تمدید تحریم های 10 ساله آمریکا علیه ایران / نقض برجام صورت گرفت واکنش ایران چیست؟\
  • مجلس سنا هم تصویب کرد

تمدید تحریم های 10 ساله آمریکا علیه ایران / نقض برجام صورت گرفت واکنش ایران چیست؟

  • کد خبر: 21329
  • چاپ
  • انتشار: 11 آذر 1395 - 22:46

پس از مجلس نمایندگان آمریکا، طرح تمدید 10 ساله قانون تحریم های ایران با آرای قاطع توسط نمایندگان سنا به تصویب رسید و امکان وتو وجود ندارد

 به گزارش استناد نیوز، نمایندگان سنا آمریکا ساعت 13:45 به وقت محلی (22:15 به وقت تهران) طرح تمدید 10 ساله قانون تحریم های ایران را به رای گذاشتند. پیش از این مجلس نمایندگان آمریکا اوایل ماه گذشته میلادی طرح را با تنها یک رأی مخالف تصویب کرده بود.

پس از رای مجلس نمایندگان آمریکا به تمدید تحریم ها دولت و مقامات بلند پایه جمهوری اسلامی ایران به قاطعیت اعلام نمودند تصویب و اجرای تمدید این تحریم ها نقض آشکار برجام به شمار می آید و ایران در مقابل آن کوتاه نمی آید و نسبت به آن واکنش نشان خواهد داد.

بر اساس توافق هسته‌ای، آمریکا و دیگر کشورهای امضاکننده برجام، از تصویب هرگونه تحریم جدید مرتبط با مسئله هسته‌ای منع شده‌اند. بخش‌هایی از قانون تحریم‌های آمریکا صراحتا برنامه هسته‌ای ایران را هدف قرار داده است.

در هفته های گذشته "باراک اوباما" ضمن دفاع از توافق هسته ای با ایران تهدید کرده بود که درصورت رای آوردن این طرح در سنا، آن را وتو خواهد کرد و اجازه نخواهد داد زحمات دولت در کسب این دستاورد هسته ای از بین برود.

"جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه که به کنگره رفته بود به سناتورهای دموکرات درباره تجدید تحریم‌ها علیه ایران هشدار داد و از آنها درخواست کرد تا مانع از آن شوند که دولت آتی آمریکا توافق هسته‌ای با ایران را تضعیف کند.

در مقابل برخی از سیاست مداران آمریکایی معتقد هستند تصویب این طرح نقض برجان به شمار نمی آید، "رابرت منندز " سناتور جمهوری خواه تصویب تمدید طرح تحریم های ایران را در سنای آمریکا خواستار شده و گفته بود: اگر ایران در توافق هسته ای تقلب کند ما باید بتوانیم تحریم ها را مجددا علیه این کشور اعمال کنیم.

 

در رای گیری امشب ، قانونگذاران مجلس سنای آمریکا با 99 رأی مثبت و بدون هیچ رأی مخالف طرح تمدید 10 ساله قانون تحریم‌های ایران را تصویب کردند. و حالا باید به امضای رئیس جمهور برسد، در صورت وتوی این طرح توسط اوباما مطابق قوانین اساسی آمریکا بعد از وتوی یک قانون از سوی رئیس‌جمهور آمریکا در صورتی که بیش از دو سوم نمایندگان کنگره به شکستن وتو رأی بدهند، آن طرح علی‌رغم مخالفت رئیس‌جمهور به قانون تبدیل می‌شود که با توجه به رای قاطع مجلس سنا امکان وتو آن وجود نخواهد داشت.

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی پیشتر تأکید کرده‌اند در صورتی که قانون تحریم‌های ایران اجرایی شود، »قطعاً» نقض برجام صورت گرفته است و واکنش مناسبی نسبت به آن نشان خواهیم داد.

ایشان چهارشنبه هفته گذشته در دیدار جمعی ازفرماندهان بسیج و بسیجیان سراسر ایران با اشاره به تمدید قانون تحریم های ده ساله در کنگره امریکا اظهار داشتند:دولت کنونی آمریکا در قضیه‌ی توافق هسته‌ای تخلف‌های متعددی تا الان انجام داده که تازه‌ ترینش تمدید تحریم 10ساله است.

 

حال باید دید دولت و مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران که پیش از این نسبت به تصویب این طرح هشدار داده بودند و آن را نقض آشکار برجام اعلام کردند چه واکنشی از خود نشان خواهند داد و آیا این بدعهدی آمریکایی ها مقدمه ای برای شکست برجام خواهد بود؟ و واکنش سایر کشور های امضا کننده برجام نسبت به این عهد شکنی آمریکایی ها چه خواهد بود؟



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار