به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفهای مازندران، این افتخارات شامل ۲ مدال طلا، ۶ نقره، ۶ برنز و ۷ دیپلم افتخار است که توسط جوانان بااستعداد استان کسب شده است.
سید بهنام مهردل، سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفهای مازندران، این موفقیت را نشاندهنده باور عمیق جوانان این سرزمین به مهارت خواند و افزود: این مدالها، حاصل تلاشهای شبانهروزی جوانان پرانگیزه استان است. در شرایطی که استان مازندران از جمله استانهای صنعتی کشور محسوب نمیشود و آنگونه انتظار داشتیم صنایع محلی برخلاف استانهای صنعتی پیشتاز، اسپانسر این جوانان به صورت خیلی محدود شدند.
وی با تقدیر ویژه از زحمات تمامی مربیان بهویژه مربیان آموزشگاههای آزاد فنی و حرفهای، خطاب به صنایع پیشروی کشور اعلام کرد: نیازمند جذب اسپانسر برای نخبگان مهارتی استان هستیم تا نخبهپروری را نهادینه کنیم. یک بار به مهارت و سرمایههای اجتماعی مازندران اعتماد کنید، چرا که نخبگان مهارتی، آینده این استان را رقم خواهند زد.
نقشه راه آینده: بینالمللیسازی و مهارتهای دیجیتال
سرپرست این اداره کل از تحولات آینده در حوزه مهارتی خبر داد و گفت: مراکز استان را به شش هاب مهارتی تقسیم کردهایم و تمرکز ما بر آموزشهای بومی، اقتصاد چرخشی، انرژیهای تجدیدپذیر و مهارتهای سبز است. همچنین ارتباطاتی با سازمانهای بینالمللی مانند یونیدو، یونسکو و کونیکای کره جنوبی برقرار کردهایم.
وی افزود: در صورت موافقت سازمان مرکزی و همکاری وزارت امور خارجه، راهاندازی نظام آموزشی بینالمللی میتواند تحول شگرفی در آموزشهای ما در این سه حوزه ایجاد کند. ما تمرکز و حمایت خود را بر آموزشهای مرتبط با اقتصاد دیجیتال، واقعیت مجازی و هوش مصنوعی معطوف کردهایم.
کیفیسازی و استانداردسازی آموزشها
مهردل از رتبهبندی تمام مراکز و آموزشگاههای آزاد تا پایان سال خبر داد و گفت: به سمت کیفیسازی آموزشها گام برمیداریم و بازدیدهای میدانی برای ارزیابی آغاز شده و تقریباً تمام مراکز مورد ارزیابی قرار گرفتهاند.
با توجه به سند توسعه استان، سند توسعه مهارتی مازندران بهروزرسانی شده است. برای اولین بار در شمال کشور، هنرستان علوم دریایی با مشارکت دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) نوشهر در مرکز نوشهر افتتاح شده که محوریت آن آموزش علوم دریایی است.
پشتیبانی مالی و عدالت آموزشی
وی از پیوستن بیش از ۳۰ شرکت به کنسرسیوم مهارت استان خبر داد که میلیاردها تومان برای آموزش مهارتی استان سرمایهگذاری کردهاند. در طرح «همنوا» نیز برای بیش از ده هزار دانشآموز ظرفیت آموزش مشترک با هنرستانهای آموزش و پرورش ایجاد شده است.
نگاه تحول آفرین
سرپرست اداره کل فنی و حرفهای مازندران با تأکید بر نگاه اشتغالمحور به آموزشهای مهارتی گفت: نگاه بنده به آموزش فنی و حرفهای، نگاه فرصت اشتغالزایی و بازآموزی نیروی کار است، نه پر کردن اوقات فراغت. انتظار دارم این گفتمان در بخش خصوصی نیز جاری شود. ما درصددیم با تعامل با بنگاههای اقتصادی و نیازسنجی، از آموزشهای عرضهمحور به سمت آموزشهای تقاضامحور حرکت کنیم.
تحقق عدالت آموزشی از شعارهای مهم ریاست محترم جمهوری در دستور کار قرار دارد و قسمت اعظم بودجه آموزشی چندماه اخیر به آموزش در مناطق روستایی، دورافتاده، خانوادههای محروم و بیسرپرست اختصاص یافته است.
حمایتهای مردمی و توسعه زیرساخت
ایشان با تشکر از نماینده مجلس، فرماندار، شورای شهر و بهویژه امام جمعه فریدونکنار، از ایجاد نمایندگی مستقل در شهرستان فریدونکنار خبر داد و اظهار امیدواری کرد به همت خیرین، یک مرکز ثابت در این شهرستان افتتاح شود.
در «گلریزان مهارتی» شهرستان نکا نیز خیرین بیش از سه و نیم میلیارد تومان برای توسعه آموزشهای فنی و حرفهای کمک کردند. به زودی دو مرکز در استان به صورت هیئت امنایی اداره خواهند شد و درصدد هستیم مراکز پیشروی استان را به سمت هیئت امنایی سوق دهیم.
وی در پایان با تقدیر از تمامی همکاران در بخشهای دولتی و خصوصی، این موفقیت را ثمره همکاری جمعی دانست و ابراز امیدواری کرد که این دستاوردها، آغازی برای تحولی بزرگ در نظام مهارتی استان باشد.
گفتنی است، مسابقات ملی مهارت با حضور بیش از ۷۰۰ شرکتکننده از سراسر کشور در اصفهان برگزار شد و مازندران با این درخشش تاریخی، جایگاه خود را در میان استانهای برتر تثبیت کرد.