جراحی استخوان بازو با پیوند استخوان از جسد در بابل\

جراحی استخوان بازو با پیوند استخوان از جسد در بابل

  • کد خبر: 2111104295
  • چاپ
  • انتشار: 20 خرداد 1403 - 12:33

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل از پیوند استخوان جسد به محل شکستگی گردن استخوان بازو بیمار برای نخستین بار در مازندران در بیمارستان شهید بهشتی بابل خبر داد.

به گزارش روز یکشنبه استناد نیوز و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر حسین زاده با بیان این مطلب، گفت: ‌پزشکان می‌توانند از استخوان جسد برای پیوند استخوان و مفصل افرادی که در حوادث ترافیکی آسیب دیده یا بیمار هستند، استفاده کنند.

دکتر دانیال حسین زاده متخصص ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: عمل پیوند از استخوان اجساد هزینه چندانی به همراه نداشته و به طور معمول استخوان از جسد توسط بیمارستان در تهران و با اجازه خانواده فرد متوفی اهدا می‌شود و در صورت اعلام نیاز بیمارستان‌ها به شهرستان‌ها فرستاده می شود.

فلوشیپ جراحی دست با اشاره به اینکه جنسیت در فرد گیرنده و دهنده استخوان مطرح نیست، تصریح کرد:‌ در عمل پیوند از استخوان غضروف و یا مفصل فرد متوفی قطعه‌ای از غضروف یا استخوان برداشته شده و در صورتی که سایز آن به فرد گیرنده بخورد، آن را پیوند می‌زنند.

وی با اشاره به اینکه پروگزیمال هومروس، قسمت انتهایی بالایی استخوان بازو است و یک آسیب شایع و جدی می باشد، بیان داشت: پیوند استخوان در این ناحیه‌ در مراکز پیشرفته در کشور انجام می‌گیرد و خوشبختانه موفق شدیم برای نخستین بار در مازندران این پیوند را بر روی بیمار خانم 54 ساله در بیمارستان شهید بهشتی انجام دهیم.

دکتر حسین زاده افزود: درمان شکستگی های جابجا و داخل مفصلی شانه بخصوص شکستگی در محل گردن آناتومیک استخوان بازو همچنان چالش بزرگی است.

متخصص ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه وجود شکستگی ناپایدار و داخل مفصل در محل گردن آناتومیکال استخوان بازو، عمل جراحی را برای ثابت سازی شکستگی بسیار سخت کرده است، بیان داشت: در افراد جوان نیاز به اعاده کامل سطح مفصلی و حفظ استخوان بیمار با تمام اجزا آن هستیم و در این موارد اقداماتی مثل عدم جراحی و یا استفاده از پروتز بعنوان روش جایگزین قابل انجام نخواهد بود.

وی در همین راستا بیان کرد و گفت: استفاده از آلوگرافت استخوان فیبولا (پیوند استخوان از استخوان نازک نی ساق فرد دیگر) جهت حفظ راستای استخوان و فیکس کردن قطعات به این استخوان و جلوگیری از جابجا شدن بیشتر همراه با پلاکهای مخصوص در این منطقه از استخوان از روشهای نوینی است که در دهه گذشته بکار رفته است.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی بابل اذعان داشت: این جراحی نتایج خوبی را جهت اعاده حرکات بیمار و دامنه حرکتی و قدرت شانه داشته است.

دکتر حسین زاده تصریح کرد: استفاده از قطعات متصل به کپسول مفصلی و جدا نکردن قطعات استخوانی و استفاده از نخ‌های غیرقابل جذب جهت ترمیم تاندون های شانه نیز به جوش خوردن بهتر قطعات کمک زیادی خواهد کرد.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار