سابقه تاریخی مازندران در مقابله با متجاوزان\

سابقه تاریخی مازندران در مقابله با متجاوزان

  • کد خبر: 214590
  • چاپ
  • انتشار: 07 آبان 1397 - 07:46

نام مازندران در دوران دفاع مقدس با نام لشکر ویژه ۲۵ کربلا گره خورده است، این لشکر به‌عنوان اصلی‌ترین نماینده این استان در دفاع از مرز و بوم ایران اسلامی‌ در نزد همه ایرانیان شناخته شده است.

استنادنیوز؛ مازندرانی‌ها بسان تمامی‌ ملت ایران در طول تاریخ و به‌ویژه پس از ظهور دین عزت‌بخش اسلام در ایران، نقش ویژه‌ای در مقابله با متجاوزان خارجی از خود نشان دادند.

شاید بارزترین نمود این مطلب، مقاومت مردم البرز در مقابل قوای خونخوار تیمور لنگ باشد، کتاب بارلاس لنگ (تزوکات تیموری ـ یادداشت‌های تیمور لنگ) به نقش مردم ساکن در کوهپایه‌های البرز، خصوصاً مردم آمل اشاراتی گذرا داشته است.

مردمی‌ که در کوهپایه‌ها و قلاع کوهستانی با اندک تجهیزات نظامی، جان سپاهیان تیمور لنگ و خود او را به لب رساندند و روزهای طولانی آنان را که قصد عبور امن و آسان به سایر نقاط ایران را داشتند، در دامنه‌های البرز زمین‌گیر کره و خسارات زیادی به ارتش تیمور وارد آوردند.

این واقعه و مقاومت مردم کوهپایه‌های البرز چنان بر تیمور گران آمد که پس از دست یافتن بر آنان، دست به قتل عام مدافعین دلیر مازندران زد تا بدین وسیله خشم خود از مقاومت دلیرانه این مردم را فرو نشاند.

در بحرانی‌ترین سال‌های جنگ تحمیلی و در زمانی که همه نگاه‌ها و همه تلاش‌ها متوجه صیانت از مرزهای جمهوری اسلامی‌ در غرب و جنوب کشور بود، فتنه‌ای عظیم در جنگل‌های مازندران شکل گرفت که استان‌های هم‌جوار نیز از تأثیرات آن در امان نماندند، فتنه‌ای که با اکثریت تلاش خود سعی کردند تا این استان را ناامن کرده و پس از آن به زعم خود آن را از خاک ایران جدا سازند.

این فتنه و مقابله با آن چنان مهم بود که شورای عالی امنیت ملی کشور در مصوبه شماره ۲۸۷ خود ۵ شهر مازندران را به‌دلیل درگیری جنگل که به شهرهای بزرگ استان نیز سرایت کرده بود، به‌عنوان شهرها و مناطق جنگی اعلام کرد که عبارتند از: آمل ـ بابل ـ ساری ـ قائم‌شهر ـ رامسر، استان مازندران در حالی که از یک سو با فتنه‌ای این‌چنین عظیم مواجه بود، علاوه بر مقابله با آن، به هیچ وجه پشتیبانی همه جانبه از لشکر ویژه ۲۵ کربلا و سایر یگان‌های مرتبط با مازندران در جبهه‌های نبرد در غرب و جنوب کشور را قطع نکرد و در دو جبهه با دشمنان داخلی و خارجی هم‌زمان به مقابله برخاسته بود.

فتنه‌گران داخلی سرانجام در بهمن ماه ۱۳۶۰ به این نتیجه رسیدند که با حمله به آمل و تصرف آن، کار استان مازندران را به‌زعم خود یکسره سازند و برای این منظور گروه سربداران وابسته به اتحادیه کمونیست‌ها به نمایندگی از آنان وارد عمل شد اما نتیجه کار برعکس انتظار آنان در آمد و مردم مقاوم آمل با مقاومت حماسی خود و تقدیم ۴۰ شهید، کار متجاوزان را یکسره کرده و مرگ و شکست را به اردوی دشمنان داخلی تحمیل کردند.

* مازندران در دوران دفاع مقدس

نام مازندران در دوران دفاع مقدس با نام لشکر ویژه ۲۵ کربلا گره خورده است، این لشکر به‌عنوان اصلی‌ترین نماینده این استان در دفاع از مرز و بوم ایران اسلامی‌ در نزد همه ایرانیان شناخته شده است.

پیروزی‌های غرورآفرین لشکر ویژه ۲۵ کربلا در حافظه تاریخ این مرز و بوم برای همیشه حفظ خواهد ماند، لشکری که به گواه تاریخ مستند دفاع مقدس و تحلیل‌گران آن، یکی از عملیاتی‌ترین لشکرها در شکستن خطوط دفاعی دشمن محسوب می‌شد.

این لشکر و مردم رزمنده و قهرمان مازندران، کلام الهی فرماندهی کل قوا حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را به‌عنوان اصلی‌ترین سند افتخار خود در نقش‌آفرینی این استان طی سال‌های دفاع مقدس محسوب می‌دارند، آنجا که معظم له در مورد این لشکر و مردم مازندران می‌فرمایند: «مازندران، رزمندگان و سرداران آن شجاعانه، قهرمانانه و به تعبیر کامل، مؤمنانه از دین‌شان دفاع کردند».

«لشکر ویژه ۲۵ کربلا، یک لشکر قوی، خط شکن و خدانگهدار بود».

* تاریخچه و سوابق لشکر ویژه ۲۵ کربلا در دفاع مقدس

سابقه عملیاتی لشکر ویژه ۲۵ کربلا به شروع جنگ تحمیلی و فرماندهی سردار مرتضی قربانی برمی‌گردد که با شروع جنگ تحمیلی نیروهای مردمی‌ در کنار برادران پاسدار به جبهه اعزام و در میدان‌های نبرد سازمان یافته‌اند.

در کوچه‌های خرمشهر تیم ۱۰ نفره کربلا تشکیل و در محاصره آبادان به دسته کربلا و در خط ایستگاه هفت و عملیات تپه معدن به گروهان کربلا و بعد از عملیات تپه معدن جهت انجام عملیات ثامن‌الائمه(ع) به گردان ارتقا یافت.

بعد از پیروزی غرورآفرین عملیات ثامن‌الائمه(ع)، با تیپ دوم لشکر ۱۶ ارتش در محور سوسنگرد ـ بستان با عنوان تیپ ادغام و در عملیات طریق‌القدس با عنایت خداوند منان حضور قدرتمندانه داشت.

در ادامه عملیات‌های پیروزمندانه، تیپ کربلا در عملیات‌های فتح‌المبین، بیت‌المقدس و رمضان شجاعانه شرکت کرد و در عملیات محرم به لشکر ۲۵ کربلا ارتقا یافت و در مقاطعی سردار عبدالعلی عمرانی و سردار علی ییلاقی نیز فرماندهی این لشکر را به‌عنوان نخستین فرماندهان، به‌عهده گرفتند.

لشکر ۲۵ کربلا پس از عملیات‌های والفجر مقدماتی و والفجر ۱ در عملیات‌های والفجر ۳ و ۶ با فرماندهی سردار محمدحسن کوسه‌چی شرکت کرد و بعد از عملیات بدر با فرماندهی مجدد سردار قربانی و با ادغام تیپ‌های زرهی ۲۸ صفر و احمدبن موسی(ع)، در لشکر ۲۵ کربلا تقویت شده و در عملیات‌های قدس ۱ و ۲ و والفجر هشت، کربلای ۱، ۴، ۵، ۸، ۱۰،  نصر ۴، والفجر ۱۰ و بیت المقدس ۷، تقریباً در عمده عملیات‌های جنوب کشور با همه توان و در نهایت ایثارگری با عنوان لشکر ویژه و خط شکن حضور پرقدرت داشته است.

رزمندگان این لشکر پس از امضای قطعنامه نیز طی عملیات مرصاد در مقابله با عناصر منافق در مرداد ۶۷ وارد کارزار شده و همراه با رزمندگان سایر لشکرها درس سختی به منافقین دادند.

در دوران دفاع مقدس، مازندران علاوه بر لشکر ویژه ۲۵ کربلا، یگان های مستقل دیگری را بدین شرح تحت پوشش خود داشت: «تیپ جوادالائمه(ع)، تیپ کماندویی مالک اشتر، تیپ امام سجاد(ع)، تیپ ۷۵ ظفر، تیپ القارعه، سپاه مریوان و ...».



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار