تدبیر کرونایی دولت، امید اقتصادی مردم را ناامید کرد!\

تدبیر کرونایی دولت، امید اقتصادی مردم را ناامید کرد!

  • کد خبر: 2111100657
  • چاپ
  • انتشار: 01 دی 1399 - 09:51

اقتصاد جهانی به دلیل گسترش ویروس کرونا با مشکلات بسیاری مواجه شد. همه‌گیری ویروس کرونا سبب شد تا جهان به قرنطینه اجباری برود، دولت جمهوری اسلامی ایران هم همانند کشورهای دیگر به دلیل گسترش ویروس کرونا، بسیاری از شرکت‌ها، مغازه‌ها، ارگان های دولتی و خصوصی را به اجبار تعطیل نمود و به دلیل طولانی شدن دوران قرنطینه، بسیاری از مشاغل نتوانستند شرایط مالی خود را همانند گذشته حفظ نمایند و در نتیجه بسیاری از کارمندان و کارگران شغل های خود را از دست دادند.


* مدیریت دولت‌ها مقابل ویروس کرونا
استناد نیوز / ویروس کرونا به مشاغل خصوصی به ویژه مشاغل نوپا که بنیه سرمایه گذاری آنچنانی نداشتند آسیب های فراوانی رساند؛ در این شرایط حضور دولت ها و حمایت های آنها از مردم و مشاغل سبب شد تا آمار بیکاری ناشی از ویروس کرونا کاهش یابد. در کشورمان در زمان کرونا تنها راه‌حل؛ محدودیت های رفت‌ و آمد بود، عدم حمایت های به موقع در بخش اقتصادی سبب شد تا بسیاری از مشاغل با مشکلات بسیاری مواجه شوند این در حالی است که در کشورهایی همانند چین و ایتالیا علارغم شیوع گسترده کرونا، مردم با کمک به موقع دولت های خود آسیب کمتری متحمل شدند و ضمن مدیریت شیوع ویروس کرونا و اعمال قرنطینه های گسترده، اقتصاد مردم با شکست قابل توجهی مواجه نشد. قطعا یکی از دلایل ناتوانی دولت ایران از حمایت اقتصاد مردم، تحریم های ظالمانه آمریکا و کشورهای غربی است اما نقش ضعف مدیریتی را نیز نباید در این ناتوانی نادیده گرفت.
* کارگران روز مزد قربانیان اصلی کرونا
از میان شاغلان بخش‌های مختلف کارگران فصلی و روزمزد، بیشترین آسیب را از شیوع ویروس کرونا دیده‌اند. کارگرانی که در شرایط عادی زندگی نیز با مشکلات عدیده معیشتی دست و پنجه نرم می کردند و در جستجوی لغمه نانی حلال دست به هر کاری می زدند، در روزهای کرونایی به دلیل تعطیلی و کاهش فعالیت کسب و کارها، همان آب باریکه زندگی خود را نیز از دست رفته می بینند و بر خلاف حقوق بگیران ثابت دولتی و شرکتی به دلیل عدم پوشش بیمه ای از حداقل حمایت دولت نیز محروم هستند.
تعطیلی کسب و کار مردم و اعمال محدودیت ها در شرایط موجود شاید تنها راه دولت برای کاهش روند صعودی گسترش ویروس کرونا بود اما کسبه ای که محل کسب رزق و روزی خانواده خود را باید برای مدت نامعلومی بسته نگه دارد، نیاز به حمایت دارد و این حمایت باید از طرف دولت به نحوی انجام گیرد که مردم در حداقل های زندگی خود محتاج نشوند.
*شکوفه‌های اقتصادی کرونا
کرونا علاوه بر اینکه مشکل بسیاری در حوزه اقتصاد به وجود آورده و سبب تعطیلی و بیکاری بسیاری از اصناف و کارگران شده است اما این بیماری فرصت خوبی برای برخی از مشاغل به وجود آورد تا با خلاقیت و ذهن هوشمند خود بتوانند در این شرایط سخت اقتصاد بر پویایی خود بیافزایند. بسیاری از شرکت‌های خلاق توانستند در این روزهای کرونایی به شرایط مطلوب اقتصادی دست پیدا کنند. ویروس کرونا محدودیت ها را کم کرد و بسیاری از خرید ها و کارهای دفتری و حضوری به صورت آنلاین انجام شد و انقلاب عظیمی در بخش الکترونیک و دنیای دیجیتال ایجاد کرد. علاوه بر اینکه تعداد بسیاری شغل به دلیل کرونا از بین رفت اما در مقابل تعداد بسیاری شغل های آنلاین با کمترین هزینه به وجود آمد که نوید روزهای طلایی دنیای دیجیتال را می‌دهد.

 



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار