بهره مندی ۲۵۰ کودک اوتیسم از خدمات بهزیستی مازندران\

بهره مندی ۲۵۰ کودک اوتیسم از خدمات بهزیستی مازندران

  • کد خبر: 2111104089
  • چاپ
  • انتشار: 15 فروردين 1403 - 12:26

مدیرکل بهزیستی مازندران از بهره مندی ۲۵۰ کودک دارای اختلال طیف اوتیسم از خدمات تخصصی بهزیستی استان خبر داد.

به گزارش استناد نیوز و به نقل از روابط عمومی، دکتر فریبا بریمانی با اشاره به اینکه اوتیسم نوعی اختلال شخصیتی و روانی است که فرد در آن بیشتر به درون‌گرایی و فاصله گرفتن از محیط پیرامون و انسان‌های اطرافش، حتی خانواده دچار می‌شود، گفت: اوتیسم بیشتر در دوران کودکی در افراد ظاهر می‌شود و اکثراً قبل از رسیدن به ۳ سالگی علائم آن در فرد پدیدار می‌شود.

دکتر بریمانی افزود: علائم عمومی اوتیسم در کودکان می‌تواند مواردی مانند پرخاش کردن در مقابل ایجاد ارتباط با اطرافیان باشد. کودک در چنین حالتی، هیجان خود برای بازی‌های دسته جمعی را از دست می‌دهد و گاهی گوشه‌گیر و عصبی جلوه می‌کند. ریشه این اختلال به تعاملات اجتماعی بر می‌گردد و در همان نقطه، خلل ایجاد می‌کند.

وی مداخلات بهنگام و پیشگیری از شدت یافتن اختلال اوتیسم در افراد مبتلا را از اهداف و وظایف بهزیستی برشمرد و عنوان کرد: در این راستا برنامه تشخیص و غربالگری اختلال طیف اوتیسم توسط مراکز اوتیسم دارای مجوز غربالگری، برای کودکان ۲ تا ۵ سال، صورت می‌گیرد.

مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به اینکه در صورت تشخیص قطعی اوتیسم، این کودکان می‌توانند از خدمات آموزشی و توانبخشی مراکز روزانه اوتیسم تحت نظارت بهزیستی در سطح استان بهره‌مند گردند، تصریح کرد: در استان مازندران ۵ مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی مبتلایان به اختلال طیف اوتیسم در شهرستان‌های ساری، بابل، آمل و چالوس از ساعت ۸ تا ۱۳ در حال ارائه خدمات به این گروه هدف می‌باشند.

این مسوول با بیان اینکه کارکنان تخصصی این مراکز در دوره‌های آموزشی سازمان بهزیستی کشور شرکت و گواهی دریافت نموده اند، ادامه داد: در این مراکز علاوه بر ارائه خدمات توانبخشی به افراد دارای اختلال طیف اوتیسم، خانواده‌ها از مشاوره روانشناختی نیز استفاده می‌کنند و افراد متخصص؛ شامل کار درمانگر، گفتاردرمانگر و مددکار اجتماعی مشغول به ارایه خدمات می‌باشند و تشخیص این اختلال نیز به عهده متخصص روانپزشکی است.

مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان اینکه در این مراکز افراد ۲ تا ۱۵ سال پذیرش می‌شوند، اظهار داشت: بهزیستی استان در حال حاضر به ۲۵۰ نفر از افراد دارای اختلال اوتیسم خدمات تخصصی ارایه می‌دهد.

وی سن طلایی تشخیص اختلال طیف اوتیسم را ۲ تا ۵ سال عنوان کرد و افزود: با تشخیص و مداخلات بهنگام می‌توان عملکرد آنان را افزایش داد بنابراین خانواده‌ها باید به این مساله توجه جدی داشته باشند.

دکتر بریمانی خاطر نشان کرد: با توجه به رسالت سازمان بهزیستی در جهت ارتقا کیفیت زندگی و توانمندسازی جامعه هدف، به افراد دارای اختلال طیف اوتیسم و خانواده‌های آنان خدمات مستمر و غیر مستمری مانند پرداخت کمک هزینه معیشت، پرداخت حق پرستاری و مددکاری افراد دارای معلولیت واجد شرایط در خانواده، هزینه خدمات توانپزشکی، کمک هزینه تردد، کمک هزینه درمان، کمک هزینه توانبخشی و درمان اختلالات دهانی و بلع و تغذیه ارائه می‌شود.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار