آینده ناطق نوری در سیاست ایران چه خواهد بود؟ / آیا شیخ نور در دولت دوازدهم پستی خواهد گرفت؟\
  • بررسی تحلیلی

آینده ناطق نوری در سیاست ایران چه خواهد بود؟ / آیا شیخ نور در دولت دوازدهم پستی خواهد گرفت؟

  • کد خبر: 211970
  • چاپ
  • انتشار: 26 خرداد 1396 - 12:24

معادله تصاحب پست ها در دولت دوازدهم روز به روز پیچیده تر می شود و شایعات و تحلیل های متعددی از آن به گوش می رسد، با اضافه شدن موضوع انتخاب شهردار جدید تهران و گزینه های احتمالی بر این پیچیدگی افزوده شده است

 به گزارش اختصاصی استناد نیوز، اگرچه در حالت عادی انتخاب شهردار تهران ربطی به دولت ندارد و جزو وظایف مشخص شورای شهر است اما شورای شهر یکدست اصلاح طلب با دولت دارای تعامل هستند و بعید نیست یکی از مقامات دولت یازدهم را برای شهرداری تهران انتخاب نمایند.

یکی از تحلیل هایی که وجود دارد، جدایی اسحاق جهانگیری از دولت و انتخاب به عنوان شهردار بعدی تهران را مطرح می کند! و در ادامه این تفکر از حضور ناطق نوری در دولت دوازدهم به عنوان معاون اول روحانی یاد می شود. تحلیلی که از چند نظر می توان به آن انتقاد وارد دانست، اول اینکه، اصلاح طلبان حامی روحانی دوست ندارند مهمترین پست دولت را علارغم حمایت های گسترده ای که از انتخاب مجدد روحانی داشته اند از دست بدهند، دوم اینکه، خود اسحاق جهانگیری برای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم سنگ تمام گذاشت و بعید است روحانی بخواهد او را از نزدیکی خود دور کند.

اصلاح طلبان با در دست گرفتن شورای شهر قطعا برای شهرداری تهران یک اصلاح طلب را انتخاب می کنند و حاضر نیستند برای این پست یکی از پست های مهم دولت دوازدهم را از یک اصلاحطلب بگیرند.

در تحلیل دیگری که از حضور ناطق نوری در دولت مطرح می شود پست دبیری شورای عالی امنیت را برای او در نظر گرفته اند، اما این پست برای ناطق نوری کمی پایین به نظر می رسد! ناطق نوری با ورود به عرصه سیاست با چهره کاریزماتیکی که دارد می تواند نقش های رهبری را برعهده بگیرد نه یک پست امنیتی!

 

ناطق نوری پس از فوت آیت الله هاشمی رفسنجانی شاید بتواند و بخواهد به دور از پست هایی در دولت دوازدهم، از چهره فراجناحی خود که بخش های از اصولگرایان، اصلاح طلبان و اعتدالگرایان او را می پسندند در جهت جانشینی آیت الله رفسنجانی استفاده نماید، این جانشینی هم می تواند در قالب رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تجلی پیدا کند و هم جدای از آن به عنوان رهبری معنوی و فراجناحی برای اعتدال، کاری که پیش از این آیت الله رفسنجانی بخوبی از پس آن بر آمده و به چهره ای محبوب و تاثیر گذار در افکار عمومی تبدیل شده بود و حالا جای او خالی احساس می شود.

شیخ نور با سوابق درخشان و متعددی که دارد پس از مدتها دوری از سیاست و سکوت، پس از فوت هاشمی رفسنجانی و با تحرکاتی که از خود نشان داد به نظر می رسد قصد ورود دوباره به سپهر سیاست ایران را دارد، انتشار تصاویری در چند روز اخیر از او در مراسم تشیع شهدای حوادث تروریستی تهران، در جایگاه ویژه مسئولین و سران قوا و نماز پشت سر رهبر انقلاب در مراسم افطاری ایشان را می توان به عنوان نشانه هایی پر رنگ از این حضور برشمرد.

آنچه مشخص است در آینده بیشتر از شیخ نور در هر پستی که باشد خواهیم شنید...



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار