یک بام و دو هوای نماینده ساری/ علی بابایی کارنامی، سد زارم رود و خوزستان شدن مازندران\
  • اختصاصی استناد نیوز؛

یک بام و دو هوای نماینده ساری/ علی بابایی کارنامی، سد زارم رود و خوزستان شدن مازندران

  • کد خبر: 2111101569
  • چاپ
  • انتشار: 13 مهر 1400 - 14:29

سد زارم رود درحالی با موافقت نماینده ساری روی یکی از سرشاخه های اصلی تجن قرار است ساخته شود که بسیاری از کارشناسان، احداث آن را خطری بزرگ برای محیط زیست مازندران و همسو با سد فینسک می دانند.

به گزارش استناد نیوز، سد زارم رود قرار است بر روی رودخانه ای با همین نام در 35 کیلومتری جنوب شرقی ساری به بهانه تامین آب شرب مردم در شهرهای ساری و میاندورود احداث شود، حجم ذخیره این سد حدود 90 میلیون متر مکعب خواهد بود.

احداث سد های متعدد بر سرشاخه های رود تجن، مشابه فاجعه تلخی است که بر سر رود کارون در خوزستان آمده است و بیش از پیش مازندران را به سمت خشکسالی، تغییرات زیست محیطی و حتی گرد و خاک های ویرانگر، مشابه آن چه در خوزستان شاهد آن هستیم، پیش می برد.

این سد درحالی مورد حمایت علی بابایی کارنامی قرار گرفته و  از آن به عنوان پروژه ی بزرگی که در تاریخ ماندگار خواهد شد، یاد می کند که خطراتی مشابه سد فینسک برای مازندران خواهد داشت و نگرانی های جدی  فعالین محیط زیست، دانشگاهیان و محققین این حوزه را به همراه دارد.

به گفته کارشناسان حدود 400 هکتار از جنگل های هیرکانی و اراضی کشاورزی و میلیون ها مترمکعب از منابع خاک ارزشمند منطقه با احداث این سد به طور کامل نابود شده و خسارت های جبران ناپذیری به اکوسیستم رودخانه تجن وارد خواهد آمد.

نماینده ساری و میاندورود که پیش از این به ظاهر مخالفت خود را با احداث سد فینسک اعلام کرده بود، این بار نظری متفاوت در خصوص موضوعی نسبتا مشابه دارد و از مدافعان احداث سد زارم رود به حساب می آید و با افتخار از تلاش های خود در بودجه ریزی سال 1400 برای تخصیص اعتبار این پروژه در کمیسیون تلفیق مجلس می گوید. هرچند این نماینده مجلس در ماجرای سد فینسک مقابل نماینده سمنان کاری از پیش نبرد و آن سد نیز در حال ساخت است.

معمولا تامین آب شرب مردم بهانه احداث سدهای زیان باری در کشور بوده که اینبار نیز برای احداث سد زارم رود عنوان شده است، اما با توجه به جمعیت محدود منطقه مورد نظر و وجود سد بزرگ شهید رجایی که با ظرفیت مخزن حدود 170 میلیون متر مکعبی توان تامین کامل نیاز آب شرب و کشاورزی مردم منطقه را دارد، بهانه ای رنگ باخته به حساب می آید.

لازم به توضیح است که بنابر آمارهای رسمی حدود 30 درصد از آب شرب در مناطق شهری و روستایی پیش از ورود به کنتور به دلایل زیر ساختی، شکستگی، رسوب گیری و فرسودگی خطوط انتقال به هدر می رود و مسئولان استان و نمایندگان در تامین بودجه لازم برای جلوگیری از این اسراف بزرگ ناتوان هستند، با بودجه حدود 1000 میلیارد تومانی احداث این سد زیان بار می توان کل زیرساخت انتقال آب در منطقه و استان را ترمیم و نوسازی کرد تا دیگر هیچگونه دغدغه ای در خصوص تامین آب شرب مردم استان نداشته باشیم.

حتی در شرایط موجود و با توضیحات ذکر شده، دلیل تلاش ذی نفعان و پیمانکاران پروژه های این چنینی و سد سازی های متعدد بر پیکره بی جان محیط زیست مازندران، قابل درک است، اما دلیل حمایت علی بابایی کارنامی نماینده مردم شریف ساری و میاندورود از احداث سد خطرناک زارم رود و مخالفت با نظر محققین و کارشناسان محیط زیست، برای ما مشخص نیست.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار