نگاه اقتصادی مجموعه فرآورده های برنج پردیس به تولید برنج/ نگرانی کشاورزان مازنی از تولید خرده برنج و ضایعات حل شد\

نگاه اقتصادی مجموعه فرآورده های برنج پردیس به تولید برنج/ نگرانی کشاورزان مازنی از تولید خرده برنج و ضایعات حل شد

  • کد خبر: 2111104302
  • چاپ
  • انتشار: 21 خرداد 1403 - 14:52

مجموعه فرآورده های برنج پردیس با استفاده از دستگاه های پیشرفته توانسته تولید برنج در مازندران را به تولید خالص تبدیل کند و مانع خرد شدن یا ضایعات برنج شود که در این راستا به کشاورزان مازنی کمک بسیاری می کند تا محصولات خود را به بهترین نحو برداشت کنند.

به گزارش استناد نیوز، بازدید استاندار مازندران به همراه خیریانپور معاون هماهنگی استانداری مازندران، مدیر کل تعاون ، فرماندار جویبار ، احمد فخرآور مدیر عامل شرکت پردیس برنج گلستان ، ولیپور مدیر شهرک صنعتی جویبار و برخی از مدیران دستگاه های اجرایی و خبرنگاران از شرکت مواد غذایی طرح توسعه پردیس برنج گلستان در شهرک صنعتی جویبار انجام شد.

احمد فخر آور مدیر عامل شرکت مواد غذایی طرح توسعه پردیس برنج گلستان در خصوص پیشینه و فعالیت این کارخانه به خبرنگار استناد نیوز توضیحاتی ارائه داده است.

برنج در استان مازندران به سبک قدیمی در شالیکوبی ها تولید می شد و بخش زیادی از برنج تولید شده به خرده برنج یا ضایعات تبدیل می شود و کشاورز با ضرر محصولات خود را برداشت می کرد اما اکنون با پیشرفت تکلونوژی و ایجاد مجموعه ای پویا همانند پردیس، مشکل ضایعات برنج مرتفع شد.

این مجموعه جامع در سال ۱۳۸۷ با مبلغی بالغ بر ۲۰ میلیون یورو استارت خورد و در سال ۱۳۹۰ در شهرستان جویبار راه اندازی شد. 

پردیس

در زنجیره غذایی ایرانیان، برنج اصلی ترین مواد غذایی است که نسبت به کشورهای جهان مصرف بالایی دارد. 

استان مازندران به دلیل شرایط اب و هوایی در تولید برنج در سطح کشور پیشگام است. این استان با ۲۲۰ هزار هکتار در رتبه نخست کشوری قرار دارد. تولید برنج برخلاف محصولات کشاورزی در مزرعه به پایان نمی رسد و این محصول بعد از برداشت باید در کارخانه شالیکوبی به تولید پایانی برسد. بسیاری از کارخانه های شالیکوبی در مازندرانی به شکل سنتی و با دستگاه های قدیمی تولید می شوند که باتوجه به پیشرفت تکنولوژی، دستگاه های قدیمی باعث از بین رفتن برنج می شوند. طبق آمارها ۲۵ درصد برنج در سطح کشور به دلیل وجود دستگاه های قدیمی تبدیل به خرده برنج یا ضایعات می شوند که همین امر قطعا ضررهایی در بخش اقتصاد ایجاد می کند اما مجموعه پردیس با استفاده از دستگاه های پیشرفته توانسته مانع هرگونه ضرر و یا به اططلاح خرد شدن برنج شود.

استاندار مازندران در بازدید از این مجموعه اعلام کرد که کارخانه پردیس یک مجموعه نوین است که محصولات برنج کشاورزان را خریداری میکند و بعد از تبدیل به محصولات برتر آن را در بخش صادرات و بخشی هم در سطح کشور عرضه می کند. در سال جهش تولید و مشارکت مردم باید دو مسئله رو توجه کنیم. 

وی در ادامه بیان کرد: یکی مجموعه ایی همانند پردیس باید اجازه داده شود تا هدف گذاری آن توسعه تا ۷۰ هزارتن که هدف گذاری آن تا سال ۱۴۰۵ است به مرحله اجرا برسد. این نیازمند حمایت نظام بانکی از سرمایه گذاری است و در بخش مشارکت مردم باید جهاد کشاورزی برنامه ای را تدوین کند و تعاون کشاورزی ایجاد شود تا ما بتوانیم خرید تضمینی را از آن ها داشته باشیم. 

پردیس

یوسف نوری با اشاره به اینکه بخش سوم نیازمند در این حوزه استفاده از فناوری های نوین است، تصریح کرد: تا زمانی که فناوری های نوین نباشد بخش جهش تولید شکل نمیگیرد برای مثال می توانیم از صنعت پرتو و فناوری، سایر محصولاتی که در این چرخه  علاوه بر محصول برنج استفاده کنیم. مثلا از ارد برنج برای تولید شیرخشک استفاده شود یا از سبوس برنج برای تولید روغن استفاده شود و نیاز است در این راستا شرکت های دانش بنیان پای کار بیایند. یک چرخه باید ایجاد شود که شامل: حمایت توسه و اشتغال، مشارکت با مردم نیازمند ایجاد تعاونی ها است؛ در این راستا بودجه سالانه هم در نظر گرفته شده تا با استفاده از فناوری های نوین  این چرخه کامل شود.

پردیس



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار