سیدمحمد بطحایی در سیزدهمین همایش تجلیل از مؤلفان مواد و رسانههای آموزشی اظهار کرد: در نظام تعلیم و تربیت یکی از مهمترین ارکان برنامه درسی است و با تمام تلاشها همچنان کتاب درسی بخش عمدهای از برنامههای ما را شامل میشود.
وی افزود: در حوزه دانش یکی از برنامههای درسی پیشرفته را در میان نظامهای آموزشی دنیا داریم. امسال پایه دوزادهم در نظام آموزشی مستقر شد و قرار است تا ۴ سال آینده کتاب جدیدی نداشته باشیم البته موارد تکمیلی و اصلاحی را اعمال خواهیم کرد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: بعد از این برای افزایش کیفیت برنامه درسی تلاش میکنیم. رئیسجمهور هم امسال در آغاز سال تحصیلی خطاب به دانشآموزان گفتند از نگاه خود کتابهای درسی را مورد نقد قرار دهند و از سازمانم پژوهش میخواهم مسابقهای را برگزار کند تا گروهی از دانشآموزان به عنوان مخاطبان اصلی کتابهای درسی آنها را نقد کنند.
وی ادامه داد: بچهها به لحاظ فیزیکی یعنی رنگ بندی و گرافیک و محتوای کتابها میتوانند آن را نقد کنند و این مسیر جدیدی برای اعتباربخشی کتابهای درسی است. دانشآموزی که باید کتاب درسی را خوانده و از آن امتحان دهد میتواند برای اعتباربخشی کتابها به ما کمک کند.
بطحایی عنوان کرد: امروز برنامه رسمی درسی مدارس به شدت در معرض تهدید از سوی دایههای مهربانتر از مادر قرار گرفته است و حجم فراوان کتابهای کمک آموزشی و جزوات آمادگی آزمون به شدت برنامه درسی و کتابها را تهدید میکند.
وزیر آموزش و پرورش افزود: به سادگی یک کتاب کمک آموزشی که حداقل استانداردها را ندارد برنامه درسی ما را تهدید میکند و امروز در صحنه مبارزهای قرار داریم که کارشناس و مولف کتاب درسی تمام مسیرهای استاندارد را طی کرده تا کنجکاوی و حس پرسشگری دانشآموز را تقویت کند، اما بلافاصله یک مؤسسه غیرحرفهای کتاب حلالمسائل را وارد میدان میکند و تمام نقشههایی را که ما طراحی کردیم تا دانشآموز خودش بیندیشد و به جواب مسئله برسد، نقش برآب میکند.
بطحایی گفت: این روند باعث شده بچهها احساس کنند دیگری نیازی به ۹ ماه حضور در مدرسه نیست و کتابهای کمک آموزشی را میخوانم و میروم امتحان میدهم و به جای ۹ ماه تحصیل و حضور در مدرسه ظرف مدت یک ماه به صورت فشرده دروس را میخواند و برای شرکت در امتحانات نهایی آماده میشود.
وی بیان کرد: وقتی تبلیغات حجیم این مؤسسات خصوصی را میبینیم به نظر میرسد نوعی لجبازی وجود دارد و کتشان را در آوردهاند برای مبارزه با آموزش و پرورش. اعتراف میکنم هنوز زورمان به مؤسسات خصوصی در دوره متوسطه نرسیده است و هنوز درآمدهای میلیاردی آنها از قبل کنکور و دانشآموزان حاصل میشود.
وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: باید با فساد موجود که در مدارس حاکم شده است مبارزه کنیم و در گام نخست ورود مؤسسات خصوصی و کتابهای کمک آموزشی را با دوره ابتدایی ممنوع کردیم. امروز دانشآموزان دوره ابتدایی به لحاظ فعالیتهای پرورشی در خطر هستند.
وی یک بار دیگر با تأکید بر اینکه شاهد نوعی لجبازی مؤسسات خصوصی با آموزش و پرورش هستیم، افزود: رهبر انقلاب به من تذکر دادند که نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور نظام آموزش و پرورش است.
بطحایی عنوان کرد: یکی از دلایلی که این بازار مکاره را رونق بخشیده ضعف ما در برنامه درسی و کتابها است. ما فقط بر نمره ۲۰ تأکید میکنیم و ابعاد مختلف پرورشی را مورد غفلت قرار دادهایم و چرا باید ۴۰ سال پس از انقلاب، جوانانی را داشته باشیم که زیبایی خداوند را در چهره خود زشت ببینند و یک نوجوان وارد اعمال جراحی زیبایی میشود این انحراف در تلقی و برداشت نوجوانان به این دلیل است کا بخشی از مسائل آموزشی و تربیتی را فدای اهداف آموزشی کردهایم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: خانوادهها باید با گفتمان جدید همراه شوند و باور کنند فرزندشان زمانی موفق است که احترام به بزرگتر، کمک به همنوع و از خودگذشتگی را فرابگیرد و حرفهای من صحبتهای یک جوان تازه فارغالتحصیل از دانشگاه نیست که هیجانی باشد و تأکید داریم که مسیر تعلیم و تربیت را باید به تدریج تغییر دهیم.