دامداران همواره محافظ مراتع هستند/تشکل های دامپروری بعنوان بنگاه اقتصادی دیده نشوند\
  • اختصاصی استناد نیوز؛

دامداران همواره محافظ مراتع هستند/تشکل های دامپروری بعنوان بنگاه اقتصادی دیده نشوند

  • کد خبر: 2111104380
  • چاپ
  • انتشار: 21 تیر 1403 - 07:55

مدیر عامل شرکت تعاونی عشایری سوادکوه با گلایه از منابع طبیعی در طرح خروج دام از مراتع گفت: دامداران همواره محافظ مراتع هستند و در این راستا باید قداست تولید کننده حفظ شود.

صابر زینی روز پنج شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار استناد نیوز شروع فعالیت این شرکت تعاونی را از سال ۱۳۹۰ بیان کرد و گفت: حوزه فعالیت این شرکت تعاونی مربوط به کل استان بوده و دارای چهار انبار درسه شهرستان و یک کارخانه تولید خوراک دام نیز بوده است .

وی بیشترین خدمات شرکت تعاونی عشایری سوادکوه را مربوط به قشر آسیب پذیر و ضعیف منطقه اعلام کرد و افزود : این شرکت دارای ۱۰پرسنل بوده و به پنج تشکل دامپروری و، عشایری و همچنین به یکهزار و ۳۰۰ خانوار خدمات مستقیم ارائه می نماید.

مدیر عامل شرکت تعاونی ، عشایری سوادکوه مهم ترین مشکلات حوزه دامپروری را عدم توجه به زیرساخت‌ها دانست و اظهار داشت : مساله خوراک دام قابل حل است چرا که قیمت بالای خوراک دام در سال ۱۴۰۰، با کاهش چشمگیری مواجه بوده و درحال حاضر قیمت نهاده های دامی بسیار مناسب است .

زینی با بیان اینکه در حال حاضر هم مصرف کننده و هم تولید کننده ناراضی هستند ، اضافه کرد: عرضه با تقاضا متناسب نبودو علت نارضایتی تولیدکننده نبود سرمایه در گردش بوده است چرا که در خرید خوراک دام سرمایه لازم در اختیار دامدار نیست.

وی خاطرنشان کرد : بانک تسهیلات لازم را ارائه نمی دهد و تسهیلات مورد نیاز از سوی دولت به صورت قطره چکانی تزریق می شود .

مدیر عامل شرکت تعاونی ، عشایری سوادکوه دامپروری در روستا را پرسودترین حرفه اعلام کرد و افزود: شرکت پشتیبانی اموردام نباید به عنوان یک دلال فعالیت داشته باشد و با توجه به اینکه روستایی ها قشر آسیب پذیر جامعه هستند باید حمایت های لازم از آنان صورت گیرد.

زینی با اشاره به اینکه در سال های گذشته شرکت پشتیبانی دام نهاده ها را به صورت مدت دار در اختیار دام دار قرار می‌داد، گفت: در گذشته ضرر نگهداری دام بسیار بیشتر بوده و برای همین اکثر دامداران ، دام های مولد خود را ذبح کردند و این مساله بدترین ضربه را به صنعت دامپروری استان وارد کرد .

زینی اضافه کرد : برای برون رفت از آن مشکل باید نهاده ها را مدت دار در اختیار دام دار می گذاشتند چرا که کمبود دام مولد و عدم نقدینگی از مشکلات پیش روی دامداران بوده است .

وی با بیان اینکه صنعت طیور با توجه به فعالیت زنجیره های تولیدی آن بسیار موفق عمل کرده است ، تصریح کرد : به زنجیره های صنعت دامپروری نیز باید توجه شود و دست دلالان و واسطه در این صنعت کوتاه شود .

مدیر عامل شرکت تعاونی ، عشایری سوادکوه مهم ترین رسالت تشکل های دامپروری را حل مشکلات دامداران اعلام کرد و افزود : ما رابط بین تولیدکننده و مصرف کننده هستیم و نباید به عنوان بنگاه اقتصادی فعالیت داشته باشیم ،در همین راستا این شرکت تعاونی تنها تشکل دامی استان بوده که درشهرک صنعتی کارخانه خوراک دام را احداث کرده است و امیدواریم روزی برسد که دام را از دامدار خریداری و به بازار عرضه کنیم .

زینی با گلایه از دستگاه های دولتی که همیشه خط اول یعنی همان توجه به تولید کننده را مورد توجه قرار می دهند گفت : مشکل این است که باید بدانیم تولید کننده به کار خود وارد بوده است ما باید به خط آخر یعنی همان عرضه و مصرف کننده را نیز مورد توجه قرار دهیم .

وی ادامه داد: در بخش دام آمار دقیقی از تعداد آن وجود ندارد .

زینی با بیان اینکه درشهرستان های سوادکوه و سوادکوه شمالی حدود ۶۰ هزار راس دام سنگین و ۱۲۰ هزار دام سبک وجود دارد ، گفت: مردم سوادکوه مردمی زحمتکش، پرتلاش و محروم هستند و متاسفانه آن مطالبه گری لازم را ندارند و به این نکته باید اذعان کنیم اقتصاد سوادکوه برپایه اقتصاد دامپروری است .

زینی میزان تولید کارخانه خوراک دام را ۵۰ هزار تن در سال اعلام کرد و اظهار داشت: در ۶ ماه دوم سال فروش این کارخانه بیشتر بوده است .

وی در ادامه بزرگترین مشکل عشایر استان را بحث منابع طبیعی دانست و افزود: عشایر همواره محافظ مرتع بوده اند و متاسفانه همیشه دست های پشت پرده کارهای خود را انجام می دهند و جلوی آن گرفته نمی شود.

زینی تصریح کرد: این همه درخت را قطع می کنند اما عشایر برای تهیه یک هیزم پایش به دادگاه کشیده می شود در حالی که باید قداست تولید کننده حفظ شود .

وی در پایان از حمایت های بی دریغ معاونت بهبود امور دام استان دکتر عباس زاده و زیرمجموعه آن و همچنین مهندس دریکنده مدیر امور دام تقدیر و تشکر کرد و گفت : در زمان مدیریت ایشان اتفاقات خوبی در صنعت دامپروری استان صورت گرفته و در سیل اخیر هم چندین بار بازدید و حمایت های لازم به دامداران آسیب دیده انجام شد.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار