با وجود جاذبه های طبیعی فراوان، استراتژی مشخصی در توسعه صنعت گردشگری مازندران وجود ندارد\
  • اولین میزگرد گردشگری در گروه تخصص وتوسعه

با وجود جاذبه های طبیعی فراوان، استراتژی مشخصی در توسعه صنعت گردشگری مازندران وجود ندارد

  • کد خبر: 21260
  • چاپ
  • انتشار: 16 شهریور 1395 - 11:25

اولین میزگرد مجازی گردشگری  در شهر ساری با حضور عبداله کیاسری  و دکتر حامد بریمانی  در کنفرانسی خبری همراه با مطبوعات و فعالان حوزه ی اطلاع رسانی برگزار شد.

به گزارش استناد نیوز به نقل از شمال آنلاین،قصه ،قصه اقتصاد گردشگری است و رقابت در تجارت 4/1 تریلیون دلاری در یک تجارت جهانی ،در این جهان پراز منابع طبیعی و میراث تاریخی و فرهنگی غنی ،کشورها برای سهم بری از این صنعت پویا باهم رقایت می کنند.هر چند برخورداری کشورمان از منابع های مختلف  ، مزیت نسبی بسیار بالای کشور برای توسعه گردشگری را نشان می‌دهد اما نمی‌تواند تضمین‌کننده مزیت رقابتی برای جذب منافع اقتصادی گردشگری در بلندمدت باشد.


در این میان ایجاد، حفظ و تقویت برند و تصویری مثبت از مقصد گردشگری می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای برای دستیابی به مزیت رقابتی و افزایش سهم کشورها از منافع حاصل از تجارت بین‌المللی گردشگری داشته باشد.


اساسا کشورها به دنبال به دست آوردن مقبولیت وسیع‌تر در سطح بین‌المللی و تثبیت و تقویت موقعیت خود در عرصه رقابت بین‌المللی هستند و این موضوع بر هیچ سیاستمدار و اقتصاددانی پوشیده نیست، تا از این طریق روند ورود سرمایه‌گذاری خارجی و گردشگران به کشور را افزایش داده و متعاقبا سهم خود را از درآمدهای حاصل از گردشگری افزایش دهند.


در هر حال جدای از ایران بعنوان مقصد گردشگری امن و پر جاذبه ، استان مازندران به‌عنوان یک مقصد گردشگری به‌منظور ایجاد تصویری متمایزباداشتن منابع مختلف طبیعی و بی نظیر،تاریخی و سنتی ،کشاورزی ،صنایع دستی و....  باید توسعه برند گردشگری بین المللی ،ملی و استانی را به‌عنوان یک ابزار استراتژیک بسیار مهم مورد توجه قرار دهد.


اما در این صنعت پویا ، برنامه مدون و منسجمی برای توسعه برند گردشگری کشور در استان مازندران نداریم جایی که منظور از برند گردشگری شخصیت، هویت و تصویر منحصربه‌فردی است که مقصد گردشگری در سطح بین‌المللی می‌تواند از خود ارائه دهد.ساخت چند هتل و قرار دادن چند آلاچیق در یک پارک و... همچنان‌ نشان دهنده  نبود استراتژی مشخص در این خصوص است. در کشور ما باید بر اساس سیاست گذاری صحیح ،برای استان ها در راستای منابع مختلف برنامه مدون اقتصادی تعریف نموده و با آماده سازی زیر ساخت ها زمینه درآمد زایی و اشتغال را ایجاد کنند.
صنعت گردشگری ، صنعتی است که می تواند نقش چشمگیری را  در توزیع ثروت  ایفا نماید،که متاسفانه در پیچ وخم شعار وفقدان بی برنامگی وعدم ارائه طرح های مقبول همچنان لاک پشتی پیش میرود .


گروه تخصص وتوسعه در راستای گفتمان های هدفدار ،اولین میزگرد مجازی گردشگری  در شهر ساری را با همکاری هفته نامه کرانه شمال و با حضور عبداله کیاسری  و دکتر حامد بریمانی  در کنفرانسی خبری همراه با مطبوعات و فعالان حوزه ی اطلاع رسانی برگزار نمود .
در این میزگرد ابتدا بر صنعت گردشگری در جهان وایران و استان اشاراتی شد و اینکه در کجای این مسیر رقابتی اقتصادی قرار داریم .عبدالهد  سعیدی کیاسری با اشاره به اینکه گردشگری پدیده ای که اقتصادی شدنش منوط به رشد و رونق همه ی موارد توسعه، از اقتصادی گرفته تا سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است،خاطر نشان نمود : مازندران در حالی برای محور توسعه شدن گردشگری در اقتصاد خود  گام بر میدارد که فقدان برنامه و  موازی کاری ها ،این صنعت را سردرگم میکند ودر این برنامه ریزی  ها که متاسفانه مدیران دستگاه ها همراهی خوبی ندارند و این امر نیازمند مدیریت واحد برای پیشبرد اهداف توسعه ای است.


سعیدی  کیاسری تاکید داشت : ***چرا در مازندران با این همه داشته ها، جاذبه ها و قابلیت برای ورود گردشگر و توریسم جهانی که همه مردم ،مسئولین و کارشناسان برآن واقف وهمواره ارائه نظر میکنند وهمچنان زباله وترافیک زخمی دیگر بر بدنه نیمه جان اقتصاد استان  ما هستند ؟!!باید پرسید چه عوامل وموانعی در تحقق صنعت نوپا وپویای گردشگری دخیل هستند ؟!!


*این کارشناس  ، توسعه گردشگری را یکی از اولویت های شهرگردشگر پذیرساری برشمرد و گفت: سرمایه گذاری در صنعت گردشگری موجب جذب گردشگر و ایجاد اشتغال ودرآمد زایی می شود.وی در ادامه افزود :در حال حاضر در هر شهر و روستای مازندران، علاوه بر زیبایی های مناظر طبیعی که در طبیعت بکر و بی بدیل این استان نهفته است می توان سراغ یک بنای تاریخی، فرهنگی و یا مذهبی را گرفت که ناشناخته مانده است


*کیاسری معتقد بود به هیچ عنوان  نباید در بخش گردشگری روی مسافران عبوری بخصوص نوروزی در استان امیدوار بود و برنامه‌ریزی کرد، گردشگری استان بیشتر بر مبنای جاذبه طبیعی و اکوتوریسم بوده و بهره مندی مسافران از این جاذبه ها باید با هدف ماندگاری شکل گیرد .


*ورود گردشگر به شهر یک امر مهم است وایجاد رضایت و طولانی کردن مدت اقامت او در شهر امری دیگر. برای اینکه بتوان انگیزه لازم را در گردشگر برای سفرهای مجدد به مقصد مورد نظر فراهم ساخت باید دست به اقداماتی اساسی زد که البته شهردار پرتلاش ساری طرح های ماندگاری را در ماندگاری مسافران انجام داده است و قابل تقدیر وتقویت این طرح ها باید با همت مسئولان صورت گیرد .


*سعیدی :جاذبه های شهر را با ایجاد دیدارهای مصنوعی در ورودی های شهر به مسافران معرفی کنیم ،تبلیغات در حوزه گردشگری بسیار امر مهم است و بخصوص در زمان کنونی و پیشرفت تکنولوژی و فضای مجازی ،که باید از  این فرصت طلایی برای آشنایی وآگاهی مردم ایران جهان از منابع مهم واستراتژی گردشگری و تفریحی مازندران و شهرمان ،مرکز استان استفاده بهینه را ببریم .


* دکتر بریمانی : بر اساس نظرات کارشناسان و اقتصادانان اینکه اقتصاد بر پایه نفت را باید تقلیل داد یک  اراده ویژه می‌خواهد که تمامی دستگاه‌ها باید در اداره امور کشور به آن برسند.


*دکتر حامد بریمانی : برای تحقق گردشگری در شهرها نیازمند رعایت الزامات و برنامه ریزی بر اساس موقعیت جغرافیایی و فرهنگ بومی است ،که با اهمیت تر ومهمتر آنگاه که توسعه گردشگری به عنوان استراتژی توسعه شهر مطرح باشد، بستر سازی ها، ایمن سازی ها و زیبا سازی ها بیش از پیش مورد توجه قرار خواهند گرفت.


*آموزش های گردشگری در زمینه مهارت های حرفه ای و ارایه خدمات در تاسیسات گردشگری و شیوه مهمانداری و آموزش افراد متخصص برای برنامه ریزی در طرح و تدوین اوقات فراغت و نیز پیگیری های لازم از زمان ورود تا خروج گردشگر، امری مهم و انکار ناپذیر و موضوعی بدیهی است که کارشناسان در مورد آن اتفاق نظر داشتند.

متن فوق چکیده از گزارش اولین میزگرد گردشگری در گروه تخصص وتوسعه می باشد،گزارش جامع وکامل رادر هفته نامه کرانه شمال خواهید خواند .

 



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار