ساخت و ساز روی گسل؛ آتش زیر خاکستر/ لزوم درک خطر وقوع زلزله تهران از سوی دولت\
  • ذوالقدر با تاکید بر ضرورت پیش بینی ردیفی در بودجه سالانه برای مقابله با زلزله:

ساخت و ساز روی گسل؛ آتش زیر خاکستر/ لزوم درک خطر وقوع زلزله تهران از سوی دولت

  • کد خبر: 219846
  • چاپ
  • انتشار: 04 آبان 1398 - 18:13

  استناد نیوز، نماینده مردم تهران از دولت خواست یک بار برای همیشه خطر وقوع زلزله تهران را درک و در بودجه سالانه ردیفی را برای مقابله با زلزله پیش بینی کند تا از فجایع انسانی جلوگیری شود.

 

به گزارش استناد نیوز، سید فاطمه ذوالقدر  با بیان اینکه زلزله در سراسر جهان به ویژه ایران تهدیدی بزرگ به شمار می رود، گفت: هر چند اغلب زلزله ها با شدت کم و دامنه محدود رخ می دهند اما اگر تمهیدات لازم اتخاذ نشده باشد حتی زلزله های با شدت متوسط هم می توانند عواقب وخیم و جبران ناپذیری به بار آورند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: تمهیداتی مانند فراهم کردن زیرساخت های مقاوم در برابر زلزله، مقاوم سازی، سبک سازی و رعایت فاصله استاندارد میان ساختمان ها از جمله مواردی است که رعایت آنها به ویژه در کشورهایی که بر روی گسل ها و در مناطق زلزله خیز قرار گرفته اند، برای به حداقل رساندن صدمات و حفظ جان انسانها بسیار حائز اهمیت و ضروری است.

وی ادامه داد: دلیل ترس مردم از زلزله، ارتعاشات زمینی نیست، بلکه فروریختن ساختمان و حوادث پس از آن است که می توان با ساخت و ساز ایمن، جلوگیری از ساخت انبار سموم شیمیایی و لوله های خطر روی گسل، تبعات ناشی از زلزله را کاهش داد.

این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: این روزها از کنار ساختمان های نوساز و حتی قدیمی که در حریم گسل ساخته شده اند در آغوش گسل های فعال به خواب عمیقی فرو رفته اند، اما انتظار رخداد زمین لرزه ای بزرگ هر ده سال یکبار این خواب عمیق را روزی به کابوسی از ویرانی ها مبدل خواهد کرد.

ساخت و ساز روی گسل؛ آتش زیر خاکستر

ذوالقدر از ساخت و ساز بر روی گسل های تهران انتقاد کرد و گفت: چرا با وجود آنکه پژوهش های کارشناسان زمین شناسی نشان می دهد هر ده سال یکبار باید منتظر زمین لرزه بزرگی در استان تهران باشیم هنوز ساخت و سازها روی گسل های فعال ادامه دارد؟

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس دهم یادآور شد: سال ها است کارشناسان در مورد زلزله تهران و ضرورت آمادگی برای مقابله با آن هشدار می دهند اما متاسفانه این موضوع مورد غفلت قرار گرفته و نه تنها دستگاه ها آمادگی لازم و کافی را برای مقابله با آن ندارند بلکه شاهد ساخت و ساز بر روی گسل ها هستیم.

وی تصریح کرد: به طور قطع با توجه به بی توجهی نسبت به بهسازی و ایمن سازی بافت ها، شریان ها و پل های فرسوده، برج ها و ساختمان های ناایمن، گودهای پرخطر و بازار تهران خسارات ها در زمان زلزله بسیار جبران ناپذیر خواهد بود در این رابطه می طلبد سازمان نظام مهندسی نظارت مناسبی را بر روند ساخت و سازها در پایتخت داشته باشد.

عضو فراکسیون زنان مجلس با تاکید بر اینکه روند ساخت و سازها به ویژه در منطقه ۲۲ و بافت های فرسوده پایتخت به گونه ای است که حتی اگر زلزله ای با ریشتر پایین رخ دهد امدادرسانی به حادثه دیدگان بسیار سخت خواهد بود، تصریح کرد: دولت باید برنامه ای در خصوص مواجهه با این موضوع و همچنین به طور مداوم آمادگی لازم را داشته باشد و یک بار برای همیشه خطر وقوع زلزله تهران را درک و در بودجه سالانه ردیفی را تحت عنوان مقابله با زلزله پیش بینی کند تا از فجایع انسانی جلوگیری شود



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار