اما در سالهای گذشته بخش قابل توجهی از این بازار در اختیار سایتهایی قرار گرفته که با توجه به دسترسی راحت توان رقابتی بالایی از خود نشان دادهاند؛ موضوعی که گاهی برای مسافران هوایی ایران مشکلی به وجود میآورد.
اخیرا مسافر یکی از پروازهای یک ایرلاین داخلی که از طریق یکی از سایتهای اینترنتی بلیت پرواز آبادان به تهران را خریداری کرده بود در زمان حضور در فرودگاه متوجه شد که نه تنها بلیتی به نام او ثبت نشده بلکه حتی امکان استرداد پول پرداخت شده هنگام خرید بلیت را نیز ندارد.
گفتوگوی ایسنا با این مسافر نشان میدهد که ایرلاین مربوطه هیچ اطلاع دقیقی از بلیت به فروش رفته از طریق این سایت نداشته و از سامانه مدنظر و حتی آژانس هواپیمایی معرفی شده نیز اقدام خاصی برای نهایی کردن بلیت و امکان برقراری پرواز نداشتند؛ موضوعی که نشان میدهد که خرید بلیت هواپیما از طریق این سامانهها قدری پرریسک است.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی معتقد است که مسافران میتوانند برای اطمینان خاطر از قطعی و معتبر بودن بلیت پروازهای خود مستقیما بلیتهایشان را از ایرلاینها تهیه کنند تا در کنار اطمینان از صحت اطلاعات پروازی بلیت را با قیمتی که از سوی ایرلاین اعلام شده دریافت کرده باشند.
اسعدی سامانی در گفتوگو با ایسنا این را نیز گفت که این سامانهها گاهی به طور خاص در ایام پیک سفر با افزایش غیرمعتبر نرخ بلیت هواپیما بازار را ملتهب کرده و شرایط را نیز به هم ریختهاند هر چند تلاش شده با نظارت و شکایت جلوی فعالیت این سامانههای غیرمجاز گرفته شود، اما همچنان تعدادی از آنها به فعالیت خود ادامه میدهند که شاید نخریدن بلیت از آنها بهترین راه برای توقف فعالیتشان باشد.
جعفرزاده - مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری - نیز در این رابطه به ایسنا اعلام کرد که سازمان هواپیمایی تلاش کرده با بروز کردن مجوزهای آژانسها و سامانههای رسمی فعال در این عرصه شرایط را برای کلاهبرداری یا اقدامات غیرمجاز محدود کند.
به گفته وی، مسافران ایرلاینهای داخلی میتوانند با مراجعه به سایت سازمان هواپیمایی کشوری نسبت به رصد وضعیت آخرین آژانس های مجوز دار اقدام کنند و با توجه به تفکیکی که برای تمامی شهرها و ایرلاینها صورت گرفته، بلیتهای خود را از آنها دریافت کنند.