مصطفی معین در جلسه بزرگداشت روز دانشجوی انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: ۱۶ آذر نماد آرمانخواهی جنبش دانشجویی است و نقش سرنوشتسازی در ۷۰ سال گذشته داشته است.
وی افزود: جنبش دانشجویی ایران پایدارترین و پویاترین جنبش اجتماعی ایران است و در همه مقاطع سرنوشتساز بوده است. به طوری که بعد از انقلاب در جنگ تحمیلی و بازسازی کشور و در سال ۸۸ و انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی نقش تعیین کنندهای ایفا کرد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دولتهای اصلاحات و سازندگی افزود: منتها در کشورهای جهان سوم به دلیل پویا نبودن نهادهای مدنی و آزاد نبودن مطبوعات، جنبش دانشجویی با مشکلات زیادی مواجه است اما خوشبختانه در ایران این جنبش پویا و فعال است و نقشی فرمایشی ندارد.
معین تصریح کرد: البته جنبشهای کارگری، زنان و معلمان هم فعالیت میکنند اما قویترین جنبش در ایران جنبش دانشجویی است. باید ببینیم که چه نسبتی بین جنبش دانشجویی و عدالت وجود دارد. عدالت در رأس آرمان ملتها از دیرباز بوده است؛ چرا که یک امر فطری است.
وی در همین خصوص گفت: همانطور که میدانید دین مبین اسلام بر عدالت تأکید زیادی دارد به گونهای که همه باید از حقوق برابر برخوردار باشند و شهروند درجه یک و دو نداریم؛ چرا که همه حقوق برابر دارند.
معین در تبیین نسبت عدالت با آزادی گفت: عدالت و آزادی لازم و ملزوم یکدیگر هستند، به این معنا که اگر عدالت نباشد آزادی هم نیست و اگر آزادی نباشد، عدالت هم موجودیت ندارد. پس هیچ کدام از این دو واژه بر یکدیگر مقدم نیست.
وی اظهار کرد: اصل برابر بودن همگان در دین اسلام به خوبی بیان شده است. اگر مزیتی وجود دارد در اعمال و نیکوکاری افراد است و اینکه چقدر افراد در خدمت ابناء بشر بودند، بنابراین دین، سیاست و علم همه در خدمت انسان است نه اینکه انسان برده دین و سیاست باشد.
وزیر علوم دولتهای اصلاحات و سازندگی اظهار کرد: حق گرفتنی است و نه دادنی، حق یک چیز ذاتی است. انسانی که از آگاهی برخوردار باشد به دنبال حقوق خود میرود. پس آیا در جامعه ما این رویه وجود دارد؟ در قانون اساسی حق آزادی بیان، آزادی مطبوعات و اشتغال برای همگان رعایت شده است اما این همه بیکاری نشان از سوء مدیریت دارد. حق آموزش رایگان باید برای همه وجود داشته باشد اما امروز آموزش ما قطبی شده است. به طوری که ظرفیت روزانه دانشگاههای دولتی فقط ۱۳ درصد جمعیت دانشجویان کشور را تشکیل میدهد.
معین افزود: متأسفانه خط فقر در شهرها ۳۰ درصد است و در روستاها ۴۰ درصد مردم زیر خط فقر زندگی میکنند.
وی در تبیین بیعدالتی سیاسی گفت: عدالت سیاسی یعنی اینکه همه افراد دارای فرصتهای برابر برای تعیین سرنوشت خود باشند. آیا در انتخابات ما فرصت ها برابر است؟ همانطور که دیدید در انتخابات اخیر مجلس بسیاری از اصلاحطلبان تأیید نشدند که این نشان از بیعدالتی سیاسی است. متأسفانه در استخدامها و سخنرانیها هم این بیعدالتی سیاسی دیده میشود.
معین خاطر نشان کرد: در اقتصاد کشور نیز با مشکلات عدیدهای از جمله فسادهای مالی روزافزون روبرو هستیم که این هم ناشی از سوء مدیریت است. در آن هشت سال سیاه یک زمین سوخته تحویل دولت جدید دادند البته بخشی از مشکلات هم به ناآگاهی خود مردم برمیگردد. مردم باید نسبت به حقوق خود آگاه باشند تا مطالبهگری صحیح داشته باشند.
وی افزود: مدیریت این نیست که با دادن ماهی ۴۰ هزار تومان یارانه به مردم آنها را تحقیر کنیم، این یک تحقیر انسانیت است.
وزیر علوم دولتهای اصلاحات و سازندگی گفت: عدالت جنسیتی نیز باید در کشور برقرار باشد و در دانشگاهها در زمان دولت اصلاحات با بیعدالتی جنسیتی مبارزه میشد. باید در تمام رشتهها خانمها نیز مشغول به تحصیل باشند همانطور که در مصر بیش از ۳۰ درصد نمایندگان مجلس زن هستند.
معین گفت: البته بیعدالتی نسلی هم وجود دارد؛ چرا یک مدیر سالیان دراز در یک مسند قرار دارد و کنار نمیرود. هم اکنون دوره اصلاحات است و همه باید به آن کمک کنند.
وزیر علوم دولتهای اصلاحات و سازندگی افزود: رسالت جنبش دانشجویی تنها به داخل دانشگاه مربوط نمیشود. نظام ارزشگذاری اجتماعی ایران براساس مدرک است و نه کارآیی افراد. اساتید و دانشجویان نباید از هم فاصله بگیرند؛ چرا که اگر از هم فاصله بگیرند نمیتوانند ساختار دانشگاه را اصلاح کنند.
وی خاطر نشان کرد: تمامی آحاد جامعه و به خصوص نخبگان باید نسبت به هم احساس مسئولیت کنند و سرمایه اجتماعی لازم است که بازسازی شود.
معین در پاسخ به سوال دانشجویی که از او پرسید آیا شما رهبر فکری خود را هاشمی رفسنجانی میدانید؟ گفت: من از هیچ طیفی نمایندگی نمیکنم، فقط میدانم که قشر دانشجو باید پیشتاز باشد و اصلاحطلبان هم همین نظر را دارند. دانشجویان ما سالیان سال است که پیادهنظام یک حزب سیاسی نیستند، هر چند که حزب هم نداریم. اینکه برخی دانشجویان سوال میپرسند چرا در انتخابات مجلس برخی لیستی رأی دادند باید بگویم که رأی دادن به لیست یک چیز اجباری نبوده چرا که این کار قدمی برای تحزب گرایی است. من از آقای هاشمی انتقاد جدی نکردم. هاشمی در دیدگاههای سیاسیاش تحول ایجاد شده است و پدر فکری بنده و یا اصلاحطلبان هم نیست. ایشان جزو استوانههای انقلاب بودند هر چند که با هاشمی رفسنجانی در برخی جهات اختلاف نظر دارم.
منبع: ایلنا