ورود محکم تر قطب تولید مرکبات کشور به عرصه صادرات\

ورود محکم تر قطب تولید مرکبات کشور به عرصه صادرات

  • کد خبر: 2111103618
  • چاپ
  • انتشار: 27 مهر 1402 - 13:58

قائمشهر با تولید حدود ۴۰۰ هزارتن به عنوان قطب تولید مرکبات در کشورمحسوب می شودو پیش بینی افزایش صادرات مرکبات شهرستان در سالجاری دستاورد درخشان دیپلماسی موفق دولت سیزدهم است.

به گزارش استناد نیوز، قائمشهر،‌مهمترین شهرستان مازندران در زمینه تولید مرکبات به شمار می رود به طوریکه اگر در ماههای مهر و آبان مسیرتان به مناطقی همچون جاده نظامی و بالاتجن این شهرستان بیفتد حضور پُرشمار کارگران در باغات که مشغول چیدن پرتقال ها و نارنگی ها هستند و یا جعبه های مملو از مرکبات و به صف بودن خودروهای باربری برای جابجایی میوه ها منظره غالب است .

سطح باغات مرکبات قائمشهر ۱۵ هزار هکتار است و سالانه حدود ۴۰۰هزار تن مرکبات از این باغات برداشت می شود که حدود یک ششم تولیدات این محصول مازندران را به خود اختصاص داده است.

همواره مرکبات قائمشهر در روزهای آخر سال به بازارهای هدف در کشور اعزام می شود و این میوه ها زینت بخش سفره هفت سین هموطنان در اقصی نقاط کشور است .

صادرات مرکبات قائمشهر در فصل برداشت امسال وضعیت بهتری نسبت به سالهای قبل دارد به طوریکه بنا به اعلام مسوولان امر سالانه حدود چهار هزار تن مرکبات شهرستان به خارج از کشور صادر می شد اما این امار اکنون که در روزهای پایانی مهرماه قرار داریم به این میزان رسیده است .

این در حالیست روزها و ماههای بیشتری برای برداشت مرکبات و صادرات این محصول باقی مانده است و پیش بینی می شود حج صادرات مرکبات قائمشهر رکورد بشکند.

قرار گرفتن سبدهای بیشتر صادرات مرکبات قائمشهر و مازندران نتیجه انجام یکسری اقدامات از سوی دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی خارجی و نیز فراهم کردن زیرساخت هایی در خودِ‌مازندران است.

مرکبات شهرستانی که تا بدین حد در بازار کشور جایگاه دارد تا چه انداره در بازرگانی و تجارت خارجی سهم دارد؟‌این موضوعی از جمله سوالاتی است که به ذهن متبادر می شود و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائمشهر در این باره اعلام کرد که قائمشهر در عرصه صادرات مرکبات به کشورهای دیگر رتبه اول مازندران را دارد .

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائمشهر افزود: سطح باغ مرکبات این شهرستان ۱۵ هزار هکتار است که از این میزان سطح زیر کشت پرتقال حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ هکتار و نارنگی هم ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار است.

علی درویش نیا افزود: متوسط عملکرد تولید پرتقال در باغات این شهرستان ۲۳ تن در هکتار و نارنگی ۲۷ تن است و تاکنون که در پایان مهر ماه قرار داریم حدود ۴۰ درصد از نارنگی از باغات این شهرستان برداشت شد.

وی اظهار داشت: از این میزان یکهزار و ۵۰۰ هکتار از باغات این شهرستان به تولید نارنگی اونشو و ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار هم به ژاپنی زودرس اختصاص دارد و از نظر تولید مرکبات، این شهرستان در جایگاه برتر مازندران قراردارد.

مدیر جهاد کشاورزی قائمشهر با اشاره به ظرفیت های خوب موجود در زمینه نگهداری مرکبات در این شهرستان گفت: ۲۱۰ واحد سورتینگ در این شهرستان وجود دارد که این زیرساخت منجر به آن شده است که شهرستان از لحاظ ذخیره سازی مرکبات در جایگاه نخست مازندران قرار گیرد .

وی همچنین به صادرات مرکبات قائمشهر در سالهای گذشته اشاره کرد و گفت که پارسال چهار هزار تن محصولات مرکبات قائمشهر صادر شد که از این حیث نیز شهرستان در سطح استان مازندران جایگاه دار است .

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائمشهر در خصوص صادرات مرکبات شهرستان گفت: سالهای قبل میزان صادرات مرکبات شهرستان حدود چهار هزارتن بیشتر به مقصد عراق بود اما روند صادرات امسال تا حدودی متفاوت شده است.

درویش نیا افزود:‌اکنون در ماه نخست برداشت مرکبات قرار داریم حدود چهار هزار تن مرکبات قائمشهر به کشورهای دیگر صادر شده است که پیش بینی می شود امسال صادرات خوبی دراین نوع محصول شاهد باشم.

وی در پایان گفت :از این میزان مرکبات صادر شده ۹۰ درصد به کشور روسیه و ۱۰ درصد به کشور ازبکستان ارسال شد و با توجه به پررونق بودن تولید امسال مرکبات شهرستان در روزها و ماههای پیش رو افزایش میزان صادرات را شاهد باشیم و میزان صادرات فراتر از سالهای گذشته خواهد بود.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار