آیا وزنه برداری با شگفتی سازی در المپیک پاسخ منتقدان را می دهد؟\
  • بررسی شانس وزنه برداران در المپیک:

آیا وزنه برداری با شگفتی سازی در المپیک پاسخ منتقدان را می دهد؟

  • کد خبر: 21173
  • چاپ
  • انتشار: 16 مرداد 1395 - 12:34

وزنه برداری ایران در طول یک سال ماقبل المپیک مورد انتقادات شدید عده‌ای از ورزشکاران و مربیان و پیشکسوتان قرار گرفته است. در واقع هرکسی که به پست و مقام مورد نظر خود در فدراسیون و تیم ملی نرسید به خود اجازه داد تا با شدیدترین نحو ممکن بدون در نظر گرفتن شرایط حساس قبل از المپیک و منافع ملی، فدراسیون و تیم ملی وزنه‌برداری را مورد انتقاد و سرکوب قرار دهد.

به گزارش اختصاصی استناد نیوز، کوچکترین عذل و نصب‌های فدراسیون هم مورد عتاب قرار گرفت، تا جایی که حتی خط خوردن یک ورزشکار با رای جمعی شورای فنی مورد بحث و انتقاد فرآوان مدعیان دلسوز وزنه برداری! واقع شد و به هر نحوی سعی شد وزنه‌بردرای را وارد حاشیه کنند.


حتی سرمربی ناموفق تیم ملی، حسین توکلی، که با حمایت رئیس فدراسیون علارغم کسب نتایج بسیار بد در مسابقات جهانی و پیش از آن در جایگاه سرمربی‌گری باقی مانده بود، پس از رای شورای فنی مبنی بر برکناری از آب گل آلود ماهی گرفت و مدعی واقع شد!
رسانه ملی هم در این شرایط بجای اینکه حامی ورزش ایران برای موفقیت در المپیک باشد بعضا تبدیل به تریبون مخالفان فدراسیون وزنه‌برداری شد و کم لطفی‌ها را کامل کرد.


در این بین اما فدراسیون وزنه‌برداری و شخص اول آن، علی مرادی برای آرامش دادن به اردو و دور کردن حاشیه‌ها از ورزشکاران و مربی جوان و تحصیل‌کرده تیم سکوت اختیار کرد و جواب انتقادهای تند و غیرمنصفانه را نداد، تا بعد از المپیک با کسب هر نتیجه‌ای مسائل را شفاف کند.


اما با بررسی واقع‌بینانه روند تمرینات و رکوردهای ثبت شده از وزنه‌برداران تیم ملی می‌توان به درستی تصمیمات فدراسیون پی‌برد تا جایی که اکنون وزنه‌برداری پر امیدترین تیم تاریخ خود را دارد و در استارت‌لیست اولیه المپیک سه ملی‌پوش ما شانس اصلی کسب مدال طلا به حساب می‌آیند.

وزنه برداران المپیکی

در وزن 85 کیلوگرم وزنه‌بردار خوب کرمانشاهی تیم‌ملی آماده ترین وزنه‌بردار وزن خود است، او که در مسابقات بین المللی جام فجر به راحتی رکورد دنیا را جابجا کرد و برای رقبای خود خط و نشان کشید، برای کسب نشان طلا تنها پولاد سرد را پیش‌رو دارد، درصورتی که کیانوش در مقابل وزنه‌ها موفق ظاهر شود و رکورد‌های خود را تکرار کند هیچ رقیبی برای او نمی‌توان در نظر گرفت.


در دسته 94 کیلوگرم ایران 2 نماینده خواهد داشت، سهراب مرادی و علی هاشمی دو وزنه‌بردار این وزن هستند که امید زیادی برای کسب مدال دارند.
سهراب مرادی که به دلیل مسئله بازنشستگی در فدراسیون قبل چیزی نمانده بود المپیک را از دست بدهد و با رایزنی‌های علی مرادی جواز حضور در المپیک را گرفت حالا امید اول کسب مدال طلا محسوب می‌شود. سهراب با رکورد ورودی 407 کیلوگرم بالاتر از دو ورزشکار لهستانی با رکورد 405 کیلوگرم شانس بالایی برای قهرمانی دارد و با توجه به رکوردهای او در اردوی آخر تیم‌ملی قبل از اعزام به ریو باید گفت: اگر انشاالله اتفاق غیر منتظره‌ای رخ ندهد دومین طلای المپیک ریو برای ایران در وزنه‌برداری بر سینه او خواهد درخشید.
علی هاشمی هم که با رکورد ورودی 395 کیلوگرم در رده هشتم استارت‌لیست جای دارد برای کسب مدال نا امید نیست، او هم اگر بتواند وزنه‌های انتخابی کادر فنی را بالای سر ببرد و مرتکب اشتباه نشود می‌تواند روی سکو قرار بگیرد. البته باید منتظر اتفاقات ورزشی باشیم تا به هاشمی در این راه کمک کند.


دیگر وزنه‌بردار ما محمدرضا براری وزنه‌بردار ساروی تیم ملی است که برای افتخار آفرینی روی تخته می‌رود، براری هم برای کسب مدال رقیبان سرسختی را پیش رو دارد. در غیاب "ایلیا" ستاره قزاقستانی که به دلیل دوپینگ از المپیک محروم شد، روسلان نورالدینف (ازبکستان) با رکورد ورودی 425کیلوگرم شانس اول این وزن به حساب می‌آید. محمدرضا نیز علارغم اینکه با رکورد 410 کیلوگرم در استارت‌لیست نفر هفتم وزن خود است بسیار امیدوار است روی سکو برود و در گفتگویی بیان کرد: به استارت‌لیست توجهی نمی‌کنم و سهم خود را از المپیک با یک مدال خوشرنگ خواهم گرفت.


آخرین وزنه‌بردار ایران در المپیک کسی نیست جز بهداد سلیمی قهرمان چندین دوره مسابقات جهانی و المپیک که سال‌ها عنوان قویترین مرد جهان را یدک کشیده. نام سلیمی هم اکنون در لیست رکوردداران وزنه برداری می‌درخشد و رکورددار یکضرب جهان است. اگر مصدومیت شدید پیش از المپیک گریبان سلیمی را نمی‌گرفت قطعا باید مدال طلای فوق‌سنگین را برای او کنار می‌گذاشتیم.
بهداد پس از مصدومیت تنها 3 ماه فرصت داشت تا خود را برای المپیک آماده کند و با تلاش کادر پزشکی، خود و کادرفنی توانست به مرز آمادگی برسد. بهداد نمی‌خواست رکورد‌هایش در تمرینات رسانه‌ای شود و به نوعی رکوردها و سطح آمادگی خود را یک راز می‌داند که در المپیک فاش خواهد شد. اما شنیده‌های ما حکایت از آمادگی بالای او دارد.
وزنه‌بردار قائمشهری تیم ملی با رکورد مجموع 450 کیلوگرم به همراه 6 وزنه‌بردار دیگر در صدر قرار دارد که نشان از رقابتی نزدیک و حساس در این وزن دارد.


با آرزوی موفقیت برای کاروان المپیک و وزنه‌برداران توانمند ایران در المپیک ریو باید منتظر ماند و دید که پس از موفقیت تاریخی وزنه‌برداری ایران در المپیک که دور از ذهن هم نیست منتقدان سرسخت تیم‌ملی که در ماه پیش از المپیک در سخن‌وری کم نگذاشتند پس از المپیک هم حرفی برای گفتن خواهند داشت؟!



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار