معرفی کاندیداهای احتمالی اصولگرایان / اصلاح طلب ها چه گزینه هایی خواهند داشت؟ / احتمال ریاست جمهوری روحانی\
  • گمانه زنی های انتخاباتی

معرفی کاندیداهای احتمالی اصولگرایان / اصلاح طلب ها چه گزینه هایی خواهند داشت؟ / احتمال ریاست جمهوری روحانی

  • کد خبر: 21374
  • چاپ
  • انتشار: 15 آذر 1395 - 14:10

 نزدیک به 4 ماه تا شروع نام نویسی برای انتخابات دوازهمین دوره ریاست جمهوری زمان باقیست و جناح های سیاسی مشغول رایزنی برای معرفی کاندیدا های خود هستند...

به گزارش اختصاصی از استناد نیوز، انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری به دلیل همزمانی با ماه مبارک رمضان بر خلاف 28 سال گذشته که همواره انتخابات در خرداد ماه برگزار می شد، از صبح روز ۲۹ اردیبهشت ماه آغاز خواهد شد. با توجه به نزدیک شدن زمان برنامه ریزی و نام نویسی برای انتخابات که در فروردین ماه خواهد بود، احزاب و فعالان سیاسی سخت مشغول رایزنی برای جمع بندی بر روی نام های مورد نظر خود برای انتخابات ریاست جمهوری 96 هستند و بازار گمانه زنی های انتخاباتی در این روزها داغ است.

در حالی که به نظر می رسد اصلاح طلب ها گزینه نهایی خود را در انتخابات آینده نیز روحانی معرفی خواهند کرد، اصولگرایان مشغول رایزنی با گرینه های احتمالی خود هستند و هر روز خبری از این رایزنی ها به گوش می رسد.

از طرفی خبر می رسد عده ای از اصولگرایان معتدل هم در این انتخابات از رئیس جمهور فعلی حمایت خواهند کرد و روحانی را رئیس جمهوری معتدل می دانند که به هیچ جناحی تعلق ندارد.

 

با این حال در روزهای گذشته در رسانه ها نام هایی از چهره های سیاسی سرشناس به عنواق رقیب روحانی در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری از طرف اصولگرایان معرفی شدند. چهره هایی مطرحی از جمله: محمد باقر قالیباف، حدادعادل، سعید جلیلی، عزت الله ضرغامی، پرویز فتاح، علی اکبر ولایتی، الیاس نادران، اسدالله بادامچیان، حمیدرضا حاجی بابایی، اسدالله بادامچیان و چند نفر دیگر نام هایی هستند که بر سر زبان ها هستند که البته تعدادی از آنها صراحتا اعلام کرده اند در انتخابات شرکت نخواهند کرد.

اما از میان نام های ذکر شده در بالا، احتمال کاندیداتوری چند چهره بیشتر از بقیه است و در روزهای گذشته نیز مورد حمایت تعدادی از نمایندگان اصولگرای مجلس و سیاسیون این حذب قرار گرفته اند که در ادامه به معرفی و بررسی این نام ها خواهیم پرداخت:

کاندیداهای انتخابات 96

محمدباقر قالیباف:

قالیباف که پیش از این 2 بار در سالهای 84 و 92 خود را در معرض رای مردم قرار داده بود این بار هم از گزینه های مورد نظر اصولگرایان خواهد بود و در صورت اعلام کاندیداتوری می تواند مورد اجماع اصولگرایان قرار بگیرد و یکی از رقیبان جدی روحانی در انتخابات 96 باشد هرچند در مورد واگذاری زمین های شهرداری تهران حواشی فراوانی برای او به وجود آمد. 

قالیباف متولد 1340در طرقبه مشهد و دارای مدرک جغرافیای سیاسی از دانشگاه تربیت مدرس است. او که فرماندهی نیروی انتظامی کل کشور، فرمان‌ده قرارگاه سازندگى خاتم‌الانبیا، فرماندهی نیروی هوایی سپاه و ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را در کارنامه دارد. در حال حاضر شهردار تهران است.

 

حداد عادل: 

حداد عادل متولد 1324 در تهران است، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی است و سابقه 4 دوره نمایندگی مجلس و همچنین ریاست مجلس هفتم را نیز در کارنامه دارد. 

شکست بزرگ حدادعادل در انتخابات نمایندگی مجلس سال گذشته رغم خورد جایی که او به عنوان سرلیست اصولگرایان معرفی شده بود ولی در نهایت 31 ام شد و از راهیابی به مجلس دهم باز ماند.

او در روزهای گذشته بسیار فعال شده است و به نوعی نقش هماهنگ کنندگی را برای جناح اصولگرا بازی می کند و سعی بر این دارد تا جلوی تکرار اشتباه اصولگرایان در انتخابات 92 را بگیرد و این جناح سیاسی را به کاندیدای واحد برساند.

 

سعید جلیلی:

سعید جلیلی در ۱۵ شهریور ۱۳۴۴ در مشهد متولد شد. او در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حمایت جبهه پایداری و بخشی از جریان اصولگرا با شعار "حیات طیبه" کاندیدا و با کسب ۴٬۱۶۸٬۹۴۶ رأی برابر ۱۱٫۳۶ درصد کل آراء پس از حسن روحانی و محمدباقر قالیباف سوم شد.

جلیلی عضو شورای راهبردی روابط خارجی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی است. او همچنین از سال ۱۳۸۶ تا شهریور ۱۳۹۲ نیز دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با کشورهای 1+5 بود.

جلیلی که از اصولگرایان تندرو به حساب می آید همیشه طرفداران مخصوص به خود را دارد. او این روزها بروز و ظهور بیشتری در محافل سیاسی و رسانه ای و دانشگاهی دارد و در موضوع اخیر تحریم های 10 ساله سکوت معناداری اختیار کرد که می تواند نشان از آمادگی او برای انتخابات 96 باشد.

 

پرویز فتاح:

 وزیر نیروی دولت احمدی نژاد که در حال حاضر رئیس کمیته امداد امام خمینی است می تواند یکی از گزینه های جدی اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری باشد.

فتاح متولد 1340 در ارومیه است و مدرک کارشناسی ارشد مهندسی صنایع دارد. او چهره هایی است که مورد قبول طیف های مختلف اصولگرا قرار دارد.

پرویز فتاح در واکنش به اینکه برخی وی را یکی از گزینه‌های احتمالی اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ می‌دانند، گفت: من در این مورد مرتب جواب داده‌ام و هرگونه قصد برای کاندیداتوری را تکذیب کرده‌ام. شاید فتاح از مهره هایی باشد که خود را برای انتخابات سال 1400 آماده کند!

 

عزت الله ضرغامی:

ضرغامی که نامش در دوره قبلی انتخابات هم به عنوان یکی از کاندیداهای احتمالی مطرح می شد، متولدٔ ۱۳۳۸ در محله نازی‌آباد است. او به مدت 10 سال و نیم ریاست بر سازمان صدا و سیما را با حکم رهبری بر عهده داشت، هم اکنون عضو شورای عالی فضای مجازی است. ضرغامی در فضای مجازی بسیار فعال است و در مورد مسائل مختلف سیاسی و اجتماعی اظهار نظر می نماید که بعضا مورد توجه قرار می گیرد.

وی دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مدیریت است و در سال ۱۳۹۳ نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر دریافت کرد.

 

الیاس نادران:

الیاس نادران (زاده ۱۳۳۷، شاهرود)، سیاستمدار اصولگرا و از چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری است. او نمایندهٔ دوره های هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی از استان تهران بود. او مانند سایر افراد فهرست اصولگرایان موفق به اخذ آرای کافی مردم تهران در انتخابات مجلس دهم نشد.

نادران در سال ۱۹۹۶ از دانشگاه «کلرمون فران» فرانسه در رشته اقتصاد عمومی دکتری تخصصی گرفته است. او همچنین، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران است.

رهپویانی‌ها که به همراه تشکل مافوقشان یعنی جمعیت ایثارگران نمادهای جریان نواصولگرایی محسوب می‌شوند نیز برای انتخابات پیش رو برنامه ریزی کرده‌اند؛ برخی خبرها حکایت از آن دارد که "الیاس نادران" نامزد جریان نواصولگرایی برای انتخابات ریاست جمهوری 96 خواهد بود.

 

آیا اصلاح طلبان هیچ کاندیدایی را معرفی نخواهند کرد و تنها از روحانی حمایت می کنند؟

باید گفت به همان اندازه که حمایت اصلاح طلبان از روحانی قطعی است، معرفی چند کاندیدا برای شرکت در انتخابات هم قطعی به نظر می رسد! بعید است اصلاح طلبان میدان را به طور کامل خالی کنند هرچند در نهایت به نظر می رسد تنها کاندیدای اصلی این جناح همان روحانی باشد.

اصلاح طلبان برای استفاده از فرصت های تبلیغاتی و زمان های تبلیغات تلویزیونی و مناظره ها هم که شده برای مقابله با اصولگرایان و حمایت از روحانی کاندیداهایی را معرفی خواهند کرد. اما این که این کاندیداها چه کسانی خواهند بود مشخص نیست.

 

از طرفی چهره های سرشناسی مانند محمدرضا عارف و دکتر ظریف بعید به نظر می رسد کاندیدا شوند و به نفع روحانی کنار بکشند، شاید خود جناح اصلاح طلب هم مایل باشد طریف را برای انتخابات 1400 حفظ نمایند. بنابراین شاید استراتژی آن ها این باشد که تنها برای استفاده از فرصت های تبلیغاتی نفرات رده دوم خود را وارد صحنه رقابت انتخاباتی نمایند و در روزهای آخر حمایت کامل خود را از روحانی اعلام نمایند و بقیه کاندیداها به نفع او کنار بکشند.

 

روحانی رئیس جمهور می شود؟

با توجه به عدم حضور احمدی نژاد و شرایط موجود و اجماعی که روی حسن روحانی وجود دارد و همچنین تجربه گذشته که نشان می دهد در ایران رئیس جمهور 4 ساله نداشتیم انتظار می رود این بار روحانی با خیالی آسوده تر وارد انتخابات شده و با حاشیه ای امن و با آرایی بیشتر از سال 92 برای 4 سال دیگر رئیس جمهور منتخب مردم جمهوری اسلامی باقی بماند.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار