هفت‌خوان تاسیس مزرعه رمزارز\

هفت‌خوان تاسیس مزرعه رمزارز

  • کد خبر: 2111100870
  • چاپ
  • انتشار: 08 بهمن 1399 - 12:50

اخبار متعددی از کشف مزرعه‌های غیرقانونی استخراج رمزارز در روزهای گذشته منتشر شده است اما تاسیس یک مزرعه قانونی هم راه پر پیچ و خم و پرهزینه‌ای دارد؛ مشکلات از ممنوعیت تهیه زمین در شهرک‌های آغاز می‌شود و تا مراحل بعد مانند خرید اشعاب برق ادامه می‌یابد. برخی فعالان این حوزه، مشکل را در نگاه‌های سودجویانه بخش‌های دولتی به این صنعت می‌دانند.

 به گزارش استناد نیوزو به نقل از تجارت نیوز، استخراج رمزارز، به اعتقاد بعضی کارشناسان می‌تواند به صنعتی پرسود برای کشور تبدیل شود.
با وجود این، اما و اگرهای زیادی در مسیر ایجاد یک مزرعه با فارم استخراج رمزارز وجود دارد و به گفته امیر بیات، عضو انجمن بلاک‌چین ایران، تعداد مزرعه‌های قانونی و مجوزدار در کشور بسیار کم است.
بیات در این مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید: وزارت صنعت، معدن و تجارت، مجوزی را با عنوان جواز تاسیس برای این مزارع صادر می‌کند که با پروانه بهره‌برداری متفاوت است.
به گفته او، کسانی که به فعالیت در صنعت ماینینگ علاقه دارند، با دریافت این جواز می‌توانند زمینی را تهیه کنند و اقدامات اولیه را انجام دهند، اما برای آغاز استخراج رمزارز، باید پروانه بهره‌برداری داشته باشند.
بیات توضیح می‌دهد: افراد برای دریافت این پروانه باید به نهادها و سازمان‌های مختلفی مراجعه کنند و مسیری پر پیچ و خم در برابر آنها قرار دارد. هزینه‌های زیادی را نیز باید در این مسیر پرداخت کنند.
او تاکید می‌کند: متاسفانه نگاه‌ها به صنعت ماینینگ در کشور بسیار سودجویانه است و هر یک از بخش‌های مرتبط فکر می‌کنند، باید سهم خود را از این صنعت دریافت کنند.
عضو انجمن بلاک‌چین معتقد است در نتیجه چنین نگاهی، رفتارهای متفاوتی با فعالان این صنعت می‌شود که در صنایع دیگر سابقه ندارد؛ برای مثال ماینرها برای تامین برق مزرعه استخراج، باید تجهیزات توزیع مانند ترانس را تهیه و معادل حدود دو ماه برق مصرفی خود را نیز پیش‌پرداخت کنند.
بیات مشکل دیگر را تعرفه برق این صنعت می‌داند؛ ۴۸۰ تومان در هشت ماه از سال و ۹۶۰ تومان در چهار ماه پرمصرف، که «بسیار بالا و غیرمنطقی» است.
به اعتقاد او، در نتیجه وجود همین مشکلات، تعداد جوازهای تاسیس صادر شده، بسیار بیشتر از پروانه‌های بهره‌برداری است و نمی‌توان گفت اکنون صنعتی به عنوان ماینینگ در کشور، وجود دارد.
ممنوعیت استقرار در شهرک‌های صنعتی!
محمدرضا شرفی، یکی دیگر از اعضای انجمن بلاک‌چین نیز به تجارت‌نیوز می‌گوید: در سال‌های گذشته دستگاه‌های استخراج رمزارز به دلیل نبود امکان واردات قانونی از مسیرهای دیگری به کشور وارد شده بودند. در نتیجه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و تغزیرات با فعالیت آنها برخورد می‌کردند.
این فعال صنعت ماینینگ می‌افزاید: به همین دلیل فرصت یک ماهه‌ای به ماینرها داده شد که از از پنج دی تا پنج بهمن، با ثبت‌نام در سامانه بهین‌یاب برای تعیین تکلیف این دستگاه‌ها اقدام کنند.
به گفته او افراد علاقه‌مند به فعالیت در صنعت استخراج نیز باید درخواست خود را برای دریافت جواز تاسیس در سامانه بهین‌یاب ثبت کنند و مدارک لازم را به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خود تحویل دهند.
شرفی یکی از مشکلات اصلی را نبود وحدت رویه در برخورد با این صنعت در کشور می‌داند و می‌افزاید: برای مثال، بر اساس بخشنامه وزارت صمت، مزارع استخراج رمزارز فقط باید در شهرک‌های صنعتی مستقر شوند اما شرکت شهرک‌های صنعتی، استقرار آنها را در این مناطق ممنوع کرده است.
به گفته او، در شرایط موجود، نتیجه تنها راه باقی‌مانده تهیه زمین در مناطق ویژه و آزاد اقتصادی است و اکنون در داخل کشور، امکان ایجاد مزرعه رمزارز وجود ندارد.
روزنامه هفت صبح چند پیش، در گزارشی به این نکته اشاره کرده بود که تولید یک بیت‌کوین در ماه به ۱۰۰ دستگاه ماینر نیاز دارد و قیمت متوسط هر دستگاه ۳۵ میلیون تومان است؛ بر این اساس افراد برای راه‌اندازی یک مزرعه استخراج رمزارز باید سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان سرمایه برای خرید دستگاه‌ها داشته باشند. این رقم با دیگر هزینه‌های لازم برای ایجاد زیرساخت‌ها، به حدود چهار میلیارد تومان می‌رسد.

 



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار