برگزاری دوازدهمین دوره قرق شکنی با ورود دام به مراتع سوادکوه/ ۶۷ درصد مراتع مازندران مرغوب است\

برگزاری دوازدهمین دوره قرق شکنی با ورود دام به مراتع سوادکوه/ ۶۷ درصد مراتع مازندران مرغوب است

  • کد خبر: 2111102183
  • چاپ
  • انتشار: 04 خرداد 1401 - 08:41

دوازدهمین دوره بر گزاری جشنواره قرق شکنی مرتع کوچ و عشایر با حضور مسولین استانی، شهرستانی و دامداران در شهرستان سوادکوه از حوزه عباس آباد ورسک مرتع تنگو سر برگزار شد.

مونا معینی - به گزارش استناد نیوز، دبیر صنف مرتع داری شهرستان سوادکوه در این مراسم با بیان اینکه از سال ۹۰ جشنواره قرق شکنی در مناطق این شهرستان برگزار می شود، گفت: در شهرستان سوادکوه ۶ منطقه وجود دارد که هرساله مراسم قرق شکنی در یک منطقه برگزار می شود .

عبدالله خناری نژاد یک از مشکلات دامداران را نبود امنیت شغلی اعلام کرد و افزود: باتوجه به اینکه علوفه شغل دامداری را تحت تاثیر قرار می دهد اما متاسفانه، میزان علوفه ای که بین دامداران توزیع می شود به حد کافی نیست.

وی حضور آفرود سواران ، تجاوز به مراتع ، وجود دام سرگردان را دیگر مشکلات دامداران اعلام کرد و گفت: همچنین چشمه هایی که در داخل مراتع وجود دارد مخزن تامین آب دامداران است ولی متاسفانه بدون هماهنگی و در نظر گرفتن وضعیت دامداران ، اب چشمه ها را با لوله کشی برای استفاده در ویلاها و ساخت و سازهایی که در حاشیه بافت های جمعیتی انجام می شود ، انتقال می دهند.

67 درصد مراتع استان مرغوب است

معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی مازندران در این مراسم با اعلام اینکه ۶۷ درصد از سطح مراتع این استان مرغوب است، گفت: ۳۰ درصد مراتع درجه دو و ۳ درصد مراتع هم ضعیف است که اگر میخواهیم شاهد افزایش مرتع خوب در سطح این استان باشیم باید با کمک دامدار این امر را محقق کنیم.

دکتر اسماعیل مختارپور با بیان اینکه ۷۷ درصد مناطق ییلاقی و ۳۰ درصد هم قشلاقی و میان بند است که این درصد ها با هم تناسبی ندارند، افزود: عدم تناسب در پراکنش مراتع طی ۱۰ سال آینده منجر به آسیب پذیر شدن مراتع استان می شود ، بنابراین باید حتما برای حل این مشکل اقدامات لازم صورت گیرد.

وی از اکوسیستم و وجود گونه های گیاهی که در مراتع وجود دارد را بدون دستکاری، برای کمک به معیشت دامدار نام برد.

معاون فنی و آبخیزداری منابع طبیعی مازندران معضل بعدی در مراتع را تغییرات اقلیم و خشکسالی در کشور بیان کرد و افزود : خوشبختانه این استان نسبت به کشور از شرایط مطلوب تری برخوردار است اما باتوجه به اینکه میزان بارش و برف تغییر کرده بنابراین این وضعیت آب و هوا را هم دچار تنش می کند .

وی با اشاره به اینکه در چند سال گذشته سند ممیزی و طرح مرتع داری را شروع و تقریبا به اتمام رسیده است ، گفت: با توجه به اینکه این طرح دارای اهمیت بسیار بالایی است بنابراین تمام برنامه های که در مراتع اتفاق خواهد افتاد براساس این طرح خواهد بود .

امام جمعه پلسفید هم در این مراسم با بیان اینکه برگزاری این مراسمات نباید حالت نمایشی داشته باشد، افزود: مسئولین ذی ربط باید مشکلات مرتع داران را بنویسند تا بتوانند در سال آینده پاره ای از مشکلات آنان را برطرف کنند.

حجت الاسلام سید مهدی جعفری با تاکید براینکه باید جلوی آفرودسواران به مراتع گرفته شود تا دامدار آسیب نبیند، گفت: باتوجه به اینکه بحث امنیت غذایی بسیار حائز اهمیت است بنابراین اگر کشاورز و دامدار حمایت نشود ما نیز در امنیت غذایی دچار مشکل خواهیم شد.

چهار هزار عشایر در سامانه ثبت نام کرده اند

رییس امور عشایر مازندران در این مراسم با بیان اینکه ما کمترین خدمات را به قشر دامدار ارائه داده ایم، گفت که اما بیشترین خدمات را از دامداران دریافت کرده ایم و برنامه ما توجه به حل مشکل دامدار است.

حجت الله شعبانی به بحث مشکل آب شرب دامداران اشاره ای کرد و افزود : باتوجه به اینکه اداره امور عشایر یک ارگان نوپایی است و بودجه محدودی دارد، بنابراین برای به سرانجام رساندن پروژه ها، طبق مصوبه هیات وزیران و کمیته مصوبه ساماندهی؛ دستگاه های ذی ربط را پای کار آورده ایم تا خدمات خود را براساس قانون، به سمت پروژه های عشایر بفرستند.

وی با بیان اینکه با توجه به بودجه ما در امور عشایری ۹ پروژه آبرسانی برای شهرستان سوادکوه تعریف کرده‌ایم که در دست اقدام است، گفت : باتوجه به بودجه محدود با عشایر ها تفاهم بسته ایم تا کنده کاری و خدمات را آنان و همچنین لوله گذاری ، امکانات و بازسازی چشمه را هم امور عشایر برعهده بگیرد تا این طرح به بهره برداری برسد.

رییس امور عشایر مازندران با بیان اینکه برای جلوگیری از حضور آفرود سواران در مراتع جلسه ای را برگزار کرده ایم گفت که همچنین در این جلسه مصوب شد تا با همکاری منابع طبیعی و دستگاه قضایی از حضور آفرود سواران در مراتع جلوگیری شود .

شعبانی در پایان با اشاره به اینکه خیلی از عشایر در کوچ‌ ما مورد تایید قرار نگرفتند ، گفت : تاکنون بیش از ۲۰۰ عشایر که پروانه نداشته اند از گردونه خارج و همچنین بیش از چهار هزار عشایر که در سامانه ما ثبت نام کرده آند، به مرکز آمار کشور ارسال شد.

گفتنی است؛ مراسم قرق شکنی سالیان سال در مراتع شهرستان سوادکوه وجود داشته، اما به صورت رسمی از سال ۱۳۹۰ آغاز شده است.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار