چین و آمریکا به دشمنان سرسخت یکدیگر تبدیل خواهند شد؟\
  • مناقشات بین المللی

چین و آمریکا به دشمنان سرسخت یکدیگر تبدیل خواهند شد؟

  • کد خبر: 211063
  • چاپ
  • انتشار: 06 بهمن 1395 - 09:31

به نظر می رسد مواضع ترامپ در مورد چین تنها مربوط به دوران انتخابات ندارد و سیاست تیم رئیس جمهور آمریکا بر مقابله با این قدرت نوظهور است

پس از آنکه کاخ سفید اعلام کرد از «قلمروهای بین المللی» در دریای جنوبی چین دفاع خواهد کرد، دولت چین نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و بر حق حاکمیت «انکار ناپذیر» خود بر جزایر مورد مناقشه در این دریا تأکید کرد.

 

شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید، روز دوشنبه در اظهاراتی که نشانه فاصله گرفتن از سیاست محتاطانه همیشگی آمریکا در قبال چین بود، گفت: «ایالات متحده اطمینان حاصل خواهد کرد که از منافع خود در آنجا محافظت می کند». وی این اظهارات را در پاسخ به سوالی درباره حمایت یا عدم حمایت ترامپ از اظهارات رکس تیلرسون، وزیر خارجه خود درباره جلوگیری از دسترسی چین به جزایر دریای جنوبی بیان کرد.

اسپایسر در ادامه گفت: «مسئله این است که اگر آن جزایر واقعاً در آب های بین المللی بوده و بخشی از چین به شمار نمی روند، پس بله، ما اطمینان حاصل خواهیم کرد که از قلمروهای بین المللی در مقابل تصاحب شدن توسط یک کشور محافظت خواهیم کرد».

 

در واکنش به این اظهارات، هوآ چونینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: «ایالات متحده یکی از طرف های منازعه دریای جنوبی چین نیست... ما از آمریکا می خواهیم به حقایق احترام گذاشته و با احتیاط صحبت و اقدام کند تا از ضربه خوردن صلح و ثبات در دریای جنوبی چین جلوگیری کند.

وی همچنین ضمن تأکید بر مواضع همیشگی چین در این زمینه گفت: «اقدامات ما در دریای جنوبی چین منطقی و منصفانه است. فارغ از اینکه چه تغییراتی در دیگر کشوره رخ دهد و اینکه آن ها چه بگویند و بخواهند چه کار کنند، عزم چین برای محافظت از حاکمیت و حقوق دریانوردی خود در دریای جنوبی چین تغییری نخواهد کرد».

 

گفتنی است پیش از این نیز اظهارات رکس تیلرسون درباره دریای جنوبی چین و جزایر مورد مناقشه در آن، خشم چینی ها را برانگیخته بود. تیلرسون در جریان جلسه بررسی صلاحیت خود در سنا در پاسخ به سوالی درباره حمایت یا عدم حمایت از سیاستی تهاجمی تر در مقابل چین، گفته بود: «ما باید سیگنالی روشن برای چین بفرستیم مبنی بر اینکه نخست، ساخت جزایر (جزایر مصنوعی) باید متوقف شود و دوم، شما اجازه دسترسی به آن جزایر را نخواهید داشت».

هرچند تیلرسون اشاره دقیقی به اینکه آمریکا چه کاری در این زمینه انجام خواهد داد نکرد، اما تحلیلگران می گویند احتمال دست زدن آمریکا به اقدامی نظامی و یا حتی محاصره دریایی وجود دارد. این در حالی است که چنین اقداماتی ریسک تقابل نظامی با چین را به همراه دارد که طی سال های اخیر بیش از پیش از نظر نظامی قوی شده است.

 

بر همین اساس، تحلیلگران می گویند هرچند آمریکا امکانات دریایی زیادی را در آسیا در اختیار دارد تا اقدام به انجام عملیات های محاصره دریایی با استفاده از کشتی، زیردریایی و هواپیما نماید، اما هرگونه اقدامی در این راستا خطر اوج گیری منازعه را به همراه خواهد داشت. این در حالی است که دستیاران ترامپ از برنامه وی برای افزایش قابل توجه حضور نیروی دریایی آمریکا در شرق آسیا سخن می گویند.

 

به نوشته «تایم»، میرا راپ هوپر، تحلیلگر مسائل دریای جنوبی چین می گوید تهدید به قطع دسترسی چین به این دریا، «باور نکردنی» است و هیچ پایه و اساسی در حقوق بین الملل ندارد. وی می افزاید: «تحریم دریایی، یعنی اقدامی که برای قطع دسترسی چین مورد نیاز است، یک عمل جنگی به شمار می رود».

این تحلیلگر می افزاید: «دولت ترامپ شروع به ترسیم خطوط قرمزی در آُیا کرده که هیچ گاه یقیناً قادر به اِعمال آن ها نخواهد بود، اما این خطوط قرمز به هر حال نقش بسیار بی ثبات کننده ای در روابط با چین دارند، سبب بروز بحران ها می شوند و بقیه دنیا را متقاعد می سازند که ایالات متحده یک شریک غیر قابل اتکا است».

 

منبع: تابناک



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار