کاهش چشمگیر صادرات محصولات کشاورزی مازندران / لزوم حمایت و رفع نواقص موجود\

کاهش چشمگیر صادرات محصولات کشاورزی مازندران / لزوم حمایت و رفع نواقص موجود

  • کد خبر: 211878
  • چاپ
  • انتشار: 20 خرداد 1396 - 11:37

دلاور حیدرپور در جمع خبرنگاران از کاهش صادرات محصولات کشاورزی استان مازندران خبر داد و ضعف های موجود در این حوزه را بر شمرد

به گزارش استناد نیوز، رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران صبح امروز در نشستی خبری در ساری گفت: دو ماهه نخست امسال ۳۰/۷ هزارتن انواع محصولات کشاورزی به ارزش ۴۸ میلیون و ۵۹۸ هزار و ۶۵۷ دلار از گمرکات مازندران به بازارهای هدف صادر شده است.

دلاور حیدرپور افزود: صـادرات برخی از محصولات کشاورزی مانند فرآوده‌های لبنی، کیوی، گل و گیاه، سیب‌زمینی، کلم و سبزی، کنسانتره، رب گوجه فرنگی، سایر مواد غذایی و فراورده‌های گوشتی در دو ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته روند نزولی دارد.

وی اظهار کرد: دلیل این روند نزولی صادرات محصولات کشاورزی رویکرد غیرحرفه‌ای برخی تجار ایرانی و نگاه کوتاه مدت صاحبان کسب و کار و صادرکنندگان و رقابت منفی و مخرب فعالان حوزه صادرات در بازار هدف می باشد.

حیدرپور همچنین وجود موانع بازدارنده در راستای توسعه تجارت مانند تعرفه‌های زیاد و متنوع گمرکی و طولانی بودن مراحل بوروکراسی صادرات و واردات کالا و ضعف سیستم بانکی در برقراری و تسهیل روابط تجاری و اقتصادی و عدم برخورداری از استراتژی صادراتی و برنامه مدون را از دیگر دلایل کاهش صادرات دانست و خواستار پوشش گسترده بیمه ای خطرات بازار و برطرف کردن موانع مربوط به بخش خصوصی شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به نواقص متعدد روند صادرات محصولات کشاورزی در کشور در مقایسه با کشورهای پیشرفته دنیا همکاری دولت و بخش خصوصی را برای رفع آن لازم دانست و گفت: اعمال مالیات بر ارزش افزوده، بالا بودن نرخ تسهیلات بانکی برای صادرکنندگان، تغییر قوانین و تعرفه‌ها در گمرک کشورهای هدف، افزایش هزینه‌های حمل و نقل، مشکلات زیرساخت‌ها در کشور و پایین بودن دانش فنی صادرکنندگان از دیگر دلایل کاهش صادرات بوده است.

حیدرپور در ادامه این نشست با خبرنگاران به بازارهای هدف محصولات کشاورزی پرداخت و اظهارکرد: عراق، پاکستان، ترکمنستان، افغانستان و امارات از کشورهای هدف برای صادرات فراورده‌های لبنی، ازبکستان و روسیه کشور هدف صادرات کیوی و به کشورهای عراق، ترکمنستان، افغانستان و ارمنستان گل وگیاه صادر شده است.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار