نقد و بررسی کتاب "بلوغ پشت خاکریز" در موزه انقلاب اسلامی\

نقد و بررسی کتاب "بلوغ پشت خاکریز" در موزه انقلاب اسلامی

  • کد خبر: 215528
  • چاپ
  • انتشار: 21 دی 1397 - 12:30

استنادنیوز؛ كتاب "بلوغ پشت خاکریز" در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با حضور راوي كتاب ايمان كفائي مهر ونويسندگان آن حسن و حسين شيردل وامیرمحمد عباس نژاد نویسنده و منتقد ادبی مورد نقد و بررسي قرار گرفت.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس؛ بيست وپنجمین جلسه از سلسله جلسات سه شنبه های نقد و بررسی كتاب، با عنوان "بلوغ پشت خاکریز" با حضور امیرمحمد عباس نژاد نویسنده و منتقد ادبی مورد بررسی و نقد قرار گرفت.


این کتاب نوشته حسن و حسین شیردل دربرگیرنده خاطرات یکی از رزمندگان نوجوان دوران دفاع مقدس به نام ایمان کفایی مهر است.
در ابتدای جلسه ، ایمان کفایی مهر راوی کتاب "بلوغ پشت خاکریز" گفت: در این کتاب اتفاقاتي كه در زمان جنگ شاهدش بودم را روایت کردم ،نه آنچيزي كه بر من و امثال من جنگ بر روح و روانشان اثر گذاشته و هنوز رهايمان نميكند را بازگو نكردم بلكه تنها آنچه را شاهد وقوعش بودم روايت كردم.
کفایی مهر تاکید کرد: هیچ کتابی در حوزه ادبيات دفاع مقدس كشورمان اتفاقاتی که بر روح و جان سربازان افتاده و هنوز نيز با آنان است  را بيان نميكند و این بعد از جنگ همچنان مورد توجه قرار نگرفته است...و جالبتر آنكه اين قسمت بطور جدي روح و روان رزمندگان باقي مانده را آزار ميدهد ،يا بهتر است بگويم جنگ براي ما هنوز پايان نگرفته است.
وی با اشاره به اینکه سعي كردم روایتم در این کتاب صادقانه باشد، افزود: متاسفانه در ادبیات دفاع مقدس فقط آن چیزی که خوششان می آید را می گویند.
کفایی مهر اظهار کرد: من بر این موضوع تاکید داشتم که خاطرات بنده را  بدون کم و کاست در کتاب بیاورند و هر آنچه که در آن زمان دیدم و در خاطره ام بود را روایت کردم.
حسن شیردل در ادامه جلسه گفت: قصه اصلی جنگ زمانی اتفاق می افتد که راوی یک نیروی رزمنده باشد.
وی با اشاره به اینکه شیطنت خاصی در کتاب است اما منطقی است، ادامه داد: من قصد داشتم زبان دفاع مقدس را حفظ کنم و فکر می کنم موفق بودم.
نویسنده کتاب بیان کرد: این کتاب در 14 جلسه جمع آوری شده است و ما با یک خاطره گویی برخورد داشتیم که ١٤ساله بود و نه ٤٠ساله.
سپس امیر محمد عباس نژاد منتقد این کتاب در ادامه نشست اظهار داشت: یکی از بهترین اتفاقات در این کتاب تاریخ محلی و گویش محلی آن است و جنگ ما در این خرده فرهنگ ها نهفته بود،ولي تا كنون دیده نشد.
وی ادامه داد: این کتاب ارتباط روان و راحتی با خواننده برقرار می کند و ابتدای کتاب با یک ضربه شستی به خواننده آغاز می شود و خواننده را با خود می کشاند .
عباس نژاد با بیان اینکه مهم ترین حسن این کتاب این است که شعاری نوشته نشده است، گفت: ما در این کتاب ماجرای زندگی رزمندگان و شیطنت هایی که میان بچه ها اتفاق می افتد را می خوانیم.
وی با اشاره به اینکه در این کتاب نشان می دهد رزمندگانی با وجود مخالفت خانواده شان به جبهه می رفتند، افزود: در این کتاب اتفاقاتی که در جبهه می افتد به خوبی به تصویر کشیده شده است.
عباس نژاد گفت: این کتاب زبان ساده و روانی دارد و خرده فرهنگ در این کتاب همانند روزهای دفاع مقدس زیاد است.
وی با بیان اینکه قصه در این کتاب مردمی و ساده روایت شده است، افزود: تسلسل زمانی در کتاب رعایت شده است و البته از نقاط ضعف این کتاب فهرست نداشتن است و بهتر بود برای راحتی خواننده فهرستی در نظر گرفته می شد.

وی با بیان اینکه این کتاب زنده و پویا است، ادامه داد: در این کتاب خاطره بازی، خاطره سازی اتفاق نیفتاده است.
عباس نژاد با اشاره به اینکه مشخص است تدوینگر توانسته راوی را کنترل کند، ادامه داد:  در این کتاب شیطنت ها صادقانه آورده شده است و در هیچ کتابی این را نخواهید دید.
وی با تاکید بر اینکه راوی روایت بسیار صادقانه ای داشته است ، گفت: گویش محلی بسیار خوبی در این کتاب آورده شده است و این کتاب می تواند در ادبیات دفاع مقدس به مباحث خرده فرهنگ کمک کند.
عباس نژاد با اشاره به اینکه خواننده از این کتاب لذت می برد ، افزود: سبک زندگی واقعی رزمندگان را در این کتاب می بینیم.و اين قابليت وجود دارد كه حتي از آن فيلمي ساخت.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار