پزشکیان رئیس جمهور شد / شروع کار دولت جدید چه زمانی است؟\

پزشکیان رئیس جمهور شد / شروع کار دولت جدید چه زمانی است؟

  • کد خبر: 2111104369
  • چاپ
  • انتشار: 16 تیر 1403 - 12:57

مسعود پزشکیان با رای مردم ایران به عنوان رئیس جمهور جدید کشورمان انتخاب شد، بر اساس قوانین کشور سازوکارهای خاصی برای تبدیل رئیس جمهور منتخب به رئیس جمهور قانونی وجود دارد که درادامه به این فرایند ها می پردازیم.

به گزارش استناد نیوز، مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز در مجلس است و بر اساس قانون برای تصدی پست ریاست جمهوری ابتدا می بایست از مجلس استعفای خود را از نمایندگی تقدیم هیات رئیسه مجلس نموده و با آن موافقت شود البته این فرایند بیشتر جنبه تشریفاتی خواهد داشت.

پس از آن حکم رئیس جمهور منتخب طبق بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی توسط رهبر انقلاب باید تنفیذ شود تا به عنوان رئیس جمهور قانونی معرفی گردد، مراسم تنفیذ حکم رئیس جمهور در ادوار گذشته 12 مرداد ماه برگزار می شد.

بعد از برگزاری مراسم تنفیذ حکم توسط رهبر انقلاب، انجام مراسم تحلیف در دستور کار قرار می گیرد، این مراسم هم بر اساس سنت در سالروز صدور فرمان مشروطیت در چهاردهم مرداد در مجلس شورای اسلامی برگزار می شود.

طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی مراسم سوگند رئیس‌جمهور باید در نشست علنی مجلس برگزار شده و حتماً رئیس قوه‌ قضائیه و اعضای شورای نگهبان نیز در این مراسم حضور پیدا کنند و براساس آئین‌نامه داخلی مجلس، رئیس‌جمهور منتخب در همان روز یا حداکثر تا ۲ هفته مهلت دارد تا فهرست وزرای پیشنهادی خود را به مجلس ارائه دهد.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار