پیرتکیه نگینی در دل موسی کلای شهرستان سیمرغ\

پیرتکیه نگینی در دل موسی کلای شهرستان سیمرغ

  • کد خبر: 2111103724
  • چاپ
  • انتشار: 25 آبان 1402 - 12:17

 آنچه از متولیان و پیرمردان سینه به سینه نقل شده روستای موسی کلا در زمان قدیم دارای هفت تکیه بوده است و چون قدمت تاریخی این تکیه نسبت به تکایای دیگر بیشتر بوده به همین مناسبت پیرتکیه گفته اند و از آن زمان تاکنون با گذشت زمان همچنان این مکان پایگاه برگزاری بسیاری از برنامه هااست.

خبرنگار : مونا معینی 

بعدها به مرور زمان ساکنین محل از دنیا رفتند و تکایا خراب و تنها همین مکان باقی مانده است .

اما در خصوص علت بقا و قداست این مکان نیز بیان شده که بارها مومنان محل در خواب عالم رویا دیدند که سه نفر از سادات جلیل القدر در این مکان مدفون هستند.

"یوسف علی جهانی "از روستای موسی کلا شهرستان سیمرغ روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار استناد نیوز افزود: پیرتکیه موسی کلا از لحاظ عقیدتی قدمتی چندین ساله دارد .

وی ادامه داد : این مکان مقدس قدمتی بیش از ۴۰۰ سال دارد و به منظور آنکه شجره امام زاده داشته باشد به مکانی همانند پهن کلا ساری تبدیل شده است .

پیرتکیه

جهانی با اشاره به اینکه بسیاری از افراد حتی بیماران صعب العلاج در این مکان مقدس شفا یافتند، گفت: به همین منظور در سال ۶۰ تا ۶۳ نسبت به موقعیت جدید در این مکان اقدام شد و با توجه به حضور زائر و مسافران زیادی از استان ها و شهرهای همجوار در این مکان ۲۰ زائر سرا برای حضور آنها مستقر شده است.

وی با اعلام اینکه درست است که با بیماری منحوس کرونا این مکان مقدس همانند دیگر اماکن های مقدس شاهد زائر کمتری بوده است ، ادامه داد: در کنار این مکان مقدس در سال ۶۰ نسبت به ساخت مسجد اقدام شد تا اهالی محل و زائرین استفاده کنند .

جهانی در پایان با اشاره به اینکه از لحاظ امکانات رفاهی یک مجموعه فرهنگی ورزشی تحت عنوان شهیدان کشوری با همکاری پایگاه مقاومت بسیج و سپاه ساخته شد، گفت : یک سالن چند منظوره در فضایی به مساحت یکهزار متر مربع احداث شد.

عباس سلیمانی یکی دیگر از اهالی روستای موسی کلا با اعلام اینکه مسجد در سال 60 احداث شد ، گفت : باتوجه به اینکه حسینیه پیرتکیه قدمت بالایی داشت بنابراین برای اینکه تبدیل به اثر کنیم با همت حاج اقا طبری؛ مسالح خریداری و نسبت به بازسازی این حسینیه اقدام کرده ایم.

 وی با اعلام اینکه برای ساخت این پیرتکیه مردم کمک زیادی کردند، گفت: با توجه به اینکه در این مکان مقبره نداشت بنابراین از مقبره پهنه کلا ساری فیلم تهیه و این فیلم را برای سفارش به اصفهان تحویل داده ایم تا نسبت به ساخت این مقبره در مکان مقدس اقدام شود.

سلیمانی اعلام کرد : مقبره پیرتکیه موسی کلا در سال ۸۹ احداث شد.

پیرتکیه

وی با اشاره به اینکه در این روستا به کمک نیازمندان هم میشتابیم ، ادامه داد: بین ۳۰ تا ۲۰۰ بسته سبد کالا تهیه و بین نیازمندان توزیع می کنیم.

حاج قاسم سلیمانی یکی دیگر از اهالی روستای موسی کلا در خصوص مراسم ایام محرم در این پیرتکیه توضیح داد: در ایام محرم به خصوص شب هفتم که مردم به نذر و قربانی می پردازند این پیرتکیه با حجم عظیمی از سوگواران اقا اباعبدالله الحسین علیه السلام مواجه می شود .

وی ادامه داد : همچنین در بعدازظهر تاسوعا با خیل عظیم جمعیت مواجه هستیم .

سلیمانی در خصوص معجزه ای که در این پیرتکیه اتفاق افتاد اشاره ای کرد و گفت : یک شهروند غریبه که به همراه نوه اش به این مکان مقدس مشرف شد در شب تاسوعا نوه اش بینایی خود را بدست آورد و شفا گرفت .

وی ادامه داد: هنگامی که با چشم مشاهده کردیم که این فرزند شفا گرفت پیراهنش را به منظور شفا گرفتن بین اهالی محل توزیع کرده ایم.

محمد رضایی شورای روستای موسی کلا با اعلام اینکه طرح پیرتکیه برای سال ۶۱ است، گفت: هر چند سال یکبار با کمک اهالی محل نسبت به بازسازی این مکان مقدس اقدام می شود.

وی در خصوص ایام محرم و حضور زائران و مسافران در این مکان مقدس گفت: در ایام محرم به خصوص تاسوعا با خیل عظیمی از جمعیت مواجه هستیم به طوری که زمین فوتبال را برای رفاه مسافران به پارکینگ تبدیل می کنیم .

پیرتکیه



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار