خوراک دام یکی از مهم ترین مباحثی است که دامداران در چند سال اخیر با آن دست و پنجه نرم کرده اند. به گفته مدیرعامل برتر شرکت تعاونی کشاورزی ، بسیاری از دامداران به دلیل افزایش قیمت نهاده ها این صنعت را رها کردند. او معتقد است نهاده های دامی همانند سبوس که در اختیار شرکت تعاونی قرار می گیرد کفاف دامداران را نمی دهد. در ادامه مصاحبه اختصاصی خبرنگار استناد نیوز با مدیرعامل برتر شرکت تعاونی کشاورزی دامداران شهرستان بهشهر را می خوانید.

مدیر عامل اتحادیه دامداران شهرستان بهشهر روز یکشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار استناد نیوز به تاریخچه و شروع به کار شرکت تعاونی دامداران شهرستان بهشهر که یکی از قدیمی ترین شرکت های تعاونی کشور بوده است اشاره ای کرد و گفت: این شرکت تعاونی از سال ۱۳۶۲ تحت نظارت تعاون روستایی بهشهر آغاز به کار کرد و‌ در حال حاضر با یک هزارو ۲۵۰ سهامدار ادامه فعالیت می دهد.

محمد حسین فخار با اعلام اینکه علاوه بر خدمت به سهامداران این شرکت به کل دامداران شهرستان بهشهر خدمات مورد نیاز داده می شود، اظهار داشت: بهشهر دارای سه اقلیم کوهستانی ، اراضی کوهپایه و‌ دشت بوده و با توجه به این اقلیم منحصر به فرد این شهرستان می‌تواند در عرصه دامپروری موقعیت ممتاز و‌ خاصی داشته باشد.

وی به شرایط اقلیمی خاص میانکاله ‌اشاره و از تداوم پرورش گاومیش از گذشته های دور تا به حال در این منطقه خبر داد و افزود: نظر ایشان به این است که گاومیش جزئی از اکولوژی منطقه میانکاله بوده و جهت توسعه این صنعت در این منطقه محافظت شده می بایست تمامی ارگان های مربوطه ( جهاد کشاورزی ، محیط زیست و منابع طبیعی ) نسبت به توسعه این صنعت به عنوان قطب گردشگری و دامپروری ضمن رعایت اصول زیست محیطی همکاری نمایند. 

فخاری خاطرنشان کرد :دشت گسترده بهشهر برای کشت علوغه بسیار مناسب بوده و سعی داریم بعنوان کشت دوم بمنظور کاهش هزینه های تمام شده برای تولید گوشت و شیر برای دامداربهره برده و پیشنهاد میکنم تا ضمن در اختیار گرفتن اراضی ملی و مراتع بلامعارض نسبت به تامین علوفه اقدام گردد.

روستا

مدیر عامل شرکت تعاونی دامداران بهشهر با تاکید بر اینکه با اجرای این طرح روند تولید گوشت در این شهرستان افزایش یافته و در آینده نزدیک تولید گوشت برندی برای بهشهر خواهد شد، گفت: شیر جمع آوری شده از دامداران توسط این شرکت در اختیار شرکت لبنی کاله قرار می گیرد.

وی اضافه کرد: از ۱۲۰ دامدار این منطقه شیر دریافت می کنیم. 

فخاری در ادامه به رونق صنعت دامپروری در قبل دهه ۸۰ اشاره ای کرد و‌گفت: در آن زمان بدلیل قیمت مناسب نهاده ها و فروش محصول تولیدی (شیر ، گوشت ، گوساله نر ) به قیمت مناسب و حمایت دولت از این صنعت همانند طرح بیمه دام و خرید شیر توسط کارخانه های لبنی پگاه که باعث تنظیم قیمت شیر می گردد، این صنعت با روند افزایشی روبرو بوده ولی متاسفانه از سال‌های ۹۲ و ۹۳ به بعد به دلیل افزایش قیمت نهاده ها، نه به علت تحریم های خارجی و سوددهی کم این صنعت رو به افول نهاده و خیلی از دام های مولد اصلاح شده کشتار شدند.

وی با بیان اینکه در چندسال گذشته وضعیت دامپروری در استان مطلوب نبوده است. اظهار داشت: اما خوشبختانه از سال گذشته اتفاقات خوبی صورت گرفته و با مناسب شدن قیمت نهاده های دامی وضعیت دامپروری بهتر شده است.

مدیر عامل شرکت تعاونی دامداران بهشهر تصریح کرد: قیمت گوشت مناسب بوده اما در خصوص قیمت شیر باید بازنگری صورت گیرد.

فخاری با اعلام اینکه در سامانه هویت دام مربوط به شرکت یکهزار و ۶۰۰ دامدار ثبت هستند، اظهار داشت: ۵۰۰ دامدار به طور مستقیم خوراک دام مورد نیاز دام های خود را با حداقل کارمزد و پایین ترین قیمت از کارخانه خوراک دام شرکت تعاونی کشاورزی دامداران بهشهر دریافت می کنند

وی کمبود سبوس را یکی از مشکلات قدیمی برای دامداران بیان کرد و گفت: دیگر نهاده های دامی به اندازه در اختیار شرکت های تعاونی قرار می گیرد اما میزان سبوس که در اختیار شرکت های تعاونی قرار می گیرد کفاف دامداران را نمی کند.

مدیر عامل شرکت تعاونی دامداران بهشهر دیگر مشکل حوزه دامپروری را ظرفیت خالی دامداری ها اعلام کرد و گفت: در گذشته بسیاری از دامداران به خاطر مشکلاتی که داشتند دام خود را کشتار کرده بودند و در حال حاضر برخی از دامداری ها تنها برای قطع نشدن بیمه خود دامداری خود را حفظ کرده اند.

وی ، گفت: این ظرفیت خالی دامداری ها تهدید نیست بلکه یک فرصت جدید است و می شود با این ظرفیت های خالی سودی مناسب برای دامدار و قاعدتا برای جامعه مصرف کننده و در نهایت کشور ایجاد نمود .

فخاری در پایان گفت که شرکت تعاونی دامداران و کادر متخصص مشغول در آن جهت تامین نیاز خوراک دام و مشاوره تخصصی این صنعت علاوه بر اینکه در بهشهر در اختیار دامداران می باشد با راه اندازی کارخانه دام خزر آمل واقع در شهرستان آمل به بهره برداران این صنعت در شهرستان آمل و غرب استان نیز می تواند خدمات خوراک ارائه دهد و جهت مرتفع نمودن هرگونه نیاز دامداری ها در کل استان نیز اعلام آمادگی می کند.

روستا



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار