تولید در شهرک صنعتی بشل محدود به مشکلات/ 775 واحد صنعتی غیرفعال در کشور به چرخه تولید بازگشت\

تولید در شهرک صنعتی بشل محدود به مشکلات/ 775 واحد صنعتی غیرفعال در کشور به چرخه تولید بازگشت

  • کد خبر: 2111101596
  • چاپ
  • انتشار: 25 مهر 1400 - 09:49

شهرک صنعتی بشل سوادکوه شمالی با قدمت چند دهه ای گرفتار مشکلات ابتدایی زیرساختی هست که این مسایل به عنوان دغدغه کارخانه داران و هیات امنا در بازدید معاون وزیر صمت‌ مطرح ‌شد.

به گزارش استناد نیوز، در نشستی که با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران، مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی مازندران، 2 نماینده حوزه انتخابیه قائمشهر و کارخانه داران و هیات امناء در کارخانه فولاد بهمن شهرک صنعتی بشل سوادکوه شمالی برگزار شد؛ هیات امنا و کارخانه داران به بیان مشکلات این شهرک پرداختند.
تصفیه خانه ،آب،اینترنت سنگ جلو پای فعالان شهرک صنعتی بشل
رئیس هیات امنا شهرک صنعتی بشل و مدیر عامل کارخانه فولاد بهمن در این نشست با بیان اینکه شهرک صنعتی بشل 24 سال قدمت دارد اما نمی دانیم چه زمانی به سن بلوغ می رسد، افزود: در شهرک صنعتی بشل نیازمند طرح توسعه هستیم تا بتوانیم برای سرمایه گذارانی که با لذت به این منطقه نگاه می کنند، زمین مهیا کنیم چرا که این منطقه می تواند در جذب سرمایه گذاران موثر باشد.
بهمن احمدی با اعلام اینکه آب شهرک صنعتی بشل با مشکل مواجه است، ادامه داد: متاسفانه در گذشته به دلیل عدم نظارت کافی در جاده سازی ها و نشست زمین شاهد آلودگی و هدر رفت 30 درصدی آب هستیم.البته قرار بود تا هشت سال گذشته آب را برای اصلاح به هیات امنا تحویل دهند، اما تاکنون در این زمینه اقدامی صورت نگرفته است.
تأمين آب، راه دسترسي، تلفن، اصلاح شبكه جمع آوري آب‌هاي سطحي، رفع مشكلات تصفیه خانه فاضلاب، ايجاد خط آهن، توسعه شهرك صنعتي، خسارات ناشي از تعليق برجام و خروج شركت‌هاي خودروسازي از ايران و همچنين مطالبات شركت‌هاي قطعه سازي از خودروسازان داخلي از جمله مسائل مطروحه در اين نشست بود.

شهرک
تصفیه خانه باید به بزرگترین تجهیزات تبدیل شود
فرماندار شهرستان سوادکوه شمالی در این نشست به توسعه شهرک صنعتی بشل بدلیل واقع شدن در راه ترانزیتی اشاره کرد و گفت: بسیاری از سرمایه گذاران علاقه مند هستند تا در این شهرک سرمایه گذاری کنند بنابراین ما باید با هم افزایی هم بتوانیم برای طرح توسعه این شهرک و ایجاد اشتغال جدید و سرمایه گذاری گام های موثری برداریم.
سید محمد انصارالحسینی با بیان اینکه مساله زیرساخت در این شهرک باید حل شود، افزود: هم اکنون ضعیف بودن اینترنت در این شهرک به یک چالش تبدیل شده که این موضوع هم باید حل و فصل شود.
وی با اظهار این که تصفیه خانه بشل بزرگ ترین تصفیه خانه شهرک های صنعتی مازندران است ، گفت : این تصفیه خانه باید در حد و اندازه خودش هم تجهیز شود و پیشنهاد سابق برای ساخت پیش تصفیه اجرایی گردد.
اعتبار 12 میلیارد تومانی برای حل مشکل شهرک بشل
مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی مازندران در این نشست با بیان اینکه در حال حاضر و از منابع داخلی 12 میلیارد تومان برای شهرک صنعتی بشل در نظر گرفته ایم، افزود: تاکنون حدود 5 میلیارد تومان در حوزه زیرسازی و آسفالت معابر فاز یک این شهرک، هزینه شده است.
یاسر امینی با اعلام اینکه جمع آوری آبهای سطحی و فیبر نوری در انتخاب پیمانکار است، گفت : کمتر از یکماه طول می کشد تا پیمانکار انتخاب شود بنابراین این قول را می دهیم تا پایان امسال پاره ایی از مشکلات این شهرک را مرتفع کنیم.
وی با اعلام یکهزار و 530 واحد فعال در سطح استان است که از این تعداد سهم شهرک صنعتی بشل 132 واحد فعال است، بیان کرد: در شهرک صنعتی بشل بیش از 3 هزار و 700 نفر مشغول به فعالیت هستند.
امینی میزان تامین برق و آب در شهرک صنعتی بشل را 155 لیتر برثانیه آب و 57 مگاوات برق اعلام کرد.
مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی مازندارن با بیان اینکه برای حل مشکل واحدهای راکد که دارای پروانه بهره برداری بوده اند اقداماتی در دست اجرا است، افزود: با دستور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت دستور ابطال پروانه بهره برداری شرکت های راکد صادر شده است.
پیشنهاد برای انتقال خط راه آهن به شهرک بشل
كمال علي پور در اين نشست با اشاره به تصويب قانون تسهيل كسب و كار و حل بسياري از مشكلات فعلي توليدكنندگان با اجراي اين قانون گفت: با توجه به اينكه شرايط براي معرفي شهرك صنعتي بشل بعنوان منطقه ويژه اقتصادي فراهم است مي توانيد پيشنهاد انتقال خط راه آهن به شهرك را براي بررسي و موافقت، به كميسيون عمران مجلس ارائه كنيد.
نماينده مردم سوادكوه شمالي در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به حضور فعالانه توليدكنندگان در تمامي صحنه هاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي بيان داشت: بايد دست اين عزيزان را به گرمي بفشاريم كه براي سربلندي كشور ايران تلاش كرده اند.
كيوان مراديان نيز در اين نشست گفت: اراده و عزم صنعتگران عزيز در جهت توسعه فعاليتهاي توليدي، ستودني است و تكليف بيشتري در نمايندگان ايجاد مي كند تا توان و ظرفيت را در جهت حل مشكلات اين عزيزان بكار گيريم.
نماينده مردم سوادكوه شمالي در مجلس شوراي اسلاميبا اشاره به لزوم جديت و تلاش براي توسعه شهرك صنعتي بشل اذعان داشت: يكي از موارد حضور دراين نشست، نتيجه گيري قطعي انجام توسعه شهرك و نيز تأمين مالي بحث زيرساختي آن است.
رویکردهایی که در صنایع کوچک به جدیت در حال انجام است
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در این نشست با بیان اینکه امروزه اقتصاد کشور باتوجه به فشارهایی که در سطح بین المللی از طریق استکبار جهانی وجود دارد نیازمند تغییر و تحولات جدی است، گفت: قطعا اگر تولید را افزایش ندهیم با مشکلاتی مواجه خواهیم شد. در طول 2 سال گذشته انصافا تلاش های بخش تولید و فعالین اقتصادی منجر به توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال شده است.
علی رسولیان با اعلام اینکه سال گذشته رشد صنعتی کشور بالغ بر هفت درصد بوده است، گفت: البته مشکلاتی وجود دارد که باید برای رفع آنها نیز تلاش شود.
وی به رویکردهایی که در صنایع کوچک به جد در حال دنبال شدن است اشاره ایی کرد و گفت که در حوزه زیرساختها ما وظیفه داریم تا به میزان درخواست بخش خصوصی زمین تهیه کنیم.البته در برخی از استان ها مثل مازندران و شمال با کمبود جدی زمین مواجه هستیم که هدف ما در این استان افزایش سطح شهرک ها است.بنابراین از طریق منابع ملی و زمین هایی که در اختیار بخش خصوصی و ارگان ها است تعهد داریم تا بخشی را خریداری و به توسعه صنعتی کشور کمک کنیم.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از برنامه 10 هزار هکتاری در سطح کشور برای اضافه شدن زمین به سطح شهرکها خبر داد.
رسولیان با اشاره به اینکه بحث تصفیه خانه یکی دیگر از موضوعات جدی ما است، افزود: 235 تصفیه خانه در سطح کشور نصب و یا بهره برداری شده که در 192 شهرک است.
وی با اشاره به اینکه برای مشکل تصفیه خانه شهرک صنعتی بشل هم کارشناسان ما برای مطالعه خواهند آمد تا راهکاری اتخاذ کنند، گفت: ما علاقه مند هستیم تا موضوع زیست محیطی در این استان و شهرک صنعتی بشل رعایت شود تا فعالین اقتصادی هم با آرامش بیشتری فعالیت کنند.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران دیگر رویکرد در صنایع کوچک را طرح های راکد در کشور اعلام کرد و افزود: ما در کشور با کمبود شدید منابع زمین مواجه هستیم بنابراین باید به این سمت کشیده شویم تا طرح های راکد تعیین و تکلیف شود.
وی بیان کرد: با تأکید شخص رئیس جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت به دنبال احیاء واحدهای صنعتي راکد هستیم و از ابتدای سال جاری تا کنون ۷۷۵ واحد راکد و تعطیل در کشور احیاء شده است.
رسولیان با بیان اینکه همچنین برای حل مشکل واحدهای راکد راهکارهایی اتخاذ شده است،گفت: در حال توافق با بانکها هستیم تا بتوانیم منابع 200 میلیارد تومانی را به صورت مشترک با بانکها برای احیای زمین های راکد اختصاص دهیم، تا این واحدها هرچه زودتر فعال شوند.
وی در پایان با اشاره به اینکه به صورت جدی در حال پیگیری بنگاه های کوچک برای فعالین اقتصادی شرکت های دانش بنیان هستیم، افزود: امیدواریم تا پایان امسال بتوانیم یکهزار واحد کارگاهی در سطح کشور را به بهره برداری برسانیم تا به اصناف تولیدی و واحدهای دانش بنیان کمک کنیم.
بازدید سه شرکت در شهرک بشل
رئيس هيأت مديره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در ادامه از سه واحد توليدي "گروه صنعتی فولاد بهمن"، "تولیدی لوله و پروفیل خروش صنعت شمال" و "صنایع موتور بشل" در شهرك صنعتي بشل بازدید کرد.
وي در اين بازدیدها، ضمن گفت‌وگو با مدیران و كارگران اين واحدهاي صنعتي و توليدي، از نزدیک در جریان توانمندی‌ها، روند فعاليت و مهمترین مسائل و مشکلات آن‌ها قرار گرفت.
واحد صنعتی "گروه صنعتی فولاد بهمن" که با سرمایه ‌گذاری بالغ بر 272 میلیارد ریال در زمینی به مساحت 29 هزار و 735 مترمربع در شهرک صنعتی بشل احداث و در سال 1390 به بهره برداری رسیده است، ظرفیت تولید 200 هزار تن انواع ورق‌هاي رنگي فولادي در سال را دارد و براي 120 نفر فرصت شغلي فراهم کرده است.
واحد صنعتی "تولیدی لوله و پروفیل خروش صنعت شمال" نيز با سرمایه ‌گذاری بالغ بر 229 میلیارد ریال در زمینی به مساحت 31 هزار و 221 مترمربع در شهرک صنعتی بشل احداث و در سال 1388 به بهره برداری رسیده است، و با ظرفیت تولید 134 هزار تن انواع خرپاي فولادي در سال، براي 109 نفر شغل ايجاد کرده است.
همچنين واحد صنعتی "صنایع موتور بشل" که با سرمایه ‌گذاری بالغ بر 254 میلیارد ریال در زمینی به مساحت 82 هزار و 818 مترمربع در شهرک صنعتی بشل احداث و در سال 1384 به بهره برداری رسیده است، ظرفیت تولید يك ميليون و 550 هزار عدد انواع سيلندر، سرسيلندر، ميل بادامك، صفحه فلايويل موتور و كاليپر ترمز خودرو در سال را دارد و براي 335 نفر فرصت شغلي فراهم کرده است.
شهرك صنعتي بشل دارای 196 هکتار مساحت است که 133 هکتار آن زمین صنعتی و تمامي 196 هکتار آن دارای سند تفکیکی است.
این شهرک صنعتی از امکانات زیربنایی آب، برق، گاز، تلفن و تصفيه خانه فاضلاب برخوردار است و 218 قرارداد حق انتفاع و بهره برداری با سرمایه گذاران به مساحت 131 هکتار در آن منعقد شده است.
157 واحد تولیدی به بهره برداری رسیده در این شهرک صنعتی نیز با سرمایه گذاری 6271 میلیارد ریال برای 4395 نفر فرصت شغلی فراهم کرده‌اند.

 شهرک

 



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار