زباله در سایه غفلت مسئولان مازندران، سلامت مردم را تهدید می کند / زور مافیای زباله به مسئولین مازندران می چربد؟!\

زباله در سایه غفلت مسئولان مازندران، سلامت مردم را تهدید می کند / زور مافیای زباله به مسئولین مازندران می چربد؟!

  • کد خبر: 218409
  • چاپ
  • انتشار: 17 مرداد 1398 - 16:52

موضوع پسماند در استان مازندران به معضلی بزرگ تبدیل شده است، اما علارغم وعده های متعدد مسئولین استانداری و شهری و حتی نمایندگان مجلس، اقدامی موثر در این خصوص را شاهد نیستیم

به گزارش استناد نیوز، به گفته بسیاری از کارشناسان و مسئولان محیط زیست مشکل پسماند به معضلی جدی در استان مازندران تبدیل شده است و در وضعیت بحرانی قرار دارد که علاوه بر محیط زیست، سلامت مردم را نیز به شدت مورد تهدید قرار می دهد.

طی سالیان گذشته همواره مسئولان استان مازندران و نمایندگان ادوار مجلس وعده هایی را برای رسیدگی و حل مشکل زباله و حتی تبدیل این تهدید به فرصت دادند و طرح هایی نیز آماده و کلنگ زنی شدند که از آن جمله می توان به ساخت 4 نیروگاه زباله‌سوز در نوشهر، ساری، آمل و قائمشهر، ایجاد کارخانه کمپوست در بهشهر، بابل، نور و تنکابن، تبدیل پسماند به ریزدانه‌های دوستدار محیط‌زیست در بابلسر، ساماندهی 28 مرکز دفن زباله استان و تصفیه شیرابه و تفکیک زباله در شهرها و روستاها اشاره کرد که متاسفانه هیچ کدام از آن ها به بهره برداری و نتیجه نهایی نرسید! و این روند تا امروز که مشکل زباله و پسماند به بحران جدی زیست محیطی مازندران تبدیل شده است همچنان ادامه دارد!

موضوعی که کارشناسان و دوستداران محیط زیست را از بهبود اوضاع ناامید می کند غفلت مسئولان ارشد استان، مسئولان شهرها و نمایندگان مجلس نسبت به این بحران پیش رو است.

در هفته جاری جلسه کارگروه مدیریت پسماند مازندران به ریاست رازجویان، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری برگزار شد، علارغم دعوت رسمی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران، بسیاری از اعضای این کارگروه در جلسه حاضر نشدند و یا نماینده خود را فرستادند! حتی فرمانداران شهرستان ها که به صورت ویدئو کنفرانس قرار بود در جلسه شرکت کنند نیز غالبا در دفتر خود حاضر نبودند. البته این کم توجهی به چنین جلساتی در غیاب شخص استاندار دارای سابقه طولانی است.

در جلسه این کارگروه ابراهیمی، مدیرکل محیط زیست استان مازندران ضمن بحرانی خواندن وضعیت پسماند در استان و اعلام شرایط سختی که با آن مواجه هستیم از عدم همکاری مسئولان و در اولویت قرار نداشتن مسائل محیط زیستی در مازندران گلایه کرد.

در شرایطی که مدیرکل محیط زیست استان آن را بحرانی می خواند، اولویت مدیران و مسئولان مازندران چیست که در جلسه ای دو ساعته برای حل معضل حضور نمی یابند؟ حسین زادگان، استاندار محترم مازندران که در صحبت های خود محیط زیست را اولویت استان می داند چرا شخصا در هیچ یک از جلسات کارگروه مدیریت پسماند شرکت نکرده و با حضور خود به جلسه وزن و اعتبار بیشتری نمی بخشد؟  نمایندگان مجلس که با رای مستقیم مردم به جایگاه قانون گذاری رسیده و بازویی نظارتی قدرتمند در استان محصوب می شوند چرا در این خصوص با جدیت وارد گود نشده و سلامت مردم را در نظر نمی گیرند؟

روزانه بیش از 3 هزار تن زباله به صورت غیر بهداشتی در دل طبیعت، جنگل ها، دریا و حاشیه شهرهای مازندران دفن شده و بیش از یک میلیون لیتر شیرابه حاصل از این زباله‌ها به دل خاک و منابع آب زیرزمینی نفوذ می کند و خطری جدی برای سلامت مردم به حساب می آید که در سایه غفلت مسئولین روز به روز در شرایطی سخت تر قرار می گیرد. برخی کارشناسان و فعالان محیط زیست از وجود مافیا در بحث زباله و تراکنش های مالی بزرگ و سودهای هنگفت در این حوزه خبر می دهند و دست های پشت پرده را مانعی بر سر راه می دانند، از طرفی دیگر مسئولان نیز عمدتا مسائل و مشکلات مالی را  مطرح می نمایند. اما موضوعی که به روشنی می توان در مورد آن صحبت کرد، عدم وجود عزمی راسخ و جدی در جهت بهبود اوضاع پسماند در بین مسئولان استان مازندران علارغم وعده های زیبا و امیدوار کننده ای است که بعضا شنیده می شود.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار