پتروشیمی مازندران به چه قیمت؟ / تیشه به ریشه مازندران نزنید\

پتروشیمی مازندران به چه قیمت؟ / تیشه به ریشه مازندران نزنید

  • کد خبر: 2111103288
  • چاپ
  • انتشار: 21 تیر 1402 - 17:21

خطر پتروشیمی در استان مازندران، میانکاله، حسین آباد، گهرباران و... ندارد، آیا در استانی با شرایط مازندران ساخت پتروشیمی توجیحی دارد؟!

 به گزارش استناد نیوز، کلنگ‌زنی پروژه  پر حاشیه و پر مخاطره پتروشیمی در استان مازندران اعتراضات زیادی را از سوی مردم و کارشناسان به خصوص در حوزه محیط زیست به همراه داشته است، در باب خطرات زیست محیطی صنایع مرتبط با پتروشیمی و انواع مختلفی از آلاینده ­هایی که تولید و  به صورت گاز، ذرات، لجن و پساب مایع در محیط زیست منتشر می کنند و عوامل بیماری زا و نابود کنندگی آن برای انسان و محیط زیست مقالات بسیاری نوشته شده و کارشناسان زیادی در این خصوص گفته و نوشته اند.

با توجه به شرایط بافت جمعیتی متراکم مازندران و تنوع بالایی گونه های گیاهی و جانوری آن، تلاش برای استقرار صنایع پتروشیمی در استان مانند تیشه ای است بر پیکره درخت!

در ابتدای سال 1400 و مطرح شدن نام پتروشیمی در میانکاله کمتر مسئولی در استان موافق احداث آن بود، اما در رفته رفته شاهد افزایش حمایت برخی مسئولین و نمایندگان به بهانه های نخ نما شده ای چون توسعه و اشتغال هستیم درحالی که متولی محیط زیست کشور به شدت با آن مخالف است.

استان مازندران با وجود خاک حاصل خیز و آب و هوای مناسب ظرفیت آن را دارد که تامین کننده زنجیره غذایی کل کشور بوده و ما را از واردات بسیاری از اقلام غذایی و خروج ارز بی نیاز نماید، ظرفیتی که به شدت و به طرز عجیبی مقفول مانده است.

همانطور که مقام معظم رهبری اشاره فرمودند با وجود زمینهای‌ پربار کشاورزی، مراتع، جنگلها و آب‌ و هوای‌ مناسب، نعمتهای‌ خدادادی‌ و وجود دریا  بیکاری‌ و فقر در استان مازندران باید ریشه‌ کن‌ شود، اما چه چیزی موجب می شود تا بجای سرمایه گذاری در این زمینه ها، حمایت از کشاورزان و استقرار صنایع تبدیلی حوزه کشاورزی و سرمایه گذاری در جذب گردشگر و ... که به راحتی قابل انجام است برخی مسئولین به دنبال حمایت از صنایع آلاینده پتروشیمی می روند؟!

خوشبینانه بگوییم تصمیمات و اظهارنظرات غیرکارشناسی و از سر ناآگاهی، موجب شیب تند تخریب محیط زیست، آب و خاک مازندران شده است، ادامه این روند در آینده ای نه چندان دور چیزی از مازندران فعلی باقی نخواهد گذاشت.

سامان سوهانیان - مدیرمسئول استناد نیوز



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار