به گزارش استناد نیوز، محمدباقر نوبخت امروز در حاشیه سومین نمایشگاه دستاوردهای اجرایی در حوزه مدیریت سبز در جمع خبرنگاران در رابطه با اصلاح ساختار بودجه، اظهار داشت: اصلاح ساختار بودجه در چهار محور تنظیم شده است که محور نخست در رابطه با منابع تحت عنوان درآمدهای پایدار، محور دوم در رابطه با مصارف تحت عنوان هزینههای کارا، محور سوم در رابطه با ثبات سازی اقتصادی و محور چهارم نیز در رابطه با نهادسازی بودجه است که تغییراتی در مراحل بودجه ایجاد کنیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: آنچه که در سال ۹۹ بر اساس این الگو باید انجام شود ابتدا روی بخش منابع ما است.
ریالی از درآمدهای نفتی صرف هزینههای جاری نخواهد شد
وی ادامه داد: منابع بودجه ۹۹ متفاوت از بودجه سنوات گذشته تنظیم و عمدتا معطوف به سه محور است؛ چراکه برای هزینههای جاری کلا از منابع نفتی استفاده نخواهیم کرد.
نوبخت با تاکید بر اینکه سال آینده ریالی از درآمدهای نفتی برای هزینههای جاری مصرف نمیشود، گفت: هر درآمدی از نفت به دست آید برای طرحهای عمرانی و تملک سرمایههای دارایی استفاده خواهد شد.
سه محور جایگزین نفت
معاون رئیس جمهور با اشاره به سه محور جایگزین نفت در بودجه ۹۹، گفت: محور اول منابعی است که از یارانههای پنهان و آشکار کسب خواهد شد. در حال حاضر این منابع در حد ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان است و ما برای سال آینده بخشی از این را برای جایگزینی نفت در نظر خواهیم گرفت.
وی افزود: محور دوم منابع مالیاتی است؛ مالیات را به دو بخش بنگاه و خانوار تقسیم کردیم، بنگاهها را برای فعال تر شدن از نظر تولیدی تخفیفهای مالیاتی قائل شدیم که این موضوع به معنای کاهش ضرایب مالیاتی برای بنگاههای تولیدی است، در عوض منابع یا مایههای جدیدی همچون عایدی سرمایه را تعریف کردیم که میخواهیم در قالب قانون بودجه به مجلس ببریم.
وی در پاسخ به این سوال که مگر قرار نبود به صورت قانون جدا به مجلس برود، تصریح کرد: الان وقتی نداریم و آمادگی دادن لایحه را داریم اما با توجه به اینکه در مراحل شورای عالی اقتصادی است نمیتوانیم منتظر بمانیم و ممکن است یک یا دو سال طول بکشد ما میخواهیم از تاثیرات این مالیات استفاده کنیم.
وی ادامه داد: محور سوم جایگزین نفت نیز مولدسازی داراییهای دولت است که ما واقعا بهرهوری نداریم. بر اساس گزارشات ۷ میلیون میلیارد تومان داراییهای دولت است.
تشکیل کمیته ارزیابی هزینهها
نوبخت با اشاره به هزینههای بودجه، گفت: کمیتهای برای هزینههای بودجه تشکیل دادیم و در جلسات در رابطه با تمامی هزینهها تشکیک میشود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود:در حال حاضر بیش از هزار دستگاهردیف داریم و از سویی دیگر ۹ هزار برنامهردیف داریم. این موضوعات را به مجلس ارائه میدهیم و مجلس هم وقت کافی برای بررسی ندارد و نشان اینکه مجلس وقت بررسی کامل ندارد آسیبهایی است که میبینیم.
مجلس معطوف بودجه و برنامههای دستگاههای سیاستگذار میشود
وی ادامه داد: بر اساس برنامهمحوری دستگاهها را به دو گروه دستگاههای سیاستگذاری و دستگاههای مجری تقسیم کردیم؛ به عنوان مثال برنامه درمانی را هم وزارت بهداشت و هم وزارت نفت و هم وزارت آموزش و پرورش و ... دارند این مساله نیاز به سیاستگذار دارد؛ الان سازمان برنامه و بودجه، دستگاه سیاستگذار و دستگاه مجری موافقتنامه را مبادله میکنیم و اینها را تحت عنوان سند اجرایی به دولت و سپس به مجلس ارائه میدهیم.
نوبخت افزود: در این شیوه برنامهریزی مجلس معطوف به بودجه و برنامههای دستگاههای سیاست گذار می شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا منابع در اختیار دستگاههای سیاستگذار خواهد بود، گفت: هم منابع و هم مصارف به صورت هماهنگ بین سازمان برنامه و بودجه، دستگاه سیاستگذار و دستگاه مجری خواهد بود و تصمیمات بهینه با هم خواهیم گرفت.
معاون رئیس جمهور ادامه داد:به نظر من، در طرح اصلاح ساختار، نیاز نیست مجلس وقت خود را صرف سند اجرایی و موافقتنامهها معطوف کند اما اگر خواست میتواند بررسی کند.
وی تصریح کرد: لایحه ما برای سال آینده شامل دو بخش بودجه دستگاههای سیاستگذار و دستگاههای مجری است که همه بخشها به انضمام موافقتنامهها و سند اجرایی به مجلس تقدیم میشود.
بودجه دو سالانه تقدیم مجلس میشود
نوبخت با تاکید بر اینکه مجلس باید معطوف به دستگاههای سیاستگذار شود، گفت: مقرر است بودجه به صورت دو سالانه ارائه شود؛ به این معنا که بودجه سال ۱۴۰۰ را هم تقدیم مجلس میکنیم منتهی آن یک بودجه غلتان است و با تومه به رخدادها میتواند اصلاح شود.
وی با بیان اینکه استانها دستگاه سیاستگذار محسوب میشوند، افزود: بخشی از طرحها، طرحهایی است که به استانها خواهیم داد و اختیارات بیشتری خواهند داشت.