ترکیه خواستار عادی سازی روابط با سوریه شد\

ترکیه خواستار عادی سازی روابط با سوریه شد

  • کد خبر: 2113
  • چاپ
  • انتشار: 23 تیر 1395 - 22:20

ترکیه درصدد است که شعار بن‌علی ییلدریم در زمان روی کار آمدن مبنی بر اینکه ترکیه باید به دوستان خود بیفزاید و از تعداد دشمنانش بکاهد را اجرایی کند.در همین زمینه برخی رسانه‌های منطقه‌ای گفته‌اند که دیپلمات‌های ترکیه و سوریه طی روزهای اخیر دیدار و مذاکره کرده‌اند.

سیاست خارجی ترکیه این روزها در حال تحول شگرفی است. ترکیه ای که روزگاری سیاست به صفر رساندن تنش با همسایگانش را طراحی می کرد به یکباره با همه آنها درگیر شد.این تنش و درگیری با همسایگان و برخی کشورهای منطقه به خصوص بعد از تحولات کشورهای عربی و همچنین سوریه به اوج خود رسید.

به گزارش«تابناک»، بعد از تحولات خاورمیانه، ترکیه با کشورهای همسایه بر سر مسائل منطقه ای دچار اختلاف نظر شدید شد و این اختلافات هر روز بیشتر از پیش می شد. حتی روابط ترکیه با رژیم صهیونیستی نیز به تیرگی گرایید.

تیرگی روابط ترکیه با کشورهای همسایه با سرنگونی هواپیمای روسی به اوج خود رسید و روس ها برای عادی شدن این روابط شرط های گوناگونی را گذاشتند.

این روند ادامه داشت تا اینکه زلزله سیاسی در ترکیه رخ داد و داوود اغلو از نخست وزیری این کشور استعفا داد و بنعلی ایلدریم جایگزین وی شد. پس از این جایگزینی بود که ترک ها سعی کردند روابط خود با صهیونیست ها و همچنین روس ها را ترمیم کنند که در رسیدن به این هدف نیز موفق بودند.

حال نخست وزیر ترکیه در راستای تغییر در سیاست خارجی آنکارا بازهم اعلام کرده است که کشورش قصد دارد روابط خوبی با سوریه و عراق ایجاد کند.
ترکیه خواستار عادی سازی روابط با سوریه شد

«بنعلی ایلدریم»به نقل از حریت دیلی گفت: ما دایره دوستی هایمان را گسترش خواهیم داد. ما این کار را شروع کرده ایم. ما رابطه با روسیه و اسرائیل را عادی کردیم، حالا مطمئن هستم که روابط با سوریه را هم عادی سازی خواهیم کرد. ما نیاز به عادی سازی روابط با سوریه داریم.وی در ادامه گفت: برای موفقیت تلاش ها برای مقابله با تروریسم، سوریه و عراق نیازمند ثبات هستند.همچنین ایلدیریم از دیگر قدرت های منطقه خواست تا رقابت را کنار بگذارند.

در همین زمینه برخی رسانه‌های منطقه‌ای گفته‌اند که دیپلمات‌های ترکیه و سوریه طی روزهای اخیر دیدار و مذاکره کرده‌اند.

درخواست ترک ها برای عادی سازی روابط با سوری ها بدون شک به عنوان چرخشی در سیاست خارجی ترکیه محسوب می گردد. چراکه کشوری که پس از آغاز بحران در سوریه به حمایت جدی از مخالفان بشار اسد، پرداخت و حتی رئیس‌جمهور این کشور بارها خواهان کناره‌گیری بشار اسد از قدرت شده بود، این تنش در مقاطعی به حدی بالا رفت که بیم بروز جنگ میان دو کشور می‌رفت.

به نظر میرسد که ترکیه درصدد است که شعار بن‌علی ییلدریم در زمان روی کار آمدن مبنی بر اینکه ترکیه باید به دوستان خود بیفزاید و از تعداد دشمنانش بکاهد را اجرایی کند.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار