عمده درآمد دانشگاه ها از تولید فناوری\

عمده درآمد دانشگاه ها از تولید فناوری

  • کد خبر: 2111333
  • چاپ
  • انتشار: 23 دی 1398 - 13:52

استناد نیوز- معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: امروز دانشگاه‌های کشور بخش عمده درآمد خود را باید از تولید فناوری بدست آورند، زیرا با پول نمی‌شود صاحب صنعت شد.

 

به گزارش استناد نیوز، «سورنا ستاری» در جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران که در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد، اظهار داشت: ۱۱۰ سال فروش نفت به ما یاد داده که همه چیز خریدنی است و اکنون به این نقطه رسیده‌ایم که با پول نفت نمی‌توان کشور را اداره کرد و رویکرد ما باید به سمت مجموعه‌های دانش بنیان باشد.
وی یادآور شد: ساختار واردات در کشور بسیار خوب و روان شکل گرفته، اما صادرات بسیار ضعیف است، بنابراین باید ساختارهای فکری و تشکیلاتی در کشور عوض شود، ضرورت دارد تا طراحی‌های صنعت داخلی هم در کشور اجرا شود.
ستاری گفت: دولت به هر میزان در پژوهش سرمایه‌گذاری کند، محصول خارج نمی‌شود، بنابراین دولت باید زیرساخت را فراهم کند، این وظیفه بخش خصوصی و شرکت‌هاست که در این عرصه وارد شوند و این تفکر و مشخصه سبب رشد شرکت‌های دانش بنیان شده است.
وی گفت: پیش از شرایط تحریم ها مساله تامین کاتالیست ( نقش تسریع در فرآیندهای عملکردی صنایع دارد) مورد توجه نبود، اما اکنون مشکل آن در شرایط تحریم حل شده و مواردی کوچک وجود دارد که خیلی شاخص نیستند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری خاطرنشان ساخت: سال گذشته شاهد درآمد ۹۰ هزار میلیارد تومانی شرکت های دانش بنیان بودیم و این قابلیت و توان همچنان می تواند رشد روز افزون داشته باشد.

آمارهای منتشر شده حاکی از فعالیت چهار و ۸۰۰ شرکت دانش بنیان در زمینه های مختلف است.

تفکر وارد کردن ماشین آلات و کارخانه از خارج، نمی تواند متکی به دانشگاه و رفع وابستگی باشد، چنانچه می خواهیم رابطه بین صنعت و دانشگاه برقرار شود، تفکر واردات باید کنار رود.

وی اضافه کرد: دانشگاه با پول دولت در چرخه ابداء فناوری نمی تواند چندان نقش آفرین باشد، زیرا ماهیت پول دولت همانند حقوق کارمندان چندان حرکت رو به جلو را دامن نمی زند، این شرکت های بخش خصوصی است که میل به شتاب و رشد دارند و این مهم بسان استارتاپ ها مشاهده می شود.

ستاری تصریح کرد: دانشگاه ها خودرو سازی نمی کنند، بلکه نیروی انسانی پرورش می دهند که بستر ساز نوآوری شود و امروز باید در زمینه فروش فناوری دانشگاه ها برنامه ریزی جدی داشته باشند.

وی ضمن استقبال از فعالیت تولید کنندگان صنعت فولاد در زمینه خودکفایی و بومی سازی گفت: این حرکت موثر که با تشدید تحریم ها آغاز شده، نباید متوقف شود و زمینه تعالی این صنعت را فراهم سازد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در آغاز سخنان خود ضمن عرض تسلیت به خانواده های داغدار سانحه هواپیمای اوکراینی، گفت: من نیز تجربه پدرم را در این ارتباط به یاد دارم باید برای زندگی مبارزه کرد و با وجود همه این اتفاقات به کارمان ادامه دهیم.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار