صادرکنندگان در انتظار پرداخت مشوق‌های صادراتی\

صادرکنندگان در انتظار پرداخت مشوق‌های صادراتی

  • کد خبر: 2111872
  • چاپ
  • انتشار: 10 اسفند 1398 - 12:56

استنادنیوز؛ با وجود کاهش درآمدهای نفتی ناشی از تحریم‌ها و در حالی که صادرات غیرنفتی یکی از راهکارهای برون رفت کشور از شرایط بد اقتصادی است، اما هنوز بسته حمایت از صادرات محقق نشده و صادرکنندگان در انتظار پرداخت مشوق‌ صادراتی و یارانه‌ نمایشگاهی هستند.

 

در شرایطی که تحریم‌های یکجانبه و ناعادلانه آمریکا بر صادرات نفت، گاز، محصولات پتروشمی سایه انداخته و صادرات این بخش با محدودیت مواجه شده است، توسعه صادرات غیرنفتی اصلی‌ترین راهکار برای خروج از شرایط کنونی اقتصاد کشور است.

با وجود کاهش درآمدهای نفتی بر اثر تحریم‌ها و علیرغم اینکه یکی از نسخه‌های اصلی نجات کشور از شرایط رکود تورمی توسعه صادرات غیرنفتی است، اما با وجود اینکه به واپسین روزهای سال 98 نزدیک می‌شویم، انتظار صادرکنندگان که پرداخت مشوق‌های صادراتی و یارانه‌های نمایشگاهی عملی نشده است.

این در حالی است که همواره برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی به عنوان یکی از مهمترین ابزارها برای نفوذ در بازار سایر کشورها و افزایش صادرات محسوب می‌شود.

به گزارش فارس، سوم بهمن ماه امسال ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در راستای اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و چارچوب برنامه ملی پیشبرد برون‌گرایی اقتصاد و همچنین به منظور تحقق اهداف توسعه صادرات غیر نفتی، بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی سال 1398 را تصویب کرد.

حمید زادبوم رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در نشست کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران در رابطه با بسته حمایت از صادرات غیرنفتی سال 1398 گفت: سال گذشته 1300 میلیارد تومان برای مشوق‌های صادراتی تعیین شد که این رقم امسال به 780 میلیارد تومان کاهش یافت و در مراحل بعد به 680 میلیارد تومان تعدیل شد.

وی اظهار داشت: بi نظر می‌رسد که از این رقم مقدار کمی قابل جذب باشد که شاید فقط در بخش برگزاری نمایشگاه‌ها اثرگذار باشد.

زادبوم اظهار داشت: سازمان توسعه تجارت ایران برای برگزاری نمایشگاه‌های خارج از کشور برای شرکت‌هایی که دارای مجوز از این سازمان هستندT می‌تواند منابعی را اختصاص دهد و پاویون اختصاصی ایرانیان در نمایشگاه‌های خارج از کشور مشمول این کمک خواهد بودT همچنین مقرر شده 2 هزار میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی به بانک‌ها تخصیص یابد تا در اختیار صادرکنندگان قرار گیرد.

به گزارش فارس این در حالی است که فعالان عرصه صادرات و برگزارکنندگان نمایشگاه‌های بین‌المللی در خارج از کشور از عدم تحقق بسته حمایت از صادرات و وعده‌های مسئولان برای پرداخت یارانه‌ها و مشوق‌های صادراتی گلایه دارند و با وجود اینکه به اواخر اسفندماه نزدیک می‌شویم ، هنوز خبری از پرداخت مشوق‌ها و یارانه‌های صادراتی نیست.

در این خصوص، برخی فعالان صادراتی و صنعت نمایشگاهی می‌گویند در شرایط تحریم که با رکود در بازار و صادرات مواجه شده ایم، صادرکنندگان هنوز مبلغی بابت یارانه‌های نمایشگاهی و مشوق‌های صادراتی دریافت نکرده‌اند و به گفته این افراد این در حالی است که در برخی از کشورهای همسایه از جمله ترکیه دولت به شرکت‌کنندگان در نمایشگاه‌های خارجی حتی بابت غرفه آرایی مبالغی می‌پردازند.

بنابراین یکی از درخواست‌های فعالان عرصه اقتصاد این است که مشوق‌های صادراتی هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود.

محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در نشست 66 شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران که در اتاق بازرگانی تهران در سوم اسفند 98 برگزار شد با انتقاد از اینکه پرداخت مشوق‌های صادراتی از سال 1389 متوقف شده است، بیان داشت: تا دو سه سال گذشته پرداخت مشوق‌های صادراتی در بودجه لحاظ نمی‌شود، اما از زمانی که مقرر شد از واردات برای حمایت از صادرات عوارض دریافت شود، مشوق‌های صادراتی نیز در بودجه از ردیف‌های بودجه‌ای برخوردار شد، اما در نهایت به گفته مقامات آنچه تخصیص یافته 20 میلیارد تومان است، واقعیت این است که این بسته‌های حمایتی به هدف خود نمی‌رسد، حتی اگر منابع آن تخصیص یابد.

محمد عیدیان قائم مقام دبیر شورای گفت وگوی استان تهران هم در جلسه مذکور گفت: بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی در ستاد اقتصاد مقاومتی در تاریخ سوم بهمن سال جاری به تصویب رسید، در این جلسه مقرر شد که ظرف دو هفته آیین‌نامه‌های این بسته تدوین شود، اما می‌دانیم که از 15 اسفند ماه سیستم اعتبارات دولت بسته می‌شود و عملا زمانی برای تخیصص اعتبارات مندرج در این بسته باقی نمانده است، از این رو به نظر می‌رسد که بهتر است دولت به جای تدوین این نوع مشوق‌ها، تلاش خود را به تسهیل تجارت معطوف کند.

به نظر می‌رسد دولت در شرایط اقتصادی کنونی هر چه سریعتر به فکر تحقق بسته حمایت از صادرات باشد تا حداقل تا حداقل صادرات غیر نفتی در شرایط رکود تورمی راهگشایی برای اقتصاد کشور باشد.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار