به گزارش استناد نیوز؛ نشست شورای آموزش و پرورش مازندران با حضور حسین حسین نژاد معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار، نیکزاد مدیرکل آموزش و پرورش مازندران و اعضای شورا در سالن کنفرانس اداره کل آموزش و پرورش مازندران برگزار شد.
در این نشست، عیسی میرشفیعی معاون ابتدایی آموزش و پرورش مازندران با تاکید بر اینکه دوران کودکی مرحله حساسی است که هویت و شخصیت هر انسانی را شکل میدهد، اظهار داشت: 80 درصد آنچه که برای پرورش کودکان و بالفعل درآوردن ظرفیت آنها لازم است در پیش از سن 7 سالگی و 20 درصد آن در دوران دبستان شکل میگیرد.
وی با اشاره به نقشی که فضای رسانهای مجازی در زندگی افراد دارد، افزود: ما امروز با کودکانی سر و کار داریم که پیش از آمدن به دوره ابتدایی حداقل 10 هزار ساعت برنامه تلویزیونی دیدهاند و باید برای هر کدام از آنها برنامهریزی داشته باشیم.
معاون ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش مازندران بیان کرد: کودکان امروز مدیران فردای کشور هستند، ما اکنون جامعه بدون "کودکی" داریم؛ کودکانی که این دوره را به خوبی نگذراندند و کودکی نداشتهاند.
میرسفیعی گفت: پیگیری حقوق کودکان، ترویج و پرورش شیوههای فرزندپروری و فرهنگسازی در خصوص اهمیت نقش مادران در رشد و تربیت کودکان را با ادارات مربوطه خواهیم داشت.
عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران نیز در این نشست با اشاره به تاثیرات دوران کودکی در آینده شغلی و زندگی شخصی فرزندان اظهار داشت: در کشورهای پیشرفته، سرمایه گذاری بر روی کودکان شکل میگیرد و آنها در آینده به استخدام شرکتهای و مجموعههای بزرگ در میآیند.
وی از آمادگی برای همکاری با آموزش و پرورش در جهت حمایت از کودکان مستعد که با سرمایهگذاری روی آنها میتوان به جامعه خدمت کرد، خبر داد.
سمیه قاسمی طوسی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران نیز در سخنانی از اضطراب و نگرانی خانوادهها نسبت به آینده شغلی فرزندانشان گفت و اینکه متاسفانه گاهی در صدا و سیما تبلیغاتی درباره کلاسهای کنکور و تست و آموزشهای مختلف درسی ارائه میشود که "کاسبکارانه" است که بیشتر برای خانواده ها ایجاد نگرانی می کند.
وی بیان کرد: هر چند که هیچ بودجهای را در سالجاری به امور بانوان اختصاص ندادهاند اما یکی از طرحهای مشترکی را که دنبال میکنیم درباره کودکان بازمانده از تحصیل است و تاکنون به نتایج خوبی هم رسیدیم.
مدیرکل اموربانوان و خانواده استانداری مازندران گفت: سال گذشته نیز طرح مهارت افزایی و آموزش سبک زندگی ایرانی اسلامی را بصورت پایلوت در تعدادی از دبیرستانهای ساری داشتیم که با نتایج به دست آمده، جلساتی با مشاوران تربیتی برگزار شد تا موارد عنوان شده توسط اساتید، در دبیرستانها اعمال شود.
وی درباره هوش مالی نیز گفت: فرزندان ما باید یاد بگیرند که چطور در اقتصاد خانواده مشارکت داشته باشند و مبالغی را که خانواده در اختیار آنها به عنوان "پول توجیبی" اختصاص می دهند را خرج یا پسانداز کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران نیز در نشست امروز درباره موضوع تغییر کاربری 17 مورد از اماکن متعلق به این اداره کل گفت: اوضاع مدارس ما برابر با انتظارات خانواده ها نیست، بسیاری از مدارس ما حتی یک ریال هم سرانه دریافت نکردند و در این شرایط نیاز به برنامههایی برای کاهش هزینهها و ایجاد فرصتهای اقتصادی داریم.
عسکری نیکزاد بیان کرد: الزامات و شاخصهایی برای تغییر کاربری تعدادی از مدارس مطرح شده است، این الزامات رعایت خواهد شد، پیوست های فرهنگی نیز مورد توجه قرار می گیرد.
وی همچنین درباره شهریه مدارس در مقطع پیش دبستانی شهری و روستایی گفت: این مبلغ برای مدارس شهری یک میلیون و پنجاه هزار تومان و برای مدارس روستایی 950 هزار تومان استکه خانوادهها میتوانند بصورت اقساطی نیز تا اسفندماه سال 99 آن را پرداخت کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران گفت: پیش بینی ما این است که 44 هزار کودک پیش دبستانی در سال تحصیلی جدید وارد عرصه تعلیم و تربیت شوند.
در ادامه این نشست «حسین حسن نژاد» معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران با اشاره به مصوبات پیشنهادی درباره تشکیل کارگروههای اجرایی با همکاری ادارات کل امور بانوان و خانواده و امور اجتماعی استانداری و همچنین ایجاد پارک موزه آموزشی در استاناظهار داشت: با تشکیل کارگروههای جدید مخالفتی ندارم اما این کارگروهها باید خروجی داشته باشد و با برگزاری صرف نشستهایی در قالب کارگروه و کمیته موافق نیستم.
وی افزود: باید به آموزش و پرورش مازندران با این حجم از فعالیت و مشکلات و امکاناتی که دارد و هم از لحاظ میزان توانمندی های انسانی، ریالی و ابزاری احسنت بگوییم اما تا سقف انتطارات خانوادهها فاصله زیادی داریم.
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران درباره17مورد از مدارس یا امکانات آموزش و پرورش مازندران که نیاز به تغییر کاربری دارند، گفت: با اصل تغییر کاربری موافق هستم اما باید پیوست فرهنگی و الزامات خاص خود را داشته باشند. این کاربریها نباید اصل و موجودیت فرهنگی را زیر سوال ببرند. هم به اقتصاد آموزش و پرورش باید کمک کنند هم جانمایه فرهنگی باید داشته باشند.
وی در پایان گفت: پایه ای ترین نقشی که برای آموزش و پرورش قائل هستیم در دوره ابتدایی است و کار فوق العاده سختی است زیرا با افرادی سرو کار داریم که عملکرد و رفتارهای آنها ناشی از تاثیرات خانواده، جامعه و رسانه(فضای مجازی) است.