به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش مازندران؛ «اسفندیار نظری» در این خصوص توضیح داد: بعد از شناسایی این همکاران، دورههای آموزش ضمن خدمت برای آنان انجام میشود تا در مناطق روستایی و کمبرخوردار که با توجه به سیستم استاندارد بکفا، امکان تخصیص نیروی انسانی نیست، این معلمان پس از کسب مهارتهای لازم، به آموزش دانشآموزان بپردازند.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران با اشاره به اینکه این برنامه به متوسطه اول و دوم اختصاص دارد، گفت: این طرح هم به تحقق عدالت آموزشی کمک میکند و هم پوشش تحصیلی استان را افزایش خواهد داد ضمن اینکه مشکل عدم تخصیص نیرو در این مناطق را نیز حل خواهد کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تربیت مدرّسان میانی خاطرنشان کرد: با توجه به استقرار پایه دوازدهم و نونگاشت بودن غالب کتابها از شاخه نظری تا فنی و حرفهای و کار ودانش، نیاز به آموزش ضمن خدمت معلمان برای این کتابها احساس میشد بههمین دلیل تعدادی از مدرّسان استانی بهعنوان مدرّسان کشوری در تهران حاضر خواهند شد و پس از تربیت مدرّسان میانی، اقدام به آموزش تمامی معلمان خواهند کرد.
این مقام مسئول افزود: البته ما در این مدت، در انتظار بخشنامه وزارتی نماندیم و از قبل با همکاری سرگروههای آموزشی و برگزاری همایشهای مختلف تا پنجم مهرماه، نسبت به آشنایی دبیران با این کتابها اقدامات موثری بهعمل آوردیم و درحال حاضر نیز دغدغه ما این است که همکاران آموزش و پرورش شهرستانها و مناطق با دعوت از مولّفان کتب و با همکاری مرکز نیروی انسانی استان و همچنین گروههای آموزشی این مشکل را مرتفع سازند.
نظری همچنین گفت: درحال حاضر مشکل عمده ما در این بخش کمبود اعتبار است که البته با تدبیر مدیرکل محترم، معاونتهای پشتیبانی و آموزش درصدد هستیم تا این امر زودتر محقق شود اما از تیرماه گذشته نسخه پی دی اف کتب جدید را برای آشنایی معلمان در اختیار آنان قرار دادیم.
معاون آموزش متوسطه درخصوص بحث مهارتآموزی نیز تصریح کرد: مازندران در شمار 8 استان پایلوت کشور برای طرح «آموزش یک مهارت برای دانشآموزان» است و از مهرماه که دستورالعمل این طرح با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفهای به ادارات شهرستانها و مناطق ارسال شد، برنامه داریم 50 درصد دانشآموزان پایه هفتم را در این طرح مشارکت دهیم البته این آموزش در سالهای هشتم و نهم نیز استمرار خواهد داشت.
وی تأکید کرد: طرح «آموزش یک مهارت برای دانشآموزان» دو مزیّت دارد اول اینکه دانشآموز با یک مهارت آشنا میشود دومین مزیّت کمک به دانشآموز در هدایت تحصیلی و ادامه تحصیل در رشتههایی که علاقه دارد است.
نظری در خاتمه اظهار کرد: براساس آخرین آمار تا این لحظه و از 39 هزار و 375 دانشآموز نهم، بالغ بر 41 درصد از این دانشآموزان به شاخه فنی و حرفهای و کارودانش هدایت شدند که در مقایسه با سال گذشته 2 درصد رشد داشتیم همچنین از این منظر جایگاه سوم کشوری را داریم اما پیش بینی میکنم تا 15 آبانماه که آمار ثبت نام نهایی خواهد شد، این رشد بیشتر خواهد شد.