روزنامه‌نگار ایرانی روزنامه گاردین انگلیس کیست؟\

روزنامه‌نگار ایرانی روزنامه گاردین انگلیس کیست؟

  • کد خبر: 214781
  • چاپ
  • انتشار: 19 آبان 1397 - 08:42

سعید کمالی دهقان (متولد ۱ مه، ۱۹۸۵، کرج) یک روزنامه‌نگار ایرانی است که برای گاردین می‌نویسد. او در گذشته در تهران، برای خبرگزاری فارس کار می کرد.اکنون برای گاردین، و در لندن کار می‌کند.

کتاب‌ها

به گزارش استنادنیوز؛ نخستین کتاب وی زمستان ۱۳۹۵ تحت عنوان «دوازده به‌علاوه‌ی یک» توسط نشر افق منتشر شد. این کتاب مجموعه گفت‌وگوهای سعید کمالی دهقان با دوازده نویسنده و یک کارگردان است: ماریو بارگاس یوسا، پل استر، ای. ال. دکتروف، اریک امانوئل اشمیت، املی نوتومب، ویسواوا شیمبورسکا، جان بارت، آلن دو باتن، تی. سی. بویل، ایزابل آلنده، اری دلوکا، دیوید لینچ و اسماعیل فصیح. این کتاب مجموعه گفت‌وگوهایی‌است که او آن‌ها را در نخستین سال‌های بعد از بیست‌سالگی‌ انجام داده است. تعدادی از این گفت‌وگوها حضوری انجام شده (مثل مصاحبه با دکتروف در نیویورک، اشمیت در پاریس) و چندتایی


افشاگری درباره علت مرگ خاشقجی

سعید کمالی دهقان، خبرنگار گاردین که قبل تر بودجه ایران اینترنشنال را افشا کرده بود اعلام کرد که خاشقچی منبع خبری اش بوده و به خاطر همین به قتل رسیده است. گزارش نامه نیوز در این مورد را مشاهده می کنید.
سعیدکمالی دهقان خبرنگار گاردین در توئیتی نوشت: می توانم تاکید کنم که جمال خاشقچی به این دلیل کشته شد که صبح ۲۶ سپتامبر از استانبول با من تماس گفت و فاش کردکه محمدبن سلمان و سعود القحطانی، شبکه ایران اینترنشنال در لندن را تامین مالی می کنند.

این خبرنگار در توئیت دیگر افزود: از گاردین و ترکیه می خواهم که توئیت من را تایید کنند.

خبرنگار گاردین همچنین از خانواده و دوستانش خواسته است که در شرایط فعلی با وی تماس نگیرند.

عربستان ابتدا دست داشتن در قتل این ستون نویس روزنامه واشنگتن پست را رد کرد اما در نهایت در پی فشارهای جهانی اعتراف به قتل وی کرد. طبق اطلاعاتی که در این باره منتشر شده تیمی از عوامل سعودی به ترکیه رفته و تحت هدایت «سعود القحطانی» مشاور وقت دربار سعودی، خاشقچی را به قتل رساندند.

روزنامه گاردین چندی پیش به نقل از منابعی که نام نبرده بود، نوشت: القحطانی نماینده تام الاختیار اطلاعاتی بن سلمان، در تامین بودجه تلویزیون ایران اینترنشنال دست داشته است.

در گزارش این نشریه انگلیس آمده بود: بودجه تلویزیون ایران اینترنشنال مستقر در لندن، از طریق شرکتی تامین می شود که رئیس آن یک تاجر عربستانی است. این تاجر با بن سلمان که به عقیده بسیاری در قتل خاشقچی دست داشته است، روابط نزدیکی دارد.

گاردین در ادامه به بررسی منبع بودجه هنگفت این شبکه پرداخت و نوشت: عربستان سعودی ۲۵۰ میلیون دلار برای راه انداختن ایران اینترنشنال که هیچ گونه درآمدی از طریق تبلیغات ندارد، هزینه کرده است



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار