آب بندان های منطقه مرمت و بهسازی می شوند\
  • مدیر امور آب و خاک مازندران؛

آب بندان های منطقه مرمت و بهسازی می شوند

  • کد خبر: 2111102105
  • چاپ
  • انتشار: 25 ارديبهشت 1401 - 12:36

مدیر امور آب و خاک جهاد کشاورزی مازندران با اعلام اینکه حدود 200 هکتار از اراضی در مناطق پایین دست وجود دارد، گفت: به منظور ذخیره سازی آب، آب بندان های منطقه مرمت و بهسازی می شوند.

 

فرزین فرهادی روز یک شنبه در گفت و گو با خبرنگار استناد نیوز یکی از بزرگترین پروژ ه های در دست اقدام وزارت جهاد کشاورزی را طرح جامع احداث و ساماندهی زیرساخت های منابع آب و خاک شمال کشور به منظور مقابله با کم آبی اعلام کرد و افزود: پیگیری های ابتدایی این کار در استان های شمالی و به خصوص مازندران در حال انجام است.

وی با اعلام اینکه بخش عمده ای از اراضی استان چیزی حدود 200 هزار هکتار از اراضی در مناطق پایین دست قرار دارند، گفت: با کوچکترین بارندگی، این اراضی دچار آبگرفتگی می شوند.

مدیر امور آب و خاک جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه از لحاظ منابع آب مازندران نسبت به دیگر استان ها از وضعیت بهتری برخوردار است، افزود: اما پراکنش بارندگی در فصولی است که آب به صورت ماندآب در فصول پاییز و زمستان باقی می ماند و کشاورزی ما را از جمله درختان مرکبات با کاهش عملکرد و در کشت مجدد نیز محدودیت ایجاد می کند.

فرهادی، تصریح کرد: برای افزایش بهینه استفاده از آب های روان لایروبی انهار، زهکش های سنتی، اصلاح ساختار آب گذرها و تسطیح اراضی می تواند تاثیر گذار باشد.

وی وجود آب بندان ها را یک پتانسیل بلاقوه ذخیره سازی آب در استان مازندران بیان کرد و گفت: با مرمت و بهسازی آن می توان حجم آب را افزایش دهیم و از آب بندان ها به عنوان پایانه زهکشی استفاده بهینه به عمل آوریم.

مدیر امور آب و خاک جهاد کشاورزی مازندران، بیان کرد: از دیگر پتانسیل آب بندان ها برای کشاورزی، گردشگری و پرورش ماهیان گرم آبی استفاده می شود.

فرهادی بیشترین تلفات در بحث آبیاری را در زمان انتقال آب بیان کرد و گفت: اگر این مسیرها توسط لوله گذاری و کانال های آب نیز اصلاح شود دیگر هدررفت آب را در مزارع نخواهیم داشت و در یک کلام همه این طرح ها موجب افزایش راندمان آبیاری و بهره وری را در مصرف آب افزایش می دهد.

وی با بیان اینکه طرح جامع احداث و ساماندهی زیرساختهای منابع آب و خاک شمال کشور در مرحله تفاهم نامه فی مابین وزارت جهاد کشاورزی و قرارگاه خاتم الانبیا قرار گرفته که منعقد شده است، افزود: امیدواریم تا استارت این طرح امسال زده شود.

مدیر امور آب و خاک جهاد کشاورزی مازندران با اعلام اینکه همکاری خوبی بین وزارت جهاد کشاورزی با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی وجود دارد، گفت: امیدواریم بتوانیم از نقطه نظرات دقیق کارشناسان برای اجراء برنامه جامع سازگاری با کم آبی در استان های شمالی و کشور مهیا کنیم.

فرهادی راه های مقابله با کم آبی در حوزه کشاورزی را کشت اقلام مناسب هر منطقه، استفاده از اقلام کم آب بر و مدیریت مصرف آب اعلام کرد.

وی با بیان اینکه استفاده سامانه نوین آبیاری در حقیقت راندمان مصرف آب را افزایش می دهد، افزود: این طرح در برنامه های جامع وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد و دو سالی است که استارت آن زده شده است.

مدیر امور آب و خاک جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه حجم آب های سطحی استان مازندران 3.5 میلیارد متر مکعب است، گفت: اما تنها ده درصد از این آبهای روان در پشت سدها ذخیره می شود.

فرهادی در پایان آب بندان را یکی از سازه های ارزشمند که طراحی و ساخت آن مربوط به پیشینیان ما در استان مازندران بوده است، گفت: بالغ بر 930 قطعه آب بندان با 18 هزار هکتار مساحت که 330 میلیون متر مکعب آب را در خود ذخیره می کند در سطح این استان وجود دارد که با اجرای مرمت و بهسازی آب بندان ها و استفاده از جریانات آب برگشتی از طریق احداث ایستگاه پمپاژ می توان ذخیره آب در آب بندان ها را به یکهزار متر مکعب برسانیم.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار