به گزارش استناد نیوز، مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در این همایش گفت: چنین نشستها و جلساتی برای همفکری بیشتر است و باید از آن عبور کنیم و به عمل بپردازیم و ظرف چند سال بعد، در عمل از امروز پیشتر باشیم.
نیکزاد سپس به رکود و مشکلات مالی و اقتصادی آمریکا در دهه 1920 اشاره کرد و گفت: در آن روز دولتمردان حل مشکل را به یکی از تئوریسینهای اقتصادی آن روز آمریکا سپردند و تمام مدیران به وی اعتماد کردند و ظرف سه سال از بحران، عبور کردند و ما نیز امروز در موضوع «هوشمندسازی» باید به نگاه و دیدگاه کارشناسان تن در دهیم و نگاه و سلیقه شخصی را در آن دخالت ندهیم.
وی با اشاره به ضرورت استفاده بهینه از تکنولوژی همچنین یادآور شد: نباید ارزشهای سنتی و بومی را فراموش کنیم و اساساً بهرهبردن از تکنولوژی به معنای عبور از سنتها یا زیرپا گذاشتن ارزشهای گذشتگان نیست.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با تأکید بر کار گروهی یا «teamworking» نیز گفت: به دانشآموزان یاد بدهیم با فکر جمعی و توان جمعی بهتر و دقیقتر به نتیجه خواهند رسید.
وی به سرعت رشد تکنولوژی اشاره کرد و گفت: تکنولوژی همانند آب رودخانه است به این معنا که شما هر لحظه کنار رودخانه حاضر شوید و سطل آبی بردارید، با آبی که روز قبل برداشتید متفاوت است و در چنین شرایطی، ما باید تمام مساعی خود را بهکار بندیم تا از غافله عقب نمانیم و بهطور ویژه با استفاده از تکنولوژی آموزش را تسهیل بخشیم.
عسکری نیکزاد بر ضرورت اعتماد بر متخصصان و کارشناسان حوزه «آی تی» اشاره کرد و گفت: باید در این زمینه به نظر و نگاه این افراد، اعتماد کنیم هرچند کارشناسان این حوزه نیز باید با بررسی همهجانبه و مطالعه دقیق عمل کنند.
وی با اشاره به مشکلات آموزش و پرورش تصریح کرد: آموزش و پرورش باید اولویت نخست مدیران باشد تا در حوزههای مختلف، مشکلات کمتر شود.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران همچنین افزود: در کشورهای توسعه یافته، دولت آموزش و پرورش را به بخش خصوصی واگذار کرد و ما نیز باید همین کار را انجام دهیم اما نباید تنها بخش مالی و اعتباری آموزش و پرورش را به مردم واگذار کنیم.
نیکزاد با اشاره به جایگاه علوم انسانی تأکید کرد: توجه ما به علوم انسانی کم بود و این کوتاهی نیز باید اصلاح و جبران شود.
وی در پایان بر اهمیت تکنولوژی در تقویت و توسعه طرح «مدرسهمحوری» تأکید کرد و هشدار داد:
با عنایت به رسالت تربیتی آموزش و پرورش، نباید اجازه دهیم که تکنولوژی، هویت دانشآموزان را تغییر دهد و فراموش نکنیم رسالت ما بهعنوان متولیان تعلیم و تربیت، تربیت درست و تکمیل شخصیت دانشآموزان است.