به گزارش استناد نیوز؛ محسن حاجیمیرزایی در دومین نشست خبری خود با رسانهها اظهار کرد: در هفتهای که گذشت چند رویداد مهم در حوزه آموزش وپرورش اتفاق افتاد که نیاز به اطلاعرسانی گستردهتر دارد و جزو وعدههایی است که بنده هنگام رای اعتماد داده بودم.
وی افزود: آییننامه رتبهبندی در هیئت وزیران به تصویب رسید و براساس آن، معلمان رتبهبندی میشوند و متناسب با رتبهها از مزایای متفاوت بهرهمند میشوند و هدف این است معلمان با دانش، تجربه و صلاحیتهای متفاوت از دریافتیهای متفاوت بهرهمند شوند؛ اگر بخواهیم کیفیت رشد پیدا کند باید بین رفتارهای کیفی و غیرکیفی تمایز قائل شویم و متناسب با اینکه افراد صلاحیت حرفهای و تخصصی بیشتری دارند، دریافتی بیشتری داشته باشند و منطق رتبهبندی افزایش انگیزه معلمان برای ارائه یک کار با کیفیت است.
وزیر آموزش وپرورش گفت: در سال 98، 2 هزار میلیارد تومان برای رتبهبندی معلمان در نظر گرفته شد و عملکرد، صلاحیت و پرونده معلمان ارزیابی میشود و در رتبههای یک تا پنج قرار میگیرند و باید حداقل دو سال سابقه کار داشته باشند و رتبه دوم پس از 6 سال، رتبه سوم 12 سال، رتبه چهارم 18 سال و رتبه پنجم 24 سال سابقه کار است؛ تمام آموزگاران، دبیران، معلمان تربیتی، مراقبان سلامت، مشاوران و مدیران مدارس مشمول میشوند افرادی که از حوزه آموزشی به بخش اداری آمدهاند میتوانند کار آموزشی انجام داده و از امتیازات آموزشی بهره ببرند.
حاجی میرزایی تصریح کرد: افزایش حقوق معلمان، یکی از گامهایی است که برای کیفیتبخشی به نظام تعلیم و تربیت در نظر گرفتیم فاصله دریافتی معلمان با سایر کارکنان نیازمند برنامههای جدی است و شاید راهحل مناسبتر خارج کردن معلمان از قانون مدیریت خدمات کشوری و تدوین یک قانون خاص است چون معلمی، شغلی مانند سایر کارمندان نیست و متناسب با انتظاراتی که از معلمان داریم باید از آنها پشتیبانی کنیم و از اولویت برنامهها تلاش برای ارتقای کیفیت معیشت معلمان است.
جزئیات ارائه مسکن به فرهنگیان
وزیر آموزش وپرورش با اشاره به اینکه تفاهمنامه میان وزارت راه و شهرسازی با این وزارتخانه برای تامین مسکن فرهنگیان امضا شد، افزود: قیمت زمین یکی از عناصر تعیینکننده برای قیمت واحد مسکونی است و در جاهایی که زمین داریم در اختیار میگذاریم و در جاهایی که زمین نداریم از وزارت راه استفاده میکنیم؛ از ویژگیهای تحویل مسکن به فرهنگیان میتوان به این موارد اشاره کرد: افراد متأهل، سرپرست خانوار، زنان خودسرپرست با داشتن 35 سال و شرط 5 سال سکونت در آن محدوده و تمام نیروهای رسمی، پیمانی و بازنشستگان مشمول که خانه نداشته باشند.
وزیر آموزش وپرورش بیان کرد: وزارت راه و شهرسازی فهرست مشخصات مسکن مهر فاقد متقاضی و سایر پروژههایی که دارد را اعلام کرده است که با اولویت فرهنگیان واگذار میشود و فرهنگیانی که در بافتهای فرسوده زندگی میکنند، میتوانند از خدمات وزارت راه و شهرسازی استفاده کنند.
حاجیمیرزایی با اشاره به ابلاغ شیوهنامه تبدیل وضعیت مربیان پیشدبستانی و آموزشیاران سوادآموزی و حقالتدریسها گفت: در قانون مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شده بود برای تبدیل وضعیت این افراد اقدام شود و در کمتر از سه ماه شیوهنامه را تدوین و ابلاغ کردیم؛ حقالتدریسهای قبل از سال 91 و مربیان پیشدبستانی قبل از سال 91 پس از طی دوره یک ساله دانشگاه فرهنگیان و قبولی در آزمون پایانی، استخدام میشوند؛ معیار به کارگیری نیاز آموزش و پرورش به رشته و جنسیت و ظرفیت استخدامی از سوی سازمان اداری و استخدامی است و تا پایان برنامه ششم توسعه یعنی سه سال برای استخدام فرصت داریم.
وی ادامه داد: گروه دیگر آموزشیاران نهضت سوادآموزی هستند که قبل از سال 92 با آموزش و پرورش همکاری داشتند باید در آزمون داخلی 50 درصد نمره را کسب کنند و با این اقدام بخش زیادی از افرادی که از سال های دور با ما همکاری داشتند تعیین تکلیف می شوند.
وزیر آموزشوپرورش گفت: مربیان پیشدبستانی باید حقوق خود را از این وزارتخانه دریافت کنند و افرادی که در ابلاغ خود حقوقشان را منابع دولتی دریافت نکنند، مشمول این استخدام نیستند.
وی با اشاره به توزیع شیر در مدارس افزود: مراکز پیشدبستانی ضمیمه مدارس دولتی، مدارس ابتدایی دولتی و غیردولتی، مدارس متوسطه اول و شبانهروزی که در مجموع 15 میلیون دانشآموز را شامل میشود، مشمول توزیع شیر هستند چون اعتبار اختصاص یافته محدود است، اولویت با هشت استان محروم کشور است و اگر اعتبار افزایش یابد جمعیت تحت پوشش و دفعات توزیع افزایش مییابد.
حاجیمیرزایی افزود: شیر در استانهای ایلام، بوشهر، خراسان جنوبی، کرمان، خوزستان، سیستانوبلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان توزیع میشود.
وضعیت پرداخت مطالبات معلمان
وی با اشاره به اینکه برای پرداخت پاداش بازنشستگان تلاش کردم، گفت: پاداش پایان خدمت تا پایان سال 97 پرداخت شد و مطالبات معوقی از حقالتدریس شاغلان از ابتدای امسال تا خرداد ماه و امتیازات کارکنان اداری مانده بود که برای پرداخت اقدام شد، امیدواریم به زودی پرداخت شود و تلاش این است امسال به تدریج حقالتدریس افرادی که با ما همکاری میکنند همزمان با پرداخت حقوق، پرداخت شود و هر آنچه ماهیت حقوق دارد سر ماه پرداخت شود تلاش این بود تاخیرها را جبران و مطالبات معوق را پرداخت کنیم و از شکلگیری مطالبات معوق جلوگیری شود و هر فردی که با ما همراهی میکند در پایان ماه حقوق خود را دریافت کند.
وزیر آموزش وپرورش درباره پرداخت معوقات فرهنگیان خارج از کشور بیانکرد: با تامین ارز کافی، پرداخت حقوق تمام همکاران شاغل در خارج از کشور را تامین کردیم و تا پایان سال، ارز لازم برای پرداخت حقوق آنها تامین شده است اما معوقات آنها بدهی سنگینی است و تلاش میکنیم به تدریج پرداخت شود.
وی درباره ساماندهی نیروی انسانی برای شروع سال تحصیلی جدید افزود: روزی که کار را شروع کردم با کمبود 108 هزار معلم مواجه شدیم و در فرصت کوتاه، امکان تامین نیروی انسانی میسر نبود چرا که سازماندهی انجام شده بود و ما ناگزیر بودیم آن را بپذیریم، بخشی از کمبود نیروها از طریق معلمان تماموقت، به تعویق انداختن بازنشستگی، اضافه تدریس معلمان شاغل و تدریس بازنشستگان و معلمان حقالتدریس تامین شد اما آیا این روشها معتبر و کیفی است؟ این موضوع نیاز به بررسی و ارزیابی بیشتر دارد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: تلاش ما این بود که کلاسها بدون معلم نباشد و معلمانی که تدریس میکنند صلاحیت لازم را داشته باشند، این موارد روشهای مورد قبول ما نیست و امیدواریم سال آینده با ساماندهی بهتر نیروی انسانی کار را آغاز کنیم بنابراین در هفتههای اول گزارشی را از آشفتگی نیروی انسانی آموزش و پرورش ارائه کردم و گروهی از سازمان برنامه و بودجه، سازمان اداری و استخدامی و آموزش و پرورش تشکیل شد و قرار بود در دو ماه جمعبندی را ارائه کنند تا مشخص شود از چه طریقی باید این نیروی مورد نیاز را تامین کنیم.
نگرانیها درباره آموزش وپرورش به شدت افزایش یافته است
وی گفت: کاستیهایی وجود دارد که پیگیری سند تحول را دچار مشکل میکند و نگرانی جدی برای تحقق سند تحول وجود دارد؛ آنچه میتوانم به آن اشاره کنم این است روزی که مسئولیت را قبول کردم درکی از مشکلات داشتم اما به تدریج که کار را آغاز کردم، نگرانیها به شدت افزایش یافته است و فاصله زیادی با نظام تعلیم و تربیت در تراز سند تحول داریم.
بودجه 54 هزار میلیارد تومانی آموزشوپرورش
حاجیمیرزایی در پاسخ به پرسشی درباره بودجه آموزش و پرورش در سال 99 بیانکرد: مجموعه بودجه آموزش و پرورش توان حمایت از یک آموزش و پرورش باکیفیت را ندارد و تمام اعتبارات خود را صرف حقوق و مزایا میکنیم، آموزش و پرورش فشرده شده است و نیازمند این هستیم توجه عمیقتری به آموزشوپرورش در بحث بودجه شود و تنگناهای کشور در این حوزه را هم درک میکنیم، بودجه پیشنهادی ما برای آموزشوپرورش در سال 99 حدود 73 هزار میلیارد تومان است اما دولت رقم 54 هزار میلیارد تومان را در نظر گرفته است.
وی گفت: میزان کسری بودجه مورد نیاز ما مشخص شده و باید برای این روش تمهید پیشبینی شود؛ تلاش داریم آثار بودجه را در نظام تعلیم و تربیت مشخص کنیم.
وزیر آموزش وپرورش درباره دخالت شورای عالی انقلاب فرهنگی در مسائل این وزارتخانه بیان کرد: این دخالت را غیرتخصصی نمیدانم و کاش دخالتها مربوط به نهادهای تخصصی باشد؛ درباره تنوع مدارس به آموزش با کیفیت تأکید داریم و برخی مدارس در گذر زمان شکل گرفته که اقتضای آنها همچنان باقی است مانند مدارس سمپاد به دلیل حساسیت برای توجه به استعدادهای درخشان و تمرکز ما بر دو نوع مدارس دولتی و غیردولتی است و اگر تنوعی ایجاد شده و نیاز به اقتضاء ندارد، حذف خواهد شد.
وی تأکید کرد: حال آموزشوپرورش خیلی خوب نیست و باید تمام جریاناتی که به این موضوع فکر میکنند با جدیت و حوصله عمیقتری وارد شوند و در این مدت فقط از من سؤال پرسیدند رتبهبندی چه شد؟! امیدوارم سؤالات به سمتی برود که مسائل جدیتری را شامل شود.