پشت پرده صنعت سینمای آمریکا و اخبار تجاوزات جنسی در هالیوود\

پشت پرده صنعت سینمای آمریکا و اخبار تجاوزات جنسی در هالیوود

  • کد خبر: 213231
  • چاپ
  • انتشار: 22 تیر 1397 - 12:28

استناد؛ سیل عظیم تجاوزهای جنسی پیش آمده در هالیوود که حتی برای معروف‌ترین زنان هالیوود که هم از قدرت مالی بالا برخوردار هستند، هم طرفداران میلیونی دارند، نشان می‌دهد که هالیوود ناامن‌ترین مرکز هنری جهان به حساب می‌آید.

سال‌هاست هالیوود علاوه بر مجال به هنرپیشگان برای نیل به مقاصد هنری و مالی و تبدیل شدن به سلبریتی، مجالی هم برای سوءاستفاده‌های اخلاقی پشت پرده پدید آورده است. بخشی اعظم که روز به روز در حال افزایش است و انگار گزارش‌ها و اخبار هر روزه‌ی این تجاوزها کوچک‌ترین تاثیری بر کاهش یا توقف این روند نداشته بلکه بر آن افزوده شده است.

مصادیق بارز تجاوز و تعرض و هتک حرمت جنسی از اِبراز الفاظ جنسی گرفته تا لمس ناخواسته و تجاوز ناقص و کامل جنسی، هر روزه نقل مجالس رسمی و غیر رسمی است؛ از مرحله انتخاب هنرپیشه گرفته تا سر صحنه فیلمبرداری و تا جلسات خوانش فیلم‌نامه و حتی زمان استراحت عوامل در هتل‌ها، همه جا و به تعداد زیاد اخبار و مستندات هر روزه از تجاوز و تعرض اهالی هالیوود به گوش جهانیان می‌رسد و زنان بی‌دفاع هالیوودی هنوز نتوانسته‌اند با جنبش‌هایی نظیر metoo# و نظایر آن کوچک‌ترین مفرّی برای خود ایجاد کنند.

سیل عظیم تجاوزهای جنسی پیش آمده در هالیوود که حتی برای معروف‌ترین زنان هالیوود که هم از قدرت مالی بالا برخوردار هستند، هم طرفداران میلیونی دارند، نشان می‌دهد که هالیوود ناامن‌ترین مرکز هنری جهان به حساب می‌آید و این حقیقت را آمار خود هالیوود تصدیق می‌کند. همین نشان می‌دهد که در پس پرده صنعت سینمای آمریکا که حتی زنان قدرتمند آن نیز از آسیب مصون نیستند، کوچک‌ترین حاشیه امنیتی وجود ندارد و هر فردی در هر شرایطی بالقوه در معرض تجاوز و تعرض جنسی قرار دارد.

همین بس که آمار تجاوزهای جنسی هالیوود به اندازه‌ای بالا و تکان‌دهنده است که برشمردن نام آنها که مورد تجاوز قرار نگرفته‌اند، بسیار کمتر از مورد تجاوز قرار گرفته‌هاست. تازه بسیاری از اعترافات زنانی که پس از دهه‌ها از موارد تجاوزی که به آنها شده لب به سخن می‌گشایند نشان می‌دهد که همان اندک تعدادی که به عنوان مورد تجاور قرار نگرفته‌ها محسوب می‌شوند نیز نمی‌توان به یقین از مصونیت‌شان دم زد و شاید بعدها در شرایطی که خود تشخیص دهند لب به سخن و اعتراف بگشایند! از این رو، آمار بالقوه تجاوز در هالیوود با این استدلال باز هم بالاتر می‌رود.

مشکل اینجاست که تجاوز در هالیوود تنها به زن‌ها محدود نمی‌شود و مواردی بسیار عنوان شده که مردهای هالیوودی از سوی هم جنسان خود به‌زور مورد تعرض و تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند که همین موضوع، اوضاع مهد سینمای آمریکا را بغرنج‌تر می‌کند.

بی‌شک ذکر نام تمام متجاوزین و آنها که مورد تجاوز قرار گرفته‌اند در این مقال نمی‌گنجد لیکن به ذکر نام برخی از آنها که معروف‌تر بوده و آمار اتهاماتشان بیشتر یا خاص‌تر بوده اشاره می‌کنیم:

ـ «هاروی واینستین» غول تهیه‌کنندگی هالیوود و مالک کمپانی بزرگی به نام خودش

هاروی وِینستِین یک تهیه‌کننده فیلم سابق آمریکایی است. او و برادرش، باب واینستین شرکت سرگرمی میراماکس را تأسیس کردند، که این شرکت چندین فیلم مستقل موفق از جمله فیلم‌های سکس، دروغ و نوار ویدئویی (1998)، بازی گریه (1992)، داستان عامه‌پسند (1994)، موجودات آسمانی (1994) و شکسپیر عاشق (1998) را تولید کرد.[1] واینستین یک جایزه اسکار به خاطر تولید فیلم شکسپیر عاشق و هفت جایزه تونی برای بازی‌ها و موزیکال‌های گوناگون از جمله آگوست: اوسیج کانتی دریافت کرده‌است. او و برادرش بعداً در سال 2005 کمپانی واینستِین را تأسیس کردند.

در اکتبر 2017، پیرو اتهامات آزار جنسی علیه واینستین او از شرکتش و آکادمی علوم و هنرهای سینما اخراج شد. تا 31 اکتبر 2017، بیش از 80 زن اتهاماتی را علیه وینستین وارد کرده بودند. اتهامات باعث به وجود آمدن کمپین رسانه اجتماعی «#من‌هم» (metoo#) و ادعاهای بسیاری در رابطه با سوءاستفاده جنسی مشابه وینتستین، علیه مردان قدرتمند در سراسر جهان شد که اثر وینستین نامیده شد و باعث عزل و برکناری بسیاری از آنان شد.

واینستین از جمله حامیان و کمک کنندگان دیرپای حزب دمکرات و کمپین‌های ریاست جمهوری باراک اوباما، هیلاری کلینتون و جان کری است. او از کمپین ریاست جمهوری 2008 کلینتون حمایت کرد و در خانه‌اش در وستپورت کنکتیکت برای رئیس جمهور اوباما در سال 2012 مراسم جمع آوری کمک مالی برگزار کرد.

پس از رسوایی جنسی واینستین و اخراج او از آکادمی، اسکار در بیانیه خود اعلام کرد: این اخراج تنها به این علت نیست که ما می‌خواهیم بین خودمان و کسی که لیاقت عضویت در آکادمی را ندارد فاصله‌گذاری کنیم، بلکه پیغام این اخراج این است که دوران اغماض درباره آزارجنسی و دام گستردن شرم‌آور برای چنین رفتارهایی به سر آمده است.

در میان همه اظهارنظرهایی که در مورد واینستین شده است، شاید یکی از جالب‌ترین واکنش‌ها مربوط به ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا باشد. او پس از مطلع شدن از این ماجرا گفت: «من سال‌هاست هاروی وینستین را می‌شناسم. اصلا تعجب نکردم!» این اظهارنظر از این منظر که او همجنس خود را خوب می‌شناسد، قابل تأمل است. ضمن اینکه ترامپ هم حتی قبل از دوران ریاست‌جمهوری از نظر قدرت و هم سرمایه بسیار از واینستین قدرتمندتر بوده و بحث‌ها و اتهاماتی که ازین دست به او زده می‌شود، حقیقت درونی او را آشکارتر می‌سازد و البته شکایت اخیر «استورمی دنیلز» هنرپیشه فیلم‌های پورن که از ترامپ به جهت برقراری رابطه جنسی در دوران انتخاباتی شکایت کرده، مصداق شناخت ترامپ از همجنس خود یعنی هاروی وینستین است.

ـ کِوین اسپِیسی هنرپیشه نامدار هالیوودی 

«کِوین اسپِیسی» دیگر چهره هالیوودی است که با اتهامات متعدد جنسی مواجه شد. افراد دیگری نیز هستند که به شهرت وی باشند و رسوای جنسی شده باشند لیکن دلیل انتخاب اسپیسی موضوع دیگریست و آن هم تجاوز از نوع همجنس است! رسوایی کوین اسپیسی با اتهامات آنتونی رپ، بازیگر آمریکایی آغاز شد که گفته است در سال 1986 میلادی هنگامی که 14 سال داشته، کوین اسپیسی در یک میهمانی به او تعرض جنسی کرده است. اولین واکنش این هنرپیشه در صفحه توییتر خود این بود که  ضمن گفتن اینکه این حادثه را به خاطر ندارد، عذرخواهی کرد و سپس اعلام کرد همجنسگراست!
در اتهامی دیگر هیدر اونرو، گوینده سابق تلویزیون بوستون، اسپیسی را متهم کرده است که در ژوئیه 2016 در یک میهمانی  در جزیره ننتاکت ماساچوست پسرش را که آن موقع 18سال داشت، مورد آزار جنسی قرار داده است. پس از شنیدن اتهامات دیگران، خانواده اونرو تصمیم گرفت که ماجرا را فاش کنند و مانع شوند کسی دیگری قربانی تعرض کوین اسپیسی شود.

از هاروی وینستین و کوین اسپیسی که بگذریم به نام‌هایی همچون «داستین هافمن»، «استیون سیگال»، «بن افلک» «الیور استون»، «وودی آلن»، «مورگان فریمن»، «رومن پولانسکی»، «سی کِی لوئیس»، «جیم کری»، «مت دیمون»، «تام کروز»، «جاستین تیمبرلِیک» و «عزیز انصاری» که در میان متهمان جنسی اخیر نام و آوازه‌شان بیشتر به چشم می‌آید.

هالیوود به جز فیلم‌های فراوانی که در مورد تجاوز و خیانت جنسی تولید کرده حالا روایت قصه‌هایش را از جلوی دوربین به پشت دوربین و در دنیای واقعی منتقل کرده و نشان داده همه آن اذیت و آزارهای جنسی و تجاوز و سوءاستفاده شرم آور از قدرت، حقیقتی ترسناک است. آن هم نه توسط بیمارانی از طبقات فرودست و با زندگی مشقت بار و شرایط روحی نامتعادل یا جوانانی مجرد و کم سن و سال و بی‌نام و نشان که در پوشش افرادی خوشنام، موجه و محبوب در صنعت سرگرمی اغواگر پر زرق و برق و فریبنده هالیوود!



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار