\

پرسپولیس و استقلال از زاویه‌ای دیگر؛ بفرمایید جنجال

  • کد خبر: 2111809
  • چاپ
  • انتشار: 15 بهمن 1398 - 10:12

استناد نیوز- شهرآورد پایتخت همیشه جنجال‌های فراوانی را در ۵۱ سالی که انجام شده به خود دیده و این بار نیز ممکن است شاهد التهاب جدیدی در آن باشیم.

 

 به گزارش استناد نیوز، شهرآوردها همیشه با بقیه مسابقات فوتبال تفاوت داشته‌اند. نه فقط برای بازیکنان و مربیان، بلکه برای هواداران و رسانه‌ها نیز این دیدار از حساسیت ویژه‌ای برخودار است. در تمام دنیا دربی‌ها حرف اول و آخر را در حساسیت و هیجان می‌زنند. دربی‌هایی که طبیعتا باید میان ۲ تیم از یک شهر باشد اما گاهی پا را فراتر می‌گذارد و به تقابل ۲ تیم غیر همشهری نیز اطلاق می‌شود. در ایران نیز شهرآورد پایتخت، مهمترین بازی باشگاهی فوتبال به حساب می‌آید. رقابتی تاریخی میان ۲ رقیب دیرینه. میان ۲ رنگ آبی و قرمز. میان استقلال و پرسپولیس.

پیروزی در هر مسابقه‌ای لذت‌بخش‌ است اما پیروزی در شهرآورد حال و هوای دیگری دارد. با پیروزی در این مسابقه، تیم برنده دست بالا را به خود اختصاص می‌دهد و هوادارانش تا مدت‌ها می‌توانند برای همتایان خود در تیم رقیب کُری بخوانند. طبیعتا بازیکنان نیز دوست دارند در همه بازی‌ها بدرخشند ولی درخشیدن در شهرآورد چیز دیگری است. یک بازیکن با گلزنی در شهرآورد می‌تواند محبوب قلب هواداران شود و تا مدت‌ها نام خود را از سکوهای ورزشگاه بشنود یا تصویرش را روی جلد مجله‌ها و روزنامه‌ها رویت کند.

شهرآورد پایتخت جزو بزرگترین شهرآوردهای جهان است اما بزرگترینش نیست. جنجالی است اما جنجالی‌ترین نبوده و نخواهد بود. دیدار بین استقلال و پرسپولیس و حواشی‌اش در مقایسه با بازی‌های آاِک آتن و المپیاکوس یونان، بوکاجونیورز و ریورپلاته آرژانتین، رم و لاتزیوی ایتالیا، سلتیک و رنجرز اسکاتلند و ... در حد یک شوخی است. اتفاقات و جنجال‌هایی که در این مسابقات رخ می‌دهد گاهی آنقدر وحشتناک می‌شود که تصورش برای یک هوادار فوتبال در ایران غیر قابل درک خواهد بود. اولتراها و هولیگان‌هایی که ماموریتشان از بیرون زمین آغاز می‌شود و به داخل ورزشگاه و سکوهای خاص کشیده می‌شود. بازیکنانی که سعی می‌کنند خود را کنترل کنند اما باز هم درگیری‌های فراوانی بینشان رقم می‌خورد. با این حال و با تمام این حرف‌ها شهرآورد پایتخت نیز جنجال‌های زیادی را در طول این ۵۱ سال به خود دیده که در ادامه به مهمترین آنها اشاره می‌کنیم.

شهرآورد شماره پنج: ۱۷ بهمن ۱۳۴۸

دیدار با یک گل به سود استقلال در جریان بود. زننده تک گل بازی زنده یاد «غلامحسین مظلومی» بود. در ادامه فشار پرسپولیس زیاد شد و محمود خوردبین توانست گل تساوی را وارد دروازه آبی‌ها کند اما این گل از سوی داور رد شد. همین آغاز یک جنجال بزرگ بود. «عزیز اصلی» گلر فقید سرخ‌پوشان به سمت «ابوالقاسم حاج ابوالحسن» حمله کرد و به صورت او سیلی زد. در نهایت با حکم کمیته انضباطی اصلی محروم و استقلال سه بر صفر برنده شد.

شهرآورد شماره ۶: سه مهر ۱۳۴۹

جنجالی‌ترین اتفاق این دیدار دوستانه مربوط به تعویض استقلال بود. ابتدا «عباس مژدهی» جای خود را به «جواد قراب» داد اما چند دقیقه بعد دوباره خودش به جای «مسعود حاج محمد» وارد زمین شد تا گل سوم و پیروزی‌بخش آبی‌ها را به ثمر برساند. همین اتفاق جنجال‌های زیادی را به وجود آورد اما همان نتیجه سه بر ۲ حکمفرما شد.

شهرآورد شماره هفت: ۲۷ دی ۱۳۴۹

بازی تا دقیقه ۷۸ با نتیجه مساوی یک بر یک در جریان بود. «حسین کلانی» در دقیقه ۲ پرسپولیس را پیش انداخت اما «عباس مژدهی» در دقیقه ۷۵ کار را به تساوی کشاند. «ارشد برازنده» داور مسابقه «حسین کلانی» و «مهراب شاهرخی» ۲ بازیکن پرسپولیس را از زمین اخراج کرد و این شروع یک جنجال بزرگ بود. «عزیز اصلی» مجددا به داور حمله کرد و اتفاقات سال ۴۸ تکرار شد. آبی‌ها در نهایت با حکم فدراسیون به برتری سه بر صفر رسیدند.

شهرآورد شماره ۱۹: ۲۷ اسفند ۱۳۵۴

گل دقیقه ۲۰ «مسعود مژدهی» استقلال را در آستانه پیروزی قرار داده بود. بازی در چارچوب مسابقات لیگ تخت جمشید برگزار می‌شد. «محمود خوردبین» توانست در دقیقه ۸۵ برای تیمش گل بزند. ضربه سر او به نظر می‌رسید از خط عبور کرده اما استقلالی‌ها معتقد بودند «منصور رشیدی» پیش از وارد شدن توپ به دروازه مانع از گل شدن شده است. «منوچهر نظری» کمک داور بازی اما رای به گل داد. استقلالی‌ها شدیدا معترض شدند و بازی به جنجال کشیده شد. «مسعود مژدهی» نیز از زمین اخراج شد. این شهرآورد با نتیجه مساوی یک بر یک به اتمام رسید.

شهرآورد شماره ۲۳: ۲۵ آبان ۱۳۵۸

به مناسبت درگذشت «ایرج دانایی‌فرد» شاهد برگزاری این مسابقه دوستانه بودیم. جدالی با قضاوت «هروس باغومیان» همراه بود. استقلال در دقیقه ۴۳ با گل «غلامرضا فتح‌آبادی» از حریف خود پیش افتاد، اما با هجوم تماشاگران به داخل زمین همه چیز عوض شد و در نهایت نیمه دوم اصلا به انجام نرسید. با این حال برد یک بر صفر استقلال در این مسابقه ثبت شد.

شهرآورد شماره ۳۹: ۳۰ دی ۱۳۷۳

از زمین فوتبال تا کلانتری و دادسرا. یکی از ۲ شهرآورد جنجالی تمام شهرآوردهای پایتخت همین مسابقه بود. پرسپولیس با هدایت «حمید درخشان» عملکرد بهتری داشت. آنها با ۲ گل «فرشاد پیوس» و «بهزاد داداش‌زاده» از رقیب سنتی خود پیش افتادند اما آبی‌پوشان به مسابقه برگشتند و پس از اخراج به حق «رضا شاهرودی»، توسط «صادق ورمزیار» و «ادموند اختر» کار را به تساوی کشاندند. این بازی به جنجال کشیده شد و جو ملتهب شد. «امیر قلعه‌نویی» و «مجتبی محرمی» به جان هم افتادند و درگیر شدند. در ادامه تماشاگران نیز به زمین هجوم آوردند و بازی نیمه‌تمام باقی ماند. قضاوت ضعیف «احمد ابهران» باعث شد تا دیگر داور خارجی برای چندین سال قضاوت بازی استقلال و پرسپولیس را به عهده داشته باشد. استقلال برنده انضباطی این مسابقه با نتیجه سه بر صفر شد و احکام جالبی نیز از سوی کمیته انضباطی منتشر شد.

پرسپولیس:

امیر عابدینی (مدیرعامل پرسپولیس) یک سال محروم

محمد پنجعلی(سرپرست تیم) یک سال محروم

قربانی و ثابت فرد (کادر پزشکی) یک سال محروم

فرشاد پیوس (کاپیتان پرسپولیس) ۶ ماه محروم

مجتبی محرمی: سه سال محروم

احمد عابدزاده : ۲ سال محروم

رضا شاهرودی: یک سال محروم

بهزاد داداش زاده: ۶ ماه محروم

استقلال:

محمود فکری، مسعود غفوری اصل، صادق ورمزیار، و امیر قلعه نویی هرکدام ۶ ماه محروم از کلیه مسابقات

شهرآورد شماره ۴۸: ۲ مهر ۱۳۷۸

مرد اول درگیری‌ها «عمر صالح المهنای» عربستانی بود. داور عربستانی که در همان دقایق ابتدایی ۲ بازیکن پرسپولیس را اخراج کرد. سرخ‌پوشان در آن مسابقه بسیار خشن کار می‌کردند. «نادر محمدخانی» در دقیقه ۲۲ به صورت مستقیم و «اسماعیل حلالی» در دقیقه ۳۰ به خاطر دریافت دومین کارت زرد از زمین بیرون رفتند. در ادامه استقلال فشار بسیار زیادی آورد اما نتوانست به تیم حریف گل بزند. «علی پروین» هم که می‌خواست تیمش را در نیمه اول بیرون بکشد با سربلندی از این مسابقه یاد کرد. همچنان بعد از گذشت حدود ۲۰ سال از این دیدار شایعه تبانی وجود دارد اما بعید است که چنین چیزی صحت داشته باشد؛ حداقل در داخل زمین چیزی به این گونه دیده نشد.

شهرآورد شماره ۵۰: ۹ دی ۱۳۷۹

یکی دیگر از عجیب‌ترین دربی‌های پایتخت بازی روز ۹ دی ۱۳۷۹ است. «مهدی هاشمی‌نسب» به قول خود عمل کرد و در دقیقه ۸۵ دروازه تیم سابق را باز کرد تا استقلال ۲ بر یک پیش بیفتد. این پایان کار نبود و ۲ دقیقه بعد «علی کریمی» کار را به تساوی کشاند. اما این تازه ابتدای درگیری‌ها بود. «پرویز برومند» با مشت به صورت «پایان رافت» کوبید و داور او را اخراج کرد. هر گوشه از زمین یک دعوا بود. «محمد نوازی» و «حمید استیلی» از خجالت هم درآمدند و «مهدی تارتار» نیز از پشت به نوازی حمله کرد. «فرزاد مجیدی»، «علی سامره» و «بهروز رهبری‌فرد» نیز به درگیری وارد شدند. چند نفر هم قصد جدا کردن داشتند اما صحنه‌های زشتی در ورزشگاه آزادی رقم خورد. حتی هواداران ۲ تیم نیز بعد از پایان مسابقه به جان هم افتادند و خسارات زیادی را به اتوبوس‌های شرکت واحد وارد کردند.

بعد از پایان بازی محرومان این مسابقه جنجالی اعلام شدند:

فهرست محرومان:

محمد نوازی (یک سال)

پرویزبرومند (یک سال)

حمید استیلی (۹ ماه)

ناصر ابراهیمی(مربی پرسپولیس) ۶ ماه

مهدی تارتار (۶ ماه)

بهروز رهبری‌فر (چهار ماه)

ولی صالح‌نیا(مربی بدنساز استقلال) ۲ ماه

علی سامره (۲ هفته)

فرزاد مجیدی (۲ هفته)

شهرآورد شماره ۸۵: ۲۴ بهمن ۱۳۹۵

استقلال با «علیرضا منصوریان» موفق شده بود تیم قدرتمند برانکو را با نتیجه سه بر یک شکست دهد. دقایق پایانی بود که «سید جلال حسینی» فاصله را کم کرد اما بین او و رحمتی درگیری به وجود آمد. رحمتی شیطنت کرد و با رفیق قدیمی خود وارد دعوا شد. نتیجه این درگیری اخراج گلر استقلال از زمین بود. همین مساله سبب شد تا آبی‌پوشان چند ثانیه‌ای «مجید حسینی»، مدافع خود را درون دروازه داشته باشند اما در نهایت برنده مسابقه شدند.

شهرآورد شماره ۸۸: ۲۹ تیر ۱۳۹۷

قرار بود این مسابقه برگزار شود و شاهد سوپرجام باشیم ولی استقلالی‌ها اعلام کردند که در این تاریخ بازی نمی‌کنند و آمادگی ندارند. پس از مدت‌ها درگیری و شکایت در دادگاه عالی ورزش، رای نهایی به سود پرسپولیس داده شد و این تیم با نتیجه سه بر صفر برنده اعلام شد. استقلالی‌ها هنوز هم این شهرآورد و نتیجه‌اش را به رسمیت نمی‌شناسند و در سوی مقابل پرسپولیسی‌ها سخت معتقدند باید این بازی در جدول نتایج ۲ تیم ذکر شود.

در تمام این سال‌ها و در همه بازی‌ها درگیری‌های فراوانی بین بازیکنان ۲ تیم به وجود آمده است. درگیری بین عالیشاه و فخرالدینی یا دعوای حنیف و سوشا. همین دیدار رفت فصل جاری که چند حاشیه و جنجال داشت اما هیچکدام در حد و اندازه‌ای نبودند که بخواهیم مفصل به آن بپردازیم. با این وجود شهرآورد همیشه فضای ملتهبی داشته و همین مساله کیفیت بازی‌ها را تا حد زیادی کاهش داده است. باید دید این بار و در این جدال شاهد درگیری خاصی خواهیم بود یا خیر. چیزی که همه از این مسابقه بزرگ می‌خواهیم این است که هر ۲ در حد نام استقلال و پرسپولیس و بزرگی این پیکار سنتی، بدرخشند و فوتبال خوبی را به نمایش بگذارند.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار