کدام نمایندگان در عمل با شفافیت آرا موافق هستند؟ / نگاه انتخاباتی نمایندگان به یک مطالبه جدی\

کدام نمایندگان در عمل با شفافیت آرا موافق هستند؟ / نگاه انتخاباتی نمایندگان به یک مطالبه جدی

  • کد خبر: 2111103130
  • چاپ
  • انتشار: 20 ارديبهشت 1402 - 11:43

نمایندگانی که با شعار شفافیت موفق به تصدی کرسی نمایندگی شدند با شفافیت گزینشی آرای خود در مجلس به دنبال بهره برداری انتخاباتی هستند، موضوعی که از چشم مردم پنهان نخواهد ماند.

استناد نیوز - یکی از مهمترین معیارهای ارزیابی مردم از منتخبین خود در مجلس این است که بدانند نمایندگان آن‌ها به کدام طرح ها و لوایح آرای مثبت و یا منفی داده‌اند، اساسا مردم حق دارند بدانند افرادی را که به عنوان نماینده آرای خود به مجلس فرستاده اند چه نظراتی دارند.

هرچند طرح شفافیت آرای نمایندگان از سال ۱۳۹۶ در مجلس کلید خورد اما علیرغم مطالبه گری های فراوان تاکنون به قانون تبدیل نشده است.
یکی از طراحان اصلی موضوع شفافیت آرای نمایندگان، سیدعلی ادیانی نماینده مردم قائمشهر در مجلس دهم بود که تلاش زیادی برای تحقق این موضوع نمود و از همان مجلس بود که شفافیت آرای نمایندگان به یک مطالبه عمومی تبدیل شد.
انتظار می رفت گره کور شفافیت توسط نمایندگان مجلس یازدهم که با همین شعار انتخاباتی وارد بهارستان شدند به سرعت باز شود، اما همین مجلس نیز علیرغم تلاش جدی تعدادی نماینده و با توجه به اینکه تعداد موافقان و امضاکنندگان آن بیشتر از مخالفان بود، یکبار به صورت مخفیانه به طرح شفافیت آرای خود رای منفی داد.

سال گذشته نمایندگان مجلس که با شفافیت آرای خود مخالفت کردند به طرح شفافیت قوای سه‌گانه رأی دادند که با حواشی بسیاری همراه شد و همچنان در پیچ و خم مجلس، شورای نگهبان و تشخیص مصلحت نظام باقی مانده است.

در سال منتهی به انتخابات برخی نمایندگان به عنوان شفافیت داوطلبانه، نسبت به انتشار گزینشی آرای خود در فضای مجازی اقدام می نمایند که البته به نظر می رسد بیشتر جنبه انتخاباتی داشته باشد تا شفافیت، شفافیت گزینش شده آرا فاقد اعتبار خواهد بود، مهم آگاهی از آرایی است که نمایندگان نمی‌خواهند مردم بدانند یا منافعشان با آگاهی مردم به خطر می افتد،  مثل آرای مربوط به واردات خودرو، طرح صيانت، طرح ساماندهی کارکنان دولت و نیروهای شرکتی و بسیاری دیگر که اثرات آن در زندگی مردم مشهود است.
در شرایط فعلی اگر آرای نمایندگان موجب خسارتی به جامعه شود هیچ مسئولیتی متوجه آن ها نیست و حتی مردم از آن مطلع نخواهند شد و خواسته یا ناخواسته زمینه های ایجاد رانت، رای فروشی و شایعات متعدد پیرامون مجلس و سواستفاده رسانه های بیگانه و دشمنان نظام فراهم می باشد، شرایطی که باید توسط مجلس یازدهم تغییر کند و یا قطعا توسط مردم در پای صندوق های آرا تغییر خواهد کرد.

سامان سوهانیان - مدیرمسئول



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار