جهاد کشاورزی قائمشهر مانع ضرر میلیونی به بهره برداران سیر / سود محصول سیر در جیب دلالان + ویدئو\

جهاد کشاورزی قائمشهر مانع ضرر میلیونی به بهره برداران سیر / سود محصول سیر در جیب دلالان + ویدئو

  • کد خبر: 2111100153
  • چاپ
  • انتشار: 07 خرداد 1399 - 07:58

کارشناسان جهاد کشاورزی قائمشهر با علم بیولوژیک، مانع ضرر میلیونی بهره برداران سیر شهرستان شدند.

به گزارش استناد نیوز ؛سیر از محصولات کشاورزی است که این روزها به دلیل خاصیت دارویی و ارگانیک بودن در سبد غذایی مردم جای گرفته است. این محصول با حداقل هزینه‌ها کشت پر محصولی دارد و روستاییان به دلیل افزایش تقاضا تمایل بسیاری به کشت این محصول دارند. با کشت برنج  در یک بازده زمانی که امکان کشت برنج میسر نیست روستاییان به کشت سیر روی می آورند و به دلیل شرایط خوبی که این محصول دارد اکثر بهره برداران این محصول بانوان هستند. علی رغم شرایط آب و هوایی مناسب و خاک حاصلخیز شهرستان قائمشهر کاشت سیر در این شهرستان بر اساس امارها در رتبه دوم قرار دارد.

علی رغم کیفیت خوب محصول سیر شهرستان قائمشهر، شرایط اب و هوایی و بارندگی های مکرر باعث شد تا بهره برداران با ضررهای مواجه شوند. اما باز هم علم ناجی شد و کارشناسان جهاد کشاورزی قائمشهر توانستند از طریق بیولوژیک مانع ضررهای بیشتر محصول سیر شوند.

 

سود اصلی محصول در جیب دلال ها

 محمد قربانی یکی از کشاورزان روستای خطیر کلا شهرستان قائمشهر روز چهار شنبه در گفت و گو با استناد نیوز با بیان اینکه سال گذشته محصول سیر بازار نداشت ، افزود :خوشبختانه امسال وضعیت بازار بهتر است . مهم ترین مشکل ما واسطه گرها و دلال ها هستند که از مسئولین میخواهیم تا دست آنان به بازار کوتاه شود.

وی دیگر مشکل را کمبود کود به کشاورز اعلام کرد و گفت که از کارشناسان بخش کشاورزی میخواهیم تا به ما راهنمایی کشت کنند تا در کشت محصولاتمان دچار ضرر نشویم .

یکی دیگر از کشاورزان روستای خطیرکلا با اعلام اینکه کشاورزی برای ما به سرگرمی تبدیل شده است،گفت : وقتی محصولی را کشت میکنیم ابتدا باید با کود ، سم و آبیاری مناسب بتوانیم محصولات خود را ارتقاء دهیم و سپس بهنگام برداشت با گرفتن کارگر روزمزد به برداشت محصولمان می پردازیم . اینها همه برای من کشاورز هزینه آور است و سودی ندارد، سود اصلی را کسی که از من کشاورز محصول را خریداری می‌کند می برد . باید دست واسطه ها کوتاه تا من کشاورز هم سود محصول خود را دریافت کنم .

یکی دیگر از کشاورزان هم مهم ترین مشکل را نبود کود و سم به میزان لازم اعلام کرد و گفت:باتوجه به اینکه دولت برای کشاورز کود در نظر گرفته است اما متاسفانه شورای روستا برای ارسال کود به کشاورز مبلغی را دریافت می کنند .

وی با بیان اینکه متاسفانه سود عمده محصولات به جیب دلالان می رود و کشاورز  نصیب زیادی نمی برد،افزود:بهتر است تا قیمتی برای محصولاتمان در نظر گرفته شود تا کشاورز در هنگام فروش ضرر نکند.

 

جهاد کشاورزی مانع ضرر میلیونی به بهره برداران سیر شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائمشهر در گفتگو با استناد نیوز با اشاره به اینکه در حوزه مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان، سیر، یک گیاهی است که قدمت بالایی دارد و به عنوان کشت دوم محسوب می‌شود، گفت: باتوجه به بعضی از محصولات کشت دوم که پاسخ مناسب نداد اما سیر جز محصولاتی است که توانست کشت پر محصولی باشد. سیر، گیاهی انرژی‌ زا که خاصیت دارویی دارد.

مجید جعفری با اشاره به اینکه سه هزار و 100 هکتار اراضی سیر در استان مازندران کشت می شود که 800 هکتار ان در شهرستان قائمشهر کشت می کنیم، بیان کرد:  از لحاظ کشت این محصول رتبه دوم در استان مازندران داریم و حدود 4 هزار بهره بردار داریم. میانگین تولید هم بین 7 الی 8 تن در هکتار است و پنج هزار و 600 تن تولید داریم . تاکنون 80 در صد سیر در سطح شهرستان برداشت شد و حدود هشت میلیارد تومان عایدی بهره‌بردار است که بهره برداران در 400 هکتار 800 تن هم به صورت سیر سبز برداشت میکنند.

وی ادامه داد: در بخش کشت محصول سیر دانش بهره برداران هم افزایش پیدا کرد. در کنار دانش تجربی یک کشاورز، دانش علمی آن ها هم در حوزه کشت محصول سیر افزایش یافت. اکثر بهره برداران کشت محصول سیر بانوان هستند. سیر باتوجه به بازار مطلوب و کیفیت خوب سیر قائمشهر دارد بازار هدف ما استان گیلان و تهران است.

مدیر جهاد کشاورزی قائمشهر با اشاره به اینکه برخی از کشت سیر هم توسط بانوان روستایی به ترشی سیر تبدیل می شود، افزود: تولید ترشی سیر در مشاغل خانه و خانه وار و همچنین اشتغال بانوان روستایی نقش بسزایی دارد. به دنبال آن هستیم که امسال سایت های الگویی داشته باشیم و بتوانیم سیر بیولوژیک هم ترویج دهیم.

جعفری با تاکید بر اینکه مروجین در کنار بهره برداران سیر قرار گرفتند و اخرین یافته‌های علمی روز را در اختیار بهره برداران قرار می دهند، بیان کرد: قالب سیر شهرستان قائمشهر در روستای خرماکلا و باغدشت برداشت می شود. به بهره برداران خرماکلا پیشنهاد دادم در قالب شرکت تعاونی سیر را فراوری کنند در مشاغل خانگی هم مجوزات لازم داده شد که با تخصیص وام ساماندهی و مدیریت کنند که بهره برداران کشت محصول سیر ضرر نکنند.

 

کارشناسان جهاد کشاورزی در کنار کشاورزان هستند

کارشناس زراعت جهاد کشاورزی شهرستان قائمشهر با تاکید بر اینکه اکثر مناطق مازندران به خصوص این شهرستان شرایط کشت محصول سیر را دارد، افزود: سیر به دلیل خاصیت درمانی و  ارگانیک بودنش، تقاضای بسیاری دارد. زنان روستایی به دلیل افزایش تقاضای این محصول تشویق شدند که کشت سیر را در قالب انبوه انجام دهند که درامد حاصل از ان به اقتصاد کشور و خانواده کمک بسیاری کنند.

وجیهه قاسمی با اشاره به اینکه اکثر مناطق مازندران به خصوص شهرستان قائمشهر شرایط کشت محصول سیر را دارد، افزود: سیر به دلیل خاصیت درمانی و  ارگانیک بودنش، تقاضای بسیاری دارد. زنان روستایی به دلیل افزایش تقاضای این محصول تشویق شدند که کشت سیر را در قالب انبوه انجام دهند که درامد حاصل از ان به اقتصاد کشور و خانواده کمک بسیاری کنند.

وی در ادامه گفت: سیر به عنوان کشت دوم به بهره‌برداری می‌رسد. بعد از برداشت برنج، کشت سیر توسط بانوان روستایی قائمشهر انجام می شود. البته برخی از اراضی که شرایط کشت کلزا را ندارد، کشت سیر جایگزین این محصول شد. در هنگام برداشت سیر باید برگ‌های این کاملا رسیده و خشک باشد بعد از برداشت هم غده‌های سیر را به مدت یک الی دو هفته در مرز نور آفتاب قرار گیرد تا کاملا رطوبت ام خشک و قابلیت انبارداری آن هم افزایش یابد.

 

کارشناس مروج جهادکشاورزی شهرستان قائمشهر هم با اشاره به خاصیت دارویی بالای محصول سیر، بیان کرد: کودهای شیمیایی می توانند آسیب های بسیاری به سلامت افراد وارد کنند اما در جهاد کشاورزی تلاش میکنیم که استفاده از سموم شیمیایی به حداقل برسد. طرح محصول سالم در دو سال متوالی در یکی از روستاها اجرا شد. کودهای بیولوژیک و دامی جایگزین سموم شیمیایی شد. برای مبارزه با افات از سموم بیولوژیک استفاده شد که باتوجه به نتایجی که در این دوسال داشتیم عملکردمان از کشاورزانی که از کود شیمیایی استفاده کردند، عملکرد ما قابل قبول بوده است.

محبوبه مرادی در پایان گفت: باتوجه به اینکه شرایط اب و هوایی به دلیل بارندگی های که داشتیم باعث شده بود نسبت به سال‌ های گذشته میزان کشت محصول به دلیل رطوبت و پوسیدگی کاهش پیدا کند اما در کل میزان تولید کشت در روستاهای قائمشهر قابل قبول بود.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار