چالش های کشت پاییزه در مازندران/ توجه بیشتر کشاورزان به اجرای تراکم بذر\
  • استناد نیوز گزارش می دهد:

چالش های کشت پاییزه در مازندران/ توجه بیشتر کشاورزان به اجرای تراکم بذر

  • کد خبر: 219256
  • چاپ
  • انتشار: 30 شهریور 1398 - 14:44

استناد نیوز، با شروع فصل جدید کشت پاییزه محصولات زراعی در مازندران با چالش هایی روربرو است و نیازمند همکاری دو سویه کشاورزان و جهاکشاورزی است.

 

به گزارش استناد نیوز، برخی از محصولات زراعی نیاز به آب بیشتر و هوایی خنک تر دارد که فصل پاییز بهترین زمان برای کشت این نوع محصولات زراعی است. استان مازندران قطب کشاورزی در کشور تلقی می شود و محصولات این استان نیز با توجه با جایگاهش سرآمد است و نیاز به توجه بیشتری هم از سوی کشاورزان و هم از سوی جهادکشاورزی دارد.
با شروع فصل کشت زراعی جدید و آغاز کشت محصولات پاییزه بالا بردن سطح اطلاع کشاورزان از اولویت ها در استان است. بر همین اساس ایستگاه های تحقیقاتی نیزدر استان ترتیب داده شده تا بذرهای اولیه کاشت مورد بررسی قرار بگیرند.

 

رمضان پور رییس آموزش و تحقیقات منابع طبیعی استان مازندران درباره کشت پاییزه محصولات زراعی گفت: ایستگاه های تحقیقاتی به عنوان کمک کار جهاد کشاورزی است و بال های آموزش و ترویج باعث می شود تا توسعه کشاورزی در استان رونق پیدا کند.
وی افزود: یکی از موضوعات مهم بررسی هسته های اصلی بذر است. که بررسی ها بر روی گندم، کلزار و مراج در سال 97-98 انجام شد. در خصوص تغذیه گیاهان تمامی دستورالعمل ها ارائه شد.

رییس آموزش و تحقیقات منابع طبیعی تاکید کرد: براساس گزارشات، پراکنش عناصر غذایی است که تعیین می کند که چه مقدار کود شیمیایی در چه زمانی استفاده شود. که بیش از 5 هزار نمونه در استان آنالیز شد. وی همچنین  خواستار دریافت بذر حواله ای جهاد از سوی کشاورزان شد.
رمضان پور اظهار داشت: مازندران در بخش تحقیقات ، مرکز تحقیقات تعیین نقشه عناصر غذایی جزو پیشگامان الگوهای کشت در کشور است. به همین دلیل اکوسیستمی که در مازندران است نیاز به توجه بیشتری در حوزه سمی دارد.

 

پور نصرالله مدیر محصولات زراعی جهاد کشاورزی استان مازندران در درباره چالش های کشت پاییزه  محصولات زراعی گفت: متوسط عملکرد کشاورزی مازندران نسبت به تراز استاندارد پایین است و علت آن عدم رعایت اجرای تراکم بذر در استان است.

 *تغذیه کودی نامناسب

مدیر محصولات زراعی جهاد کشاورزی استان مازندران گفت: از علل های مشکلات زراعی تغذیه کودی نامناسب است که کشاورزان توجهی به این اصل ندارند در صورتی که زمانی تراکم بالا باشد محصول آماده دریافت هر نوع آفات است . جهاد کشاورزی بنابر جلوگیری از هر گونه اختلال در کشت پاییزه تاکید بر این موضوع دارد که در سال جاری در بحث زراعی جدید از ملزومات، رعایت تراکم بذر است که باید رعایت شود.

 

*تغذیه گیاهی نامناسب
پور نصرالله اظهار داشت: از شروع سال زراعی ۹۷ _۹۸ مصرف اوره در ۱۰ ماهه ۸۲ هزار و فسفاد ۱۲ هزار و پتاسه ۱۴ هزار در کودهای پایه ایجاد شده است.
این مدیر زراعی بر این معتقد است که معضلات تغذیه ای گیاهان زمانی صورت گرفته است که کود بدون حواله توزیع شده و ارتباط بین کشاورز و جهادکشاورزی قطع شده و اطلاعات درستی به کشاورز انتقال داده نمی شد. بر همین اساس کشاورزان برای سال زراعی جدید موظف به دریافت حواله برای دریافت خدمات کشاورزی هستند می توانند برای دریافت حواله به مرکز جهاد مراجعه کنند. و همچنین هیچ کارگزاری حق توزیع بذر و کود بدون ثبت اطلاعات دقیق کشاورز در سامانه جامع پهنه بندی داده های کشاورزی را ندارد .
وی افزود: بیش از ۱۰ هزار برند کود بدون تکلیفی در مازندران وجود دارد که به صورت ماهانه وارد استان می شود.با توجه به مشکلات تغذیه ای گیاهی صورت گرفته کشاورزان مجاب به استفاده از کود پایه هستند.

 

*پایین بودن کشت مکانیزه و خاک ورزی ها

مدیر محصولات زراعی جهاد کشاورزی در ادامه افزود: در مازندران با توجه به قطب کشاورزی بودن، کشت مکانیزه در این استان بسیار پایین است و رضایت بخش نیست .
همچنین خاک ورزی های غیرفتی صورت گرفته در کشت پاییزه بسیار نامناسب است . ماندابی بودن اراضی جلگه ای نیز از دیگر معقوله های مهم در کشاورزی دانست و گفت: در سال های مختلف در همین اراضی کشت دوم صورت می گیرد این درحالی است بر اساس کارشناسی های موجود نباید کشت دوم در این اراضی صورت بگیرد.

 

 



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار