به گزارش استنادنیوز؛ «عباس ابریشمی» به سرویس، نگهداری و خدمات پس از فروش آسانسور در کشور اشاره کرد و افزود: باید استانداردهای دوره ای آسانسور در کشور اجباری شوند که لازمه آن صدور گواهی مجدد استاندارد اجباری در فرآیندهای یک تا 2 ساله است.
وی تصریح کرد: دلیل اینکه مسئولان سازمان ملی استاندارد 90 درصد آسانسورهای کشور را غیراستاندارد می دانند نیز اخذ نکردن این گواهی های مجدد استاندارد اجباری از سوی افراد و سازمان هاست.
رییس اتحادیه آسانسور کشور یادآور شد: اکنون نزدیک به 700 هزار دستگاه آسانسور در سطح کشور فعال است که دستکم 450 هزار دستگاه آن حداقل برای یک بار بازدید شده اند، اما تاکید می کنیم که «گواهی های استاندارد آنها پس از یک سال دیگر اعتبار ندارد و باید پس از بازدید مجدد، دوباره گواهی دریافت کنند.»
وی اضافه کرد: بر اساس ضریب ایمنی تعریف شده در جهان، یک آسانسور باید بتواند 12 برابر وزن خود را تحمل کند که این ضریب در ایران نیز به همین میزان است و وجود دارد.
ابریشمی اظهار داشت: مطابق ضرایب ایمنی موجود، سیم بکسل آسانسور نیز باید بتواند 12 برابر وزن بار وارده به کابین را تحمل کند.
** داخلی سازی 90 درصدی تجهیزات آسانسور
وی تاکید کرد: 90 درصد قطعات مورد استفاده در صنعت آسانسور در داخل تولید می شود و اکنون در تولید درب های اتوماتیک و کابین آسانسور مطابق استانداردهای روز اروپا هیچ مشکلی نداریم.
نایب رییس سندیکای آسانسور یادآور شد: اکنون جمعیتی بیش از 50 هزار نفر در صنایع تولید قطعات، ساخت درب کابین، طراحی و مونتاژ آسانسور در کشور فعالیت می کنند.
** حوادث آسانسوری
وی افزود: صنعت آسانسور در سال های گذشته در زمینه نگارش استانداردهای مورد نیاز خود پیشگام شده و به همین دلیل صدمات آسانسوری تا حد زیادی کاهش یافته است.
به گفته این مقام صنفی، بیش از 90 درصد آنچه گاهی اوقات در اخبار و رسانه ها تحت عنوان حوادث آسانسور بیان می شوند در حقیقت مربوط به آسانسورها نیست، بلکه بطور مثال مربوط به بالابرهای ساختمانی است که در بیشتر موارد استاندارد نیستند.
وی بیان داشت: مشکلات و سوانحی که گاهی اوقات در آسانسورها اتفاق می افتد نیز بیشتر دامنگیر کارگران و نصابان آسانسور است و خوشبختانه برای سرنشینان آسانسور در مقایسه با یک دهه گذشته این حوادث به کمتر از 10 درصد رسیده است.