شرکت های سهامی داخل ایران\
  • خدمات ثبت شرکت ویونا

شرکت های سهامی داخل ایران

  • کد خبر: 212224
  • چاپ
  • انتشار: 25 شهریور 1396 - 16:32

احتملا بسیاری از شما با واژه شرکت سهامی اشنایی داشته باشید. یا این واژه را در کنار نام برخی از شرکت ها در سر درب شرکت و یا مدارک و مستندات رسمی برخی از شرکت ها دیده اید. اما ایا می دانید...

شرکت سهامی به چه نوع شرکتی اطلاق می شود؟ و اساسا چه تفاوتی با سایر شرکت ها دارد؟برای روشن شدن این موضوع به سراغ یکی از کارشناسان و وکلای متخصص ثبت شرکت و ثبت برند کشور در موسسه حقوقی ویونا رفتیم و نتیجه گفتگو با ایشان را در زیر ذکر می کنیم.
قانون تجارت در ایران شرکت ها را به 7 گروه تقسیم کرده که اولین نامی که در انها به چشم می خورد نام شرکت های سهامی است. شرکت های سهامی به شرکت هایی اطلاق می شود که در انها سرمایه اورده شده به قطعات مساوی سهام تقسیم می شود و هر سهام دار در این نوع شرکت ها تنها به اندازه مبلغ اسمی سهام خود مسئولیت دارد. یعنی وقتی در ابتدای ثبت شرکت مبلغ نقدی و یا اورده غیر نقدی را شریکی برای ثبت شرکت می اورد و یا میزانی از سرمایه شرکت را تقبل می کند به اندازه این سرمایه به او از قطعات سهام سهم می رسد . این سهام در طول زمان و بنا بر سود دهی و ضرر دهی شرکت تغییر می کند و ارزش ان کمتر و زیاد تر خواهد شد. حال با توجه به ارزشی که سهام در هر زمان دارد افراد و سهامداران در شرکت مسئولیت خواهند داشت.


شرکت های سهامی باید حتما در هنگام ثبت مبلغی را تادیه نمایند و ان را در حساب شرکت در یکی از بانک های معتبر سپرده نمایند و گواهی سپرده خود را دریافت نمایند. این میزان سرمایه بسته به اندازه سرمایه اعلام شده شرکت باید تعیین شود که این میزان نمی تواند از 35 درصد کل سرمایه کمتر باشد.
در شرکت های سهامی مدیر و اعضا هیئت مدیره باید از بین خود سهامدارن انتخاب شود و انتخاب یک نفر به عنوان بازرس اصلی و یک نفر به عنوان بازرس علی البدل الزامی است. ضمنا اعضا هیئت مدیره باید در جلسه اولیه موسسین موسوم به مجمع عمومی موسسین انتخاب شوند و این نفرات باید مسئولیت خود را بپذیرند.
طول مدت مدیریت در شرکت های سهامی حداکثر دو سال است و در این مدت در صورت تشخیص مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده ممکن است هر یک از مدیران از سمت خود برکنار شده و نفرات دیگری به عنوان جایگزین به جای انها انتخاب شوند.

 

اما شرکت های سهامی به دو نوع اصلی تقسیم می شوند و در قالب دو نوع ثبت میشوند ، ثبت شرکت سهامی خاص و ثبت شرکت سهامی عام
1- شرکت سهامی خاص
این شرکت ها در قالب سهامی هستند یعنی هم سرمایه در انها به سهام تقسیم می شود و هم باید حداقل 35 درصد از سرمایه در حساب شرکت سپرده شود. اما در این شرکت ها اولا باید تمام سرمایه توسط خود شرکا و یا سهامداران تادیه شود و ثانیا حداقل سرمایه مورد نیاز یک میلیون ریال برای ثبت اولیه شرکت است. در ضمن شرکت سهامی خاص با حداقل شراکت سه نفر می تواند شکل بگیرد.

 

2- شرکت سهامی عام
بر خلاف شرکت های سهامی خاص در شرکت سهامی عام باید حداقل نیمی از اندازه سرمایه مورد نیاز شرکت بین مردم تقسیم شود و به انها واگذار شود. برای این کار نیاز به فرایند تهیه پذیره نویسی و فروش ان در شرایط قانونی می باشد و چنانچه این حرکت انجام نشود ثبت شرکت غیر ممکن خواهد بود.
هر چند تعداد موسسین دقیقا در قانون تعیین نشده است ولی به واسطه میزان اعضا هیئت مدیره و تعداد مدیران مورد نیاز حداقل 5 نفر باید برای ثبت شرکت سهامی عام با هم شراکت اولیه داشته باشند. تصمیمات در شرکت های سهامی عام توسط مجمع موسسین انجام می شود.


مورد دیگر که در شرکت های سهامی عام متفاوت است میزان سرمایه اولیه است. شرکت های سهامی عام باید حداقل 5 میلیون ریال سرمایه اولیه داشته باشند.
از تفاوت های عمده دیگر بین شرکت های سهامی عام و خاص می توان به دلیل ثبت این شرکت ها اشاره نمود. شرکت های سهامی خاص شرکت های تخصصی و نه چندان بزرگی هستند که با موضوعات تخصصی و با گستردگی کم به ثبت می رسند. اما شرکت های سهامی عام شرکت های بزرگی هستند که گاها در موضوعات فراملی و بسیار بزرگ را در بر دارند و سرمایه خیلی زیادی می طلبند.
البته برای شرکت های سهامی خاص و عام تفاوت های ساختاری و قانونی دیگر هم ذکر می شود که اهمیت فراوانی دارد ولی در اساس تشکیل انها تاثیر زیادی نخواهد گذاشت.


نوع دیگری از شرکت بصورت ثبت شرکت تعاونی میباشد که در آینده به آن اشاره میکنیم. در نظر داشته باشید که برای انجام تغییرات شرکت نیز میتوان بعد از به ثبت رسیدن شرکت نیز اقدام کرد.
در نهایت برای ثبت شرکت سهامی بهترین راه استفاده از تخصص کارشناسانی مجرب مانند انهایی که در موسسه حقوقی ویونا حضور دارند باید رفت تا بواسطه راهنمایی و با وکالت انها شرکت به نحو احسنت شکل بگیرد. چنانچه نیاز به دریافت کارت بازرگانی دارید میتوانید از متخصصین موسسه حقوقی ویونا بهره مند شوید.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار