بیمارستان‌ها نمی‌توانند اکسیژن استاندارد درست کنند/ تولید با بی‌تدبیری مسئولان متوقف می شود\
  • محمود احمدی مدیرعامل شرکت مازند اکسیژن؛

بیمارستان‌ها نمی‌توانند اکسیژن استاندارد درست کنند/ تولید با بی‌تدبیری مسئولان متوقف می شود

  • کد خبر: 2111100656
  • چاپ
  • انتشار: 01 دی 1399 - 08:42

 رفع موانع تولید و حمایت از فعالین عرصه تولید در کشور از مهمترین اهداف نامگذاری سال جهش تولید بود که دولت موظف به انجام درست آن بود، در گفتگو با یکی از موفق ترین کارخانه داران استان مازندران ضمن آشنایی بیشتر، به مشکلات این حوزه پرداخته شد.

استناد نیوز / محمود احمدی یکی از فعالین عرصه تولید استان مازندران می باشد که زمینه تولید گاز اکسیژن و نیترات فعالیت های بسیار موفقی در سطح استان داشته است، رئیس هیات امنای شهرک صنعتی سنگتاب علاوه بر فعالیت های ارزنده ای که طی سالیان تاسیس شهرک برای توسعه این آن انجام داده است، 3 کارخانه تولیدی را نیز احداث و برای بیش از 50 نفر در شرایط سخت اقتصادی و نابسامانی های ارزی به صورت مستقیم ایجاد اشتغال نمود، در زمان شیوع ویروس کرونا نیز با افزایش تولیدات گاز اکسیژن استاندارد به کمک بیمارستان ها و سلامت مردم آمد بطوری که گاز اکسیژن مورد نیاز بسیاری از بیمارستان های استان مازندران و گلستان را تامین نمود.

متن مصاحبه محمود احمدی مدیر عامل شرکت مازند اکسیژن با ماهنامه مقیاس؛


* لطفا مختصری از فعالیت شرکت مازند اکسیژن را شرح دهید
عملیات احداث شرکت مازند اکسیژن را در سال ۱۳۷۴ آغاز کردیم و توانستیم در سال ۱۳۷۶ به بهره‌برداری برسانیم. این کارخانه با ظرفیت تولید روزانه ۵۰۰ عدد کپسول 40 لیتری با یک دستگاه روسی و ۱۲ نفر نیرو فعالیت خود را آغاز کرد که بعد چند سال تعداد نیروها را به ۱۸ نفر رسانده ایم و هم اکنون ۲۰ نفر در این شرکت مشغول به فعالیت هستند. در سال ۱۳۹۶ با افزایش سرمایه نسبت به نصب دستگاه بزرگ ‌تر اقدام کردیم و میزان تولید را افزایش و به یک هزار در روز رسانده و به بخش صنعت و بیمارستان‌ها خدمات ارائه می دهیم.


* اوضاع کار در شرایط کرونا چطور است؟
با شیوع ویروس کرونا اقدامات خوبی انجام شد تا هموطنان عزیز کشورمان را از مرگ نجات دادیم. در زمان گسترش ویروس کرونا فروش شرکت به دو هزار کپسول در روز هم رسید. در زمان بیماری به ویژه بیماران کرونا برای بهبودی باید از اکسیژن استاندارد استفاده کنند. مجموعه ما این اکسیژن را به بیمارستان‌های مازندران و گلستان در روزهای همه گیری ویروس کرونا ارائه می داد. اکنون برخی از بیمارستان‌ها دستگاه اکسیژن ساز در داخل بیمارستان نصب کرده اند.


* آیا بیمارستان‌ها اکسیژن استاندارد تولید می‌کنند؟
بحث اکسیژن بسیار تخصصی است، ما از انواع گواهی های استاندارد برخوردار هستیم. متاسفانه دستگاه اکسیژن ساز نصب شده در بیمارستان ها اکسیژن با خلوص استاندارد تحویل نمی دهد و این امر بسیار مهم است. در شرکت مازند اکسیژن بر اساس استانداردهای جهانی اکسیژن با خلوص بیش از ۹۹ درصد تولید می شود.
اگر بیمارستان ها اکسیژن خالص را به صورت مایع یا گاز از واحد‌های صنعتی بزرگ ‌تر تامین کنند، قطعا روند بهبود بیمار نیز شرایط بهتری را طی خواهد کرد. برخی بیمارستان‌ها نیز تانکر هایی نصب کردند که از گاز مایع با خلوص بهتری استفاده نمایند و شرایط را برای بیمار مطلوب تر کنند. اکسیژن‌هایی که توسط شرکت ما تولید می شود بر اساس استاندارهای جهانی است و اخیرا هم به سازمان غذا و دارو سازمان بهداشت کشور پیوستیم چرا که اکسیژن جزئی از غذا و دارو شد.

کارخانه مازند اکسیژن
* غیر از کارخانه مازند اکسیژن چه فعالیت دیگری دارید؟
در سال ۸۵ همزمان یک کارخانه اکسیژن در آمل با ظرفیت ۵۰۰ عدد در روز افتتاح شد و با گسترش ویروس کرونا مداوم کار می‌کردیم اما غیر از روزهای کرونایی به دلیل نصب دستگاه اکسیژن ساز در بیمارستان با ۵۰ درصد ظرفیت کار می‌کنیم، همین معضل را هم در شرکت مازند اکسیژن داریم. با توجه به افزایش قیمت ارز و عدم تولید واحد‌های صنعتی شهرستان و استان، عدم تامین گاز apg برای برش ‌کاریهای واحد‌های تولیدی فعلا سطح تولید کاهش پیدا کرده است و امیدواریم بازار اکسیژن به سمت جهش تولید سوق پیدا کند. در سال ۸۸ یک کارخانه گاز کربنیک افتتاح کردم که دستگاه‌های این کارخانه از هندوستان وارد شده‌ است و برای مصارف صنعتی و غذایی کاربرد دارد. و اغلب برای کارخانه‌های نوشابه و شرکت‌های صنعتی‌ اعم از ریختگه ‌گری‌ها، جوشکاری و یخ خشک استفاده می کنند. حدود ۱۷ پرسنل در این شرکت فعالیت مستقیم دارند.
در سال 98 مجوز تولید اکسیژن مایع و نیتروژن در شهرک صنعتی رستم‌ کلا قائمشهر و زمین آن گرفته شد و فعلا ساختمان مورد نظر در حال ساخت و ساز است، در این کارخانه برای خدمات رسانی به بیمارستان هایی که تانک اکسیژن نصب کردند یا واحد‌های صنعتی کوچک که تانک نصب کردند و از مخزن به مخزن اکسیژن تولید می کنند، می توانیم روزانه ۸ الی ۱۰ تن در دو خط تولید گاز اکسیژن تولید کنیم. با توجه به افزایش قیمت ارز و قیمت دستگاه ها و خدمات حدود ۱۰ میلیارد تومان برای ساخت این کارخانه هزینه می‌شود.

محمود احمدی کارخانه مازندران
* شما رئیس هیات امنای شهرک صنعتی سنگتاب هستید، وضعیت واحدهای تولیدی این شهرک چگونه است؟
شهرک صنعتی سنگتاب به عنوان پایلوت شهرک بدون واحد‌های تولیدی تعطیل قرار گرفت اما با وقوع سیل سیمرغ نظرات، کمک‌ها و اعتبارات به سمت رفع مشکلات مردم در سیل رفت. اکنون در شهرک و شهرستان سیمرغ ۶۰ واحد صنعتی فعالیت می‌کنند که ۴۷ واحد در ناحیه صنعتی است که در این میان ۳۸ واحد فعال هستند. واحدهایی که گردش سرمایه ندارند و اینکه هنوز تسهیلاتی دریافت نکردند با شرایط سختی فعالیت می‌کنند.


* برای زیباسازی شهرک برنامه دارید؟
در شرایط کنونی که بسیاری از واحد‌های تولیدی برای تولید محصولات خود با مشکلات بسیاری مواجه هستند و علاقه چندانی به زیبا سازی شهرک ندارند، این موضوع در اولویت ما قرار ندارد، اما با رونق واحد‌های تولید قطعا زیبا سازی شهرک هم مورد توجه قرار خواهد گرفت.


* وظعیت تولید در کشور را چطور ارزیابی می کنید؟
در سال جهش تولید هنوز اقدامی عملی در جهت رفع مشکلات تولید و دریافت تسهیلات صورت نگرفته است. تولید در کشور با چالش‌هایی مواجه است زیرا با افزایش ارز، تولید کننده هم مواد اولیه را گران خریداری می‌کند و با افزایش هزینه های تولید محصول نهایی نیز با قیمت بیشتری به دست مصرف کننده می رسد. باید دروازه های به سمت کشورهای جهانی با روند دیپلماسی مناسب باز شود تا فضای آرامی داشتیه باشیم و باید از افزایش قیمت ارز جلوگیری کنیم تا ثبات در قیمت ها بوجود بیاید و تولید کننده بتواند نسبت به آینده بازار خود برنامه ریزی نماید. با این وضعیت در این بازار نا‌بسامان همه دلال شده‌ایم و از این وضعیت هم راضی هستیم.


* چه انتظاری از مسئولین دارید؟
مدیران اجرایی استان باید تمام اقدامات اجرایی را به درستی انجام دهند و با وضع موجود از تولید کننده نمی توان توقع زیادی داشت. هیچ تولید کننده‌ای به آینده خود خوشبین نیست، مسئولین اقدامی انجام نمی دهند تا تولید کننده بتواند فعالیت های خود را به درستی انجام دهند. ۶ ماه گذاشته جوجه ها را از بین بردند غافل از آنکه امروز مرغی برای خوردن نداریم! مدیران ما به این شکل مدیریت می‌کنند و تصوری نسبت به آینده ندارند. باید کار در دست افراد کار بلد قرار بگیرد تا تولید کنندگان در فضای آرام بتوانند محصولات مورد نظر خود را تولید کنند.

شهرک صنعتی سنگتاب



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار